Göra etanol själv

Kalle5506
23 januari 2022 · 1 Inlägg

Hej ny här i forumet, har funderat på bränslepriser nu när de är ruggit dyrt.
Undrar om de är någon som har funderat på att själv tillverka etanol mm.
Är de svårt vad krävs de för utrustning, vad kostar de, var säljer dom utrustning.
kan man ha de till diesel motor.

MVH
Kalle

simlar
23 januari 2022 · 5 516 Inlägg

Etanol = hembränt så det har folk tillverkat själv i många år.
Fungerar dåligt i dieselbil.

Rapsolja, matolja och många andra oljor kan man tekniskt sett köra i dieselmotor.
Blir ju dock problem vid kyla och tappar effekt om det är mindre energiinnehåll i oljan än i dieseln.

Köra på gammal frityrolja har folk gjort i många år, bara googla.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Utmarks-Loke
23 januari 2022 · 5 813 Inlägg

Att göra etanol själv blir dyrare än att köpa färdig, och så är det ju förbjudet eftersom man även kan dricka den. Att köra dieselbilen på andra sorters olja som är billigare funkar, men kräver en del meck, säkert täta bränslefilterbyten samt att måste ha en äldre dieselbil för jag tror inte de nya skulle tycka om det.

Nej, det är bara att plocka fram den stora plånboken och handla sitt bränsle på stationen, och försöka glädja sig över allt bra som regeringen gör med skattepengarna

torpis Forummoderator
23 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Att köra dieselbilen på andra sorters olja som är billigare funkar, men kräver en del meck, säkert täta bränslefilterbyten samt att måste ha en äldre dieselbil för jag tror inte de nya skulle tycka om det.

Det är inga problem om man nu använder något som är i rätt härad. Typ villaolja eller jetbränsle.  Problemet är ju att ha en egen mack hemma. Det är otroligt bökigt med logistiken.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
23 januari 2022 · 10 572 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 januari 2022 · 13 673 Inlägg

torpis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Att köra dieselbilen på andra sorters olja som är billigare funkar, men kräver en del meck, säkert täta bränslefilterbyten samt att måste ha en äldre dieselbil för jag tror inte de nya skulle tycka om det.

Det är inga problem om man nu använder något som är i rätt härad. Typ villaolja eller jetbränsle.  Problemet är ju att ha en egen mack hemma. Det är otroligt bökigt med logistiken.

det är då man använder den där gamla oljetanken i källaren från oljapannan man byggt om till pelletsbrännare smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
23 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:

torpis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Att köra dieselbilen på andra sorters olja som är billigare funkar, men kräver en del meck, säkert täta bränslefilterbyten samt att måste ha en äldre dieselbil för jag tror inte de nya skulle tycka om det.

Det är inga problem om man nu använder något som är i rätt härad. Typ villaolja eller jetbränsle.  Problemet är ju att ha en egen mack hemma. Det är otroligt bökigt med logistiken.

det är då man använder den där gamla oljetanken i källaren från oljapannan man byggt om till pelletsbrännare smile

Ja, absolut, men soppan skall ju levereras dit med hehe.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Utmarks-Loke
23 januari 2022 · 5 813 Inlägg

torpis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Att köra dieselbilen på andra sorters olja som är billigare funkar, men kräver en del meck, säkert täta bränslefilterbyten samt att måste ha en äldre dieselbil för jag tror inte de nya skulle tycka om det.

Det är inga problem om man nu använder något som är i rätt härad. Typ villaolja eller jetbränsle.  Problemet är ju att ha en egen mack hemma. Det är otroligt bökigt med logistiken.

Jo, fast de är väl nästan lika dyra som vanlig diesel? Man vill ju köra på frityrolja, fartygsdiesel eller transformatorolja i såna fall

torsen
24 januari 2022 · 7 198 Inlägg

Kalle5506 skrev:
Hej ny här i forumet, har funderat på bränslepriser nu när de är ruggit dyrt.
Undrar om de är någon som har funderat på att själv tillverka etanol mm.
Är de svårt vad krävs de för utrustning, vad kostar de, var säljer dom utrustning.
kan man ha de till diesel motor.

MVH
Kalle

Sök på "Fars kokbok".
Finns många alternativa sätt att framställa etanol där!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang