Bilen vägrar starta efter ståendes i några månader (AUDI A4 2003)

AudiA420003
23 januari 2022 · 5 Inlägg

Förra vecka så gick bilen igång, efter den har stått i 3 månader. Det var väldigt trixig att få igång och tog många försök. När den väl gick igång så var motorn väldigt slö och den gick ojämnt, på tomgång så låg den mellan 1000-1500 varv. När jag försökte gasa fick jag bara upp den till 3000 varv.

Idag när jag försökte igen så gick den ej igång alls. Jag har fyllt på med soppa och haft i kondensborttagare. Ingenting händer. Jag tror inte att soppan är problemet då man tydligt känner lukten av soppa när man vrider nyckeln. Startmotorn går runt fint också. Vad är det mest troliga att det kan vara? tändstift?

granadadr
23 januari 2022 · 7 269 Inlägg

kolla om dem får gnista då wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Utmarks-Loke
23 januari 2022 · 5 814 Inlägg

Fukt i tändspolarna så gnista saknas på någon cylinder? Plocka lös dom och lägg inne på elementet över natten så startar nog bilen sedan

AudiA420003
23 januari 2022 · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Fukt i tändspolarna så gnista saknas på någon cylinder? Plocka lös dom och lägg inne på elementet över natten så startar nog bilen sedan

Kanske får testa det. När han starta förra veckan så gick den endast på 3 cylindrar, tillslut fick man den gå på alla efter många försök.

Brådhis * Voff voff *
23 januari 2022 · 10 245 Inlägg

AudiA420003 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Fukt i tändspolarna så gnista saknas på någon cylinder? Plocka lös dom och lägg inne på elementet över natten så startar nog bilen sedan

Kanske får testa det. När han starta förra veckan så gick den endast på 3 cylindrar, tillslut fick man den gå på alla efter många försök.

Många försök...? Startade du om den gång på gång så förstår jag att det luktar bensin och den vägrar starta... tongue

Senast redigerat av Brådhis (23 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AudiA420003
23 januari 2022 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:

AudiA420003 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Fukt i tändspolarna så gnista saknas på någon cylinder? Plocka lös dom och lägg inne på elementet över natten så startar nog bilen sedan

Kanske får testa det. När han starta förra veckan så gick den endast på 3 cylindrar, tillslut fick man den gå på alla efter många försök.

Många försök...? Startade du om den gång på gång så förstår jag att det luktar bensin och den vägrar starta... tongue

2-3 gånger. Sen väntade jag några minuter och försökte igen ett par gånger. Vill inte hålla på för mycket då batteriet blir tömt och flödar över motorn. Körde den och den gick som den ska. Så det var ju inte problemet där.

Senast redigerat av AudiA420003 (23 januari 2022)

Xebers76
23 januari 2022 · 2 250 Inlägg

Kan detta vara ytterligare ett fall där gasspjället tappat kalibreringen kanske? Har varit med om det själv vid batteribyten på snarlika bilar, det har även varit flera trådar här senaste åren med liknande problem på liknande VAG bilar, oftast Passat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang