Comma.ai - Eftermonterad Autopilot i din bil

torpis Forummoderator
21 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Jag vill visa möjligheterna som finns idag med att låta en AI köra bilen. Det som krävs är en bil med elektriskt styrservo. Enklast att avgöra detta är om bilen har någon form av lane keep assistent. Sedan en autopilot från www.comma.ai

I korta drag så kör man in bilens CAN-bus signaler i en mobiltelefon som med sin kamera och beräkningskraft räknar ut hur bilens elektriska styrservo skall styra bilen. Säkerhetsrelaterade meddelanden på CAN-bus så som nödbroms osv skyfflas vidare direkt utan bearbetning så man sätter inga funktioner ur spel.

Det är ett development kit och inte helt bolt on. Man måste själv vara lite händig, kreativ och vara bevandrad i SSH, bilel, viss form av programmering osv. Det finns mycket hjälp att få på discord, men det krävs lite kunskaper för att lyckas väl.

I original behöver min bil i princip helt målade linjer ungefär som på en tvåfilig motorväg för att lane keep skall kunna köra bilen, man måste även dutta på ratten ungefär var 5:e sekund. Rör man inte ratten på 10sekunder så stänger styrningen av sig medan farthållaren förblir aktiv(!!) Det räcker heller inte att hålla lätt i ratten utan det behövs att man rör den lite.  Detta resulterar att i alla lägen där en lane keep hade behövts så klarar den inte av att hantera läget och de gånger man ändå kan styra bilen med ett knä mot ratten typ motorväg så fungerar den. Det finns inte på kartan att man skulle kunna vända sig bak och plocka upp något från golvet bak tex, då är man i diket direkt.

Comma.ai med open pilot är på en helt annan nivå. Det är enklare att ha lite filmvisning för att illustrera hur det fungerar för mig på min bil. Närmsta att jämföra mot är väl Teslas Autopilot, men någon sådan har jag aldrig provat så jag vet inte hur det skiljer sig där.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2022 · 17 470 Inlägg

Hm. Min lilla i10 blir så klart förbannad om man inte håller i ratten men den styr snällt i evighet. Piper lite irriterat efter någon minut och visar "håll i ratten på displayen". Men det går bra att åka till jobbet på 80-väg i ca 10 minuter och den styr. Bara sätta farthållaren. Tekniken går framåt. Kia EV6 är ännu bättre på att hålla sig mitt i filen. Den rör sig inte i sidled några decimeter hit och dit.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
3 februari 2022 · 7 229 Inlägg

Men den använder endast en mobilkamera för att läsa av vägen?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torpis Forummoderator
3 februari 2022 · 10 572 Inlägg

SportPilot skrev:
Men den använder endast en mobilkamera för att läsa av vägen?

Yes, det behövs inte rosa enhörningar, magi och datorer för 120000kr om man bara vill ha en vettig L2 Autopilot. Körde Markaryd - Jönköping ToR utan att ta i ratten alls. 25mil typ Inkl vägbygget på E4 där.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang