Fukt och mögel inne i bilen

Jesper328
3 mars 2023 · 2 366 Inlägg

CarNoob skrev:

Jesper328 skrev:
Förjäkla tråkigt.
Tippar på att du kommer att fortsätta att ha problem tills du får väck på allt mögel som växer djupare i skarver, sprickor, tyg, osv.

Har inte orken att läsa igenom hela tråden, men jag skulle;
Torka av allt mögel.
Gå på med medel som tar kål på mögel.
Våtdammsuga det som går.
Slänga in en eller två kupéfläktar i ett par dagar.
Sen in med 2-3 fuktslukare.

Köpte nyligen en bil som stått i 3 år med 5 fuktslukare.
Finns inget mögel i bilen förutom på bältena som ej varit utdragna.

Inget som är relevant för dig just nu, men eventuellt för någon annan som läser denna tråden är att man kan fylla en strumpa med kattsand och slänga på instrumentbrädan om man har problem med fukt på vindrutan. smile
Kör med det just nu i en av våra bilar, och det funkar bra bortsett ifrån att det blir lite dammigt.

Städa den kan jag alltid göra och få bort allt som är synligt iaf. Det har jag gjort 3 ggr nu. Men jag undrar om det är skadligt att ha en sån här bil. Dvs om jag borde tänka på att kanske göra mig av med den istället. Om man tex har lite lung och hjärtproblem så kanske man inte vill förvärra det genom att köra omkring i en sån här bil om det finns mögel på dolda ställen, tex i mattorna, eller skarvar eller värst av allt, i ventilationssystemet.

Eller överdriver jag? Kanske bara att torka bort skiten och va glad och fortsätta köra?
Jag vet inte riktigt hur jag ska bedöma ett sånt här problem, vad som är farligt eller bara ohälsosamt.

Ja, det räcker som sagt inte med att städa bort möglet.

Alla åker vi nog runt med något slags mögel i våra bilar, sen så är ju inte alla mögelsorter farliga.
Vitt mögel är ju oftast ofarligt, medans flertalet olika slags svartmögel (men inte alla) KAN ge hälsobesvär om du exponeras under tillräckligt lång tid.

Jag skulle inte oroa mig speciellt mycket, däremot så skulle jag köra en sådan behandling jag nämnde i föregående inlägg innan jag brukade bilen.
Inget kul att vara omgiven av mögel även om det är ofarligt.

Det är helt upp till dig om du tycker det är värt att lägga tid och pengar för att åtgärda problemet.

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
3 mars 2023 · 10 276 Inlägg

Att du skulle vistas så mycket i din bil att det blir hälsovådligt är nog rätt osannolikt. Men visst, är du redan känslig för det eller har anlag för det så kan du säkert märka av det under en långfärd. Men direkt farligt har jag svårt att tro att det skulle vara.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
3 mars 2023 · 5 719 Inlägg

Du överdriver!

Brådhis * Voff voff *
4 mars 2023 · 10 276 Inlägg

jaka54 skrev:
Du överdriver!

Jag? Eller någon annan i tråden...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
4 mars 2023 · 2 796 Inlägg

Rengör efter bästa förmåga.
Finns många huskurer för mögeltvätt om.du goiglar.

Man ska nog vara rejält överkänslig om man ska reagera på mögel i en bil, som man är i så få timmar/dag, SAMT, med konstant luftfgenomflöde under färd.
Skillnad att bo i mögelhus.

Felet är nog 99% kosmetisk, om det inte luktar.
Men,
Grundfelet, dvs VARFÖR det möglat är högintressant. Har den inte typ stått oanvänd under ett träd eller ute under biltäcke i åratal så kommer det in regnvatten i bilen.

Senast redigerat av Mossan1 (4 mars 2023)

jaka54
4 mars 2023 · 5 719 Inlägg

Menade att du överdriver risken att du skulle drabbas av möglet!  Tvätta rent och  njut av våren!

OzonStockholm
9 mars 2023 · 4 Inlägg

Jag jobbar med bl.a. mögelsanering (ozon). Här är en artikel jag har skrivit som du kan läsa om du vill, om hur man använder ozon i bilar för att ta bort bland annat mögel. https://www.ozonstockholm.se/ta-bort-dalig-billukt.html Mögelsporer som finns i ventilationssystemet kan man komma åt genom att ha systemet igång en stund under tiden man gör behandlingen.

Senast redigerat av OzonStockholm (9 mars 2023)

Jobbar på OzonStockholm och hjäpler gärna till vid allmänna frågor om ozonsanering av bilar.
NoobMechanic69
10 mars 2023 · 71 Inlägg

OzonStockholm skrev:
Jag jobbar med bl.a. mögelsanering (ozon). Här är en artikel jag har skrivit som du kan läsa om du vill, om hur man använder ozon i bilar för att ta bort bland annat mögel. https://www.ozonstockholm.se/ta-bort-dalig-billukt.html Mögelsporer som finns i ventilationssystemet kan man komma åt genom att ha systemet igång en stund under tiden man gör behandlingen.

Tack! Ska läsa!

NoobMechanic69
14 mars 2023 · 71 Inlägg

Mossan1 skrev:
Rengör efter bästa förmåga.
Finns många huskurer för mögeltvätt om.du goiglar.

Man ska nog vara rejält överkänslig om man ska reagera på mögel i en bil, som man är i så få timmar/dag, SAMT, med konstant luftfgenomflöde under färd.
Skillnad att bo i mögelhus.

Felet är nog 99% kosmetisk, om det inte luktar.
Men,
Grundfelet, dvs VARFÖR det möglat är högintressant. Har den inte typ stått oanvänd under ett träd eller ute under biltäcke i åratal så kommer det in regnvatten i bilen.

Funderar på att göra mig av med bilen och köpa en liknande bil, kanske samma modell och märke igen, eller bara en annan i samma storlek och för samma värde. Men det kanske inte är lönt?
Är det så kanske att äldre bilar idag släpper in massa fukt och mögel bildas lätt?
Dvs det är inte lönt att jag byter till en annan bil...

krambriw
14 mars 2023 · 427 Inlägg

Tveksamt om det överhuvudtaget går att få bort. Har du kollat med rekond firmor? Aldrig sett något liknade. För att mögel ska bildas krävs både fukt och att det finns nått att gro i. Undrar om det är nått medel som spritts ut överallt som möglet fått fäste i

Brådhis * Voff voff *
14 mars 2023 · 10 276 Inlägg

krambriw skrev:
Tveksamt om det överhuvudtaget går att få bort. Har du kollat med rekond firmor? Aldrig sett något liknade. För att mögel ska bildas krävs både fukt och att det finns nått att gro i. Undrar om det är nått medel som spritts ut överallt som möglet fått fäste i

Jag skulle gissa(!) att man gått bananas med tex nå´n vinylglans eller liknande som hamnat "överallt" och som över tid reagerar som en grogrund för just mögel.

Senast redigerat av Brådhis (14 mars 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
14 mars 2023 · 7 233 Inlägg

För mellan ett och två decennier sedan hade en son vinterförvarat en bil i ett kallgarage utan ventilation.
På våren gjorde han den tråkiga upptäckte att bilen hade möglat inuti - värre än bilen som tråden handlar om.
Han övervägde då att skrota bilen, eftersom hans fru är överkänslig/allergisk.
Jag fick överta bilen förmånligt.
Bilen rensades på golvmattor, dörr- och sidoklädslar, säten, tak och plastdetaljer = totalrensades.
Sedan högtryckstvättade jag bilen invändigt och målade om den inuti.
Därefter monterade jag andra begagnade säten, dörr- och sidoklädslar m m samt t o m annan begagnad ratt från en krockskadad likadan bil, som jag köpt för att från början ta drivlinan m m från.
Ett jäkla jobb, men utan donatorn hade skrotat bilen.

Har ts tur, och vill göra sig besväret, kanske det finns en donator, som han kan göra ett bra pris på hos någon bilskrot och plocka all inredning.

Annars skulle jag skrota bilen, eller sälja den som renveringsobjekt eller i delar.

Vad har en fräsch likadan Fabia för värde?

krambriw
14 mars 2023 · 427 Inlägg

Ja, det är nog kört att få bort det ur befintlig inredning, enda möjligheten att byta ut alla "mjukdelar", en grundlig och tidskrävande alternativt kostsam operation

torsen
14 mars 2023 · 7 233 Inlägg

CarNoob skrev:
Är det skadligt för hälsan att ha möglig bil?

JA, mögelsporer är i princip mycket giftiga och aggressiva.
Dock är olika människor olika känsliga.
För vissa överkänsliga allergiker kan det bli mycket allvarlig att utsättas för mögelsporer.
Tiden man utsätts för mögelsporerna har betydelse.
Har du små barn ska du definitivt inte låta dom vistas i bilen.

Har själv genomgått utbildning i mögelsanering på Karolinska institutet och flera symposier i ämnet i Malmö och Göteborg.

Morthwyl
14 mars 2023 · 15 Inlägg

Kan ju säga att vore det min bil hade jag nog sett mej om efter en ny bil redan..., inte lite mögel det där, inget jag pallat sitta i iaf.
Om nu inte bilen har något sentimentalt värde så byt snarast är mitt råd, annars blir det väl att i princip byta hela inredningen nästan. hmm

Toyota Corolla "EE90" (1987)
Volvo 850 (1996)
NoobMechanic69
15 mars 2023 · 71 Inlägg

krambriw skrev:
Tveksamt om det överhuvudtaget går att få bort. Har du kollat med rekond firmor? Aldrig sett något liknade. För att mögel ska bildas krävs både fukt och att det finns nått att gro i. Undrar om det är nått medel som spritts ut överallt som möglet fått fäste i

Aha okej så även om bil har en del fukt på insidan så brukar de inte mögla sådär mycket? Vad räknas som mycket mögel? Möglet uppstår i princip på alla dörrar, säten och all vinyl. Mest framsäten då.
Trodde i princip att det alltid möglade om det blev blött på insidan av en bil och det blöta varar väldigt länge, som tex under hela hösten och vintern.

Brådhis skrev:

krambriw skrev:
Tveksamt om det överhuvudtaget går att få bort. Har du kollat med rekond firmor? Aldrig sett något liknade. För att mögel ska bildas krävs både fukt och att det finns nått att gro i. Undrar om det är nått medel som spritts ut överallt som möglet fått fäste i

Jag skulle gissa(!) att man gått bananas med tex nå´n vinylglans eller liknande som hamnat "överallt" och som över tid reagerar som en grogrund för just mögel.

Jag har kollat med rekondfirmor och det är väldigt dyrt. För en sån här bil som är så gammal och billig så vill man inte lägga pengar sanering som är nästan samma som bilens totala värde..om det såklart inte har någon slags sentimentalt värde. Hade ju gjort det om det var tex en vintage bil som funnits inom familjen i generationer...men nu är det bara en liten Skoda. smile

torsen skrev:
För mellan ett och två decennier sedan hade en son vinterförvarat en bil i ett kallgarage utan ventilation.
På våren gjorde han den tråkiga upptäckte att bilen hade möglat inuti - värre än bilen som tråden handlar om.
Han övervägde då att skrota bilen, eftersom hans fru är överkänslig/allergisk.
Jag fick överta bilen förmånligt.
Bilen rensades på golvmattor, dörr- och sidoklädslar, säten, tak och plastdetaljer = totalrensades.
Sedan högtryckstvättade jag bilen invändigt och målade om den inuti.
Därefter monterade jag andra begagnade säten, dörr- och sidoklädslar m m samt t o m annan begagnad ratt från en krockskadad likadan bil, som jag köpt för att från början ta drivlinan m m från.
Ett jäkla jobb, men utan donatorn hade skrotat bilen.

Har ts tur, och vill göra sig besväret, kanske det finns en donator, som han kan göra ett bra pris på hos någon bilskrot och plocka all inredning.

Annars skulle jag skrota bilen, eller sälja den som renveringsobjekt eller i delar.

Vad har en fräsch likadan Fabia för värde?

Jag vill nog inte lägga så mycket tid och jobb på en bil som kostar mellan 8000 - 12000 kr begagnat. Det är ett enormt jobb att göra det du gjorde och det är inget för den som bor i lägenhet med boendeparkering. smile

krambriw skrev:
Ja, det är nog kört att få bort det ur befintlig inredning, enda möjligheten att byta ut alla "mjukdelar", en grundlig och tidskrävande alternativt kostsam operation

För mycket jobb för en billig bil...hade det varit en ärvd vintagebil med sentimentalt värde så hade jag kanske lagt den tiden och pengarna...Nu försöker jag bara mest förstå problemets omfång och om jag överdriver och torka bort det varje gång det uppstår och köra och va glad som någon skrev. Eller om jag ska ta det mer allvarligt och som vissa av er tycker, göra mig av med bilen. Jag har trots allt väldigt lite lite astma. Och lättretliga luftrör. smile

torsen skrev:

CarNoob skrev:
Är det skadligt för hälsan att ha möglig bil?

JA, mögelsporer är i princip mycket giftiga och aggressiva.
Dock är olika människor olika känsliga.
För vissa överkänsliga allergiker kan det bli mycket allvarlig att utsättas för mögelsporer.
Tiden man utsätts för mögelsporerna har betydelse.
Har du små barn ska du definitivt inte låta dom vistas i bilen.

Har själv genomgått utbildning i mögelsanering på Karolinska institutet och flera symposier i ämnet i Malmö och Göteborg.

Men det vita och gröna möglet kanske inte är så farliga? De försvinner med ett svep med trasan och jag försöker förstå hur allvarligt jag ska se på detta.

Morthwyl skrev:
Kan ju säga att vore det min bil hade jag nog sett mej om efter en ny bil redan..., inte lite mögel det där, inget jag pallat sitta i iaf.
Om nu inte bilen har något sentimentalt värde så byt snarast är mitt råd, annars blir det väl att i princip byta hela inredningen nästan. hmm

Jag funderar på det ja! Att byta bilens inredning och göra allt det jobb gör jag inte på en bil med så lågt värde.

Tackar för era synpunkter!

NoobMechanic69
6 april 2023 · 71 Inlägg

Hittar även mögel inne i tanklocket...
Jag är osäker men visst är det mögel? ¨
Hur är det ens möjligt att det kan mögla där?
Jag har aldrig varit med om något liknande, och vad beror detta på att bilen är ett paradis för mögelsporerna?

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-c5558bce557431223374b9252c1f6394.jpg

(Off topic!! Vill även passa på att fråga om 2 saker som inte hör till trådens ämne...
1) Är det bara jag som inte hittar här på forumet, eller är det extremt svårt att hitta tillbaka till sina foruminlägg? Det går inte att söka i historik eller på något annat sätt? Jag lyckades hitta tillbaka hit endast genom att googla mig fram med några nyckelord...)
2) Måste man citera någons svar för att hålla tråden levande eller kan man bara skriva svar så får forum-medlemmar en notis om att nytt svar finns?)

Senast redigerat av CarNoob (6 april 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 april 2023 · 17 465 Inlägg

CarNoob skrev:
Hittar även mögel inne i tanklocket...
Jag är osäker men visst är det mögel? ¨
Hur är det ens möjligt att det kan mögla där?
Jag har aldrig varit med om något liknande, och vad beror detta på att bilen är ett paradis för mögelsporerna?

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-c5558bce557431223374b9252c1f6394.jpg

(Off topic!! Vill även passa på att fråga om 2 saker som inte hör till trådens ämne...
1) Är det bara jag som inte hittar här på forumet, eller är det extremt svårt att hitta tillbaka till sina foruminlägg? Det går inte att söka i historik eller på något annat sätt? Jag lyckades hitta tillbaka hit endast genom att googla mig fram med några nyckelord...)
2) Måste man citera någons svar för att hålla tråden levande eller kan man bara skriva svar så får forum-medlemmar en notis om att nytt svar finns?)

Väcker du liv i tråden så åker den upp till förstaplats och då ser vi.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
7 april 2023 · 10 276 Inlägg

CarNoob skrev:
1) Är det bara jag som inte hittar här på forumet, eller är det extremt svårt att hitta tillbaka till sina foruminlägg? Det går inte att söka i historik eller på något annat sätt? Jag lyckades hitta tillbaka hit endast genom att googla mig fram med några nyckelord...)

Gå in på din sida här på Garaget, en bit ner på sidan står det "Foruminlägg" och en siffra. Klicka på siffran.

Eller så söker du på ditt användarnamn och sedan på användarnamn och vad du nu vill söka på.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
NoobMechanic69
8 juni 2023 · 71 Inlägg

CarNoob skrev:

OzonStockholm skrev:
Jag jobbar med bl.a. mögelsanering (ozon). Här är en artikel jag har skrivit som du kan läsa om du vill, om hur man använder ozon i bilar för att ta bort bland annat mögel. https://www.ozonstockholm.se/ta-bort-dalig-billukt.html Mögelsporer som finns i ventilationssystemet kan man komma åt genom att ha systemet igång en stund under tiden man gör behandlingen.

Tack! Ska läsa!

Har pratat med Ditec och de har en sån "rejäl ozonmaskin" för att rena bilen från mögelsporer och annat ohälsosamt.
Funkar detta till 100% tror du? Funderar på att ändå låta Ditec tvätta inredningen och sen köra med ozonmaskinen. Jag tror jag även har identifierat var fukten läcker in så det kanske går att stoppa helt och hållet till vintern.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang