Förlängd "garanti"-försäkring, bluff eller användbart?

Cadd
18 januari 2022 · 7 Inlägg

Fick erbjudande om att teckna sk förlängd garanti för min bil, från företaget Minmotor.
Någon som använt sig av liknande och har erfarenhet av detta?
Låter lite suspekt då garanti är något som enbart tillverkaren kan/får utfärda. Det går alltså inte att skapa av någon annan.
Erbjudandet är dessutom skrivet på dålig svenska med motstridiga uppgifter på pappers-erbjudandet och hemsidan.
Dessutom väldigt svårt att förstå vad den egentligen täcker.
Kan det vara variant av samma firma som tidigare blivit fällt för liknande "erbjudanden"?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari 2022 · 13 673 Inlägg

testa att googla..  att det är en bluff är väldigt lätt att se.    börja med att kolla google  Recensioner

det finns en hel del bra omdömmen men det faller som ett korthus när man klickar in på dom..   alla har lämnat ett omdömme till ett företag.    inte till några andra företag så redan där förstår man att det är rent skräp.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
18 januari 2022 · 2 333 Inlägg

Fick med någon förlängd motorskadegaranti, osv ifrån Solida Försäkringar för ett par år sen.

Kollade upp lite om detta företag, och recensionerna var väl mindre bra.

De är nog skojare som de flesta såna däringa företag.

Up the RA
torsen
19 januari 2022 · 7 198 Inlägg

Cadd skrev:
Fick erbjudande om att teckna sk förlängd garanti för min bil, från företaget Minmotor.
Någon som använt sig av liknande och har erfarenhet av detta?
Låter lite suspekt då garanti är något som enbart tillverkaren kan/får utfärda. Det går alltså inte att skapa av någon annan.
Erbjudandet är dessutom skrivet på dålig svenska med motstridiga uppgifter på pappers-erbjudandet och hemsidan.
Dessutom väldigt svårt att förstå vad den egentligen täcker.
Kan det vara variant av samma firma som tidigare blivit fällt för liknande "erbjudanden"?

Låter det skumt, så är det skumt = avstå är mitt råd.

sollu
19 januari 2022 · 413 Inlägg

Kan garantera dem flesta  är bluff, men Fick 43, tusen ersättning  från Solidförsäkring när brors passat gick sönder.

Senast redigerat av sollu (19 januari 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2022 · 17 380 Inlägg

Cadd skrev:
Fick erbjudande om att teckna sk förlängd garanti för min bil, från företaget Minmotor.
Någon som använt sig av liknande och har erfarenhet av detta?
Låter lite suspekt då garanti är något som enbart tillverkaren kan/får utfärda. Det går alltså inte att skapa av någon annan.
Erbjudandet är dessutom skrivet på dålig svenska med motstridiga uppgifter på pappers-erbjudandet och hemsidan.
Dessutom väldigt svårt att förstå vad den egentligen täcker.
Kan det vara variant av samma firma som tidigare blivit fällt för liknande "erbjudanden"?

Vad är det för bil som ska försäkras? Bensin/diesel/hybrid/automat osv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sir_daniel www.kudoz.se
19 januari 2022 · 3 802 Inlägg

Hade solid extraförsäkring på vår vw sharan -15 vi hade. Bästa 6000:- jag lade på att försäkra den i 2 år.
Bytte så otroligt mycket saker på den på försäkringen (en riktig skitbil)

Jaguar Xj6 serie 2 "Bus katten" (1977)
Mercedes GL550 "Gangster mercan" (2008)
Jaguar Xj6 4.2L LWB "Gammeljaggan" (1977)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2022 · 17 380 Inlägg

läst igenom MinMotor-garanti. Här finns en hel del att se upp med. Tvivelaktig försäkring alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Palman Jurist
25 januari 2022 · 9 Inlägg

Just terminologin är lite märklig. Borde snarare kallas för maskinskadeförsäkring eller liknande. Dock kan absolut ordet garanti förekomma från andra aktörer än biltillverkaren. Till exempel om du köper begagnad bil av en säljare och köper till extra garanti av säljaren, eller av annan aktör i samband med köpet.

Och så kan man ju passa på att nämna att de flesta sådana "försäkringar" eller "garantier" har många ansvarsbegränsningar så villkoren bör studeras noggrant innan köp.

Senast redigerat av Palman (25 januari 2022)

Stefankarlsson
3 juni 2022 · 4 Inlägg

Fick också hem ett erbjudande, står dock inget om garanti och jag fick det i samband med besiktning hos Opus bilprovning. Jag ringde dem och de kunde bekräfta. Verkar seriöst iaf. Tydligen kallas de garanti om det säljs i samband med bilhandlare. Annars får de inte kallas så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang