Motorbyte Volvo 142

Sandvold
19 januari 2022 · 5 Inlägg

Tjena,
Har en halvdassig Volvo 142 -74 ståendes, som jag fick en idé att göra isbil av. Kommit fram till att en B20 inte är mycket att åka på isen med. Därför planerar jag ett motorbyte i bilen.

Eftersom jag aldrig gjort större motorbyte än att ta ur och sätta i samma motor förut, så vill jag hålla detta projekt på en görbar nivå utifrån min erfarenhet. Därför är min spontana tanke att försöka få i en B230FK/Ft motor, med t.ex M90 eller M47 bakom. Tänker att det borde gå utan enorma modifikationer (förstår givetvis att det inte är bolt on).

Hade varit ännu häftigare med någon Merca dieselmotor, men då de är så pass stora och tunga känns det som ett lite väl stort ”första trim projekt”.
Ser även ut att vara dåligt på internet med färdiga adapter prylar till dessa bilar?
Största problemet med dessa bilar känns som det är platsen, motorutrymmet är ju väldigt litet.

Har ni några tips inför detta projekt? Antingen med en b230 motor eller någon annan lämplig motor som går såpass att man kan ha lite roligt på isen?

Hoppas forumet visar sin bättre sida nu och inte fylla tråden med dryga kommentarer som det ofta blir i dessa trådar!
Mvh

torpis Forummoderator
19 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Vill man åka på isen eller vill man meka projektbil?  Det är ju enklare att köpa en 740 med rätt motor och köra med den rakt av än att byta hela drivlinan till en annan bil.

Eller köpa en modernare bil för samma pengar som en turbo 740. XC70 T5/D5 AWD bara som ett exampel av många?!

Är målet målet eller är resan målet?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
uhlin
19 januari 2022 · 2 831 Inlägg

Rover V8 är ju ganska kompakt och borde få plats? Kunde bli kul.

Sandvold
19 januari 2022 · 5 Inlägg

torpis skrev:
Vill man åka på isen eller vill man meka projektbil?  Det är ju enklare att köpa en 740 med rätt motor och köra med den rakt av än att byta hela drivlinan till en annan bil.

Eller köpa en modernare bil för samma pengar som en turbo 740. XC70 T5/D5 AWD bara som ett exampel av många?!

Är målet målet eller är resan målet?

Hej, det kunde nästan tillochmed jag räkna ut, att det är enklare att köpa en färdig bil. Men då blir min halvdassiga 140 fortsatt ståendes på gården.
Som svar på din fråga så är vell målet dels att göra något av bilen hellre än att den ska ruttna upp, samt att jag tror att det kan bli ett roligt och lärorikt projekt. Sen också att förhoppningsvis ha roligt på isen i slutändan
Mvh

uhlin skrev:
Rover V8 är ju ganska kompakt och borde få plats? Kunde bli kul.

Ett bra förslag, känns som det kan behövas betydligt större modifikationer dock än om man sätter i en B230 motor.

Steff240
19 januari 2022 · 1 005 Inlägg

Det är väl lika enkelt att trimma upp din B20 som att härja med motorbyte? Ett par schyssta förgasare och trimkam gör b20in betydligt roligare big_smile inte samma effekt som med turbo kanske, men fullt tillräckligt för att ha kul på isen (enligt mig).

Det finns ju gott om prylar som passar rakt på så det räcker med en eftermiddag i garaget, jämfört med att lägga x antal timmar på motorbyte tänker jag...

Jag har för övrigt haft en folkrace-140 med B230E och M47, och det var inga problem med plats vad jag minns (jag köpte bilen i det skicket så jag vet inte exakt hur mycket som måste byggas om).

Sandvold
19 januari 2022 · 5 Inlägg

Steff240 skrev:
Det är väl lika enkelt att trimma upp din B20 som att härja med motorbyte? Ett par schyssta förgasare och trimkam gör b20in betydligt roligare big_smile inte samma effekt som med turbo kanske, men fullt tillräckligt för att ha kul på isen (enligt mig).

Det finns ju gott om prylar som passar rakt på så det räcker med en eftermiddag i garaget, jämfört med att lägga x antal timmar på motorbyte tänker jag...

Jag har för övrigt haft en folkrace-140 med B230E och M47, och det var inga problem med plats vad jag minns (jag köpte bilen i det skicket så jag vet inte exakt hur mycket som måste byggas om).

Jo visst så är det säkert, hade dock tyckt det vore lite kul att hinka i en turbo motor ist. Nä precis lite därför jag tänkte på en b230 motor eftersom platsen inte borde bli ett så stort problem

Lucif3r
19 januari 2022 · 2 183 Inlägg

Att hissa ner en B230 motor är ju inga konstigheter direkt. Dom är ju fysiskt snarlika som B20.
Du skulle ju t om kunna köra med samma växellåda(M40?) som du har till B20'in idag...... Kanske inte håller så länge, men man kan...
Du lär väl dock göra egna fästen för intercooler och bygga egna tryckrör, men det kan du ju bygga av avgasrör om du vill. Funktion/pris före utseende smile

Det svåraste momentet är nog elsystemet för en B230FT/FK, iom. att din bil helt saknar ett sprut. Med det menar jag inte att det är svårt, det är ett väldigt enkelt styrsystem, men ändock det svåraste momentet sett till övriga delar av projektet.

Det enklaste skulle vara att köpa en komplett bil med B230FT/FK och plocka allt som behövs..... Men, i det läget kan du ju likagärna bespara dig huvudvärken och köra med den nyinköpta kompletta bilen tongue

Mossan1
19 januari 2022 · 2 752 Inlägg

Lucif3r skrev:
Att hissa ner en B230 motor är ju inga konstigheter direkt. Dom är ju fysiskt snarlika som B20.
Du skulle ju t om kunna köra med samma växellåda(M40?) som du har till B20'in idag...... Kanske inte håller så länge, men man kan...

Det är väl inte samma sprängkåpa på B16/18/20 som lite mer liggande B19/21/23 osv.
Men en M45 med rätt kåpa är ju troligen bolton under bilen, förutsatt att det är kort spak i 142'an.  Undrar om man inte kan byta bara kåpan föressten.  Kanske även på en M40 led lång spak.  Byta till kort spak är väl inget jätteprojekt heller.

Jag tycker dock absolut att orginalmotorn ska trimmas istället.
Mycket roligare.

Jag hade både K-kam och S-kam i B20 med dubbla Stombergförgasare när jag var snorvalp.
K-kammen var bäst för busande, eftersom den blev lågvarv-svag med S-kammen. Allt blev på högvarv bara liksom. Men troligen mycket mer effekt med S.
S-kammen krävde också modifieringar i toppen, annars bottnade ventilfjädrarna.
(Jag tror kammen hette "S". Kan minnas fel. Länge sedan nu)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 januari 2022 · 13 669 Inlägg

Mossan1 skrev:

Lucif3r skrev:
Att hissa ner en B230 motor är ju inga konstigheter direkt. Dom är ju fysiskt snarlika som B20.
Du skulle ju t om kunna köra med samma växellåda(M40?) som du har till B20'in idag...... Kanske inte håller så länge, men man kan...

Det är väl inte samma sprängkåpa på B16/18/20 som lite mer liggande B19/21/23 osv.
Men en M45 med rätt kåpa är ju troligen bolton under bilen, förutsatt att det är kort spak i 142'an.  Undrar om man inte kan byta bara kåpan föressten.  Kanske även på en M40 led lång spak.  Byta till kort spak är väl inget jätteprojekt heller.

Jag tycker dock absolut att orginalmotorn ska trimmas istället.
Mycket roligare.

Jag hade både K-kam och S-kam i B20 med dubbla Stombergförgasare när jag var snorvalp.
K-kammen var bäst för busande, eftersom den blev lågvarv-svag med S-kammen. Allt blev på högvarv bara liksom. Men troligen mycket mer effekt med S.
S-kammen krävde också modifieringar i toppen, annars bottnade ventilfjädrarna.
(Jag tror kammen hette "S". Kan minnas fel. Länge sedan nu)

det normala är att man raktställer b230 så då är inte lådan något problem. 

sen passar b20 tråg och pickup på b230   så det är inte heller något problem.   kör man med en b230A motor så bör man inte använda insuget dock..
men med insprutning    så är det inga problem    240 88b-93 elen är smidig att köra löst om man vill ha en ganska lätt konvertering framför sig

sen är det bara motorfästen och en insprutningspump till tanken.  men det borde vara ett inte allt för stort jobb..  dock inget jag skulle lägga ner på en isbil

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang