En elbils-långpendlares dagbok.

Cuefa Ain't no place like home...
24 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Jahapp, hur börjar då denna sagan?
Egentligen med Miljöpartiet, Greta Thunberg och annat som gör mitt liv som långpendlare miserabelt på ett eller annat sätt.

En kort rad om bakgrunden till mitt pendlande;

Jag bor i dagsläget i Hofors, en liten håla som gud glömde. Hofors tappades ut ur säcken med små brukssamhällen, ganska mitt emellan Gävle och Falun, ca 1 mil från länsgränsen till Dalarna.

I detta samhälle fann jag kärleken, för ca 13 år sedan.
Jag valde att flytta från "stor-sta'n" (Södertälje), i vars närområde jag levt hela mitt vuxna liv fram till den punkten.

Efter 4 år i Falun var det dags att söka sig vidare, och min tanke var lastbils-kort.
Något AMS var mer än villigt inställda till.
Tills jag fick en ny handläggare i Sandviken.
Hon förstod inte alls varför jag skulle ha något lastbilskort (trots att Sverige då, och än idag, skriker efter kompetent bemanning inom transportyrket...).
Hon såg hellre att jag fortsatte jobba inom det jag redan gjort, vilket var inom bilbranschen, som reservdelsman för VW-koncernen.

Det fanns ett jobb utlyst i Uppsala, som ligger 17 mil från Hofors... (13 mil den "korta" vägen, mer om det sen).

Jahapp, vad hade jag för val?
Jag sökte tjänsten som var utannonserad via rektryteringsfirma på en fredag.
Måndagen efter ringde de o ville jag skulle komma på intervju på Tisdag, i Hufvudstaden.
På onsdagen ringde de o bad mig komma till arbetsplatsen i Uppsala på Torsdag.
På fredag ringde de o frågade om jag kunde börja på Måndag.

Det här var snart 9 år sedan, och jag har pendlat sedan dess.


Nu har ni bakgrunden till varför denna tråd ens startas.

Jag har genom åren kört diesel till och från mitt arbete, som innebär 26 mil landsväg, eller 4 timmar om dagen bakom ratten.
Med så många bil genom högst varierande väderlek och väglag, har mina krav varit en bekväm bil, med fyrhjulsdrift och värmare.

Jag har via mitt arbete fått förmånen att de senaste 6 åren ha en personalbil, dvs en löneförmån vars kostnad dras från min lön varje månad.
Det har sällan varit en låg månadskostnad, men det har ändå varit ett billigare sätt att pendla än att äga en bil själv.

Men... (det finns alltid ett men, eller hur?)
Det har börjat kosta på tok för mycket.
Skatten på bilarna har blivit sinnessjukt hög, för att inte tala om drivmedelspriserna!

Jag har tänkt flera gånger om jag helt enkelt ska säga upp mig och hitta ett annat jobb, men samtidigt trivs jag med det jobb jag har nu.
Jag har trevliga kollegor, fantastiska kunder och ett jobb som gör att jag känner att jag gör skillnad.

Således har jag försökt hålla liv i min ekonomi i så stor utsträckning som möjligt, vilket fram tills i år har varit möjligt med dieseldrivna bilar.

Not anymore!


Resultatet av detta är att jag nu, sedan exakt en vecka tillbaks, finner mig bakom ratten på en bil med ytterst begränsad räckvidd (jämfört med min förra, dieseldrivna personalbil) och med en ganska mycket högre månadskostnad.

Så, vad är meningen med denna tråd då? Ska jag bara klaga på felaktiga politiska beslut och sitta här å sura som en gnällgubbe?

Nope, min tanke med denna tråd är att ge en inblick i hur långpendlande med elbil faktiskt kan fungera i vårt avlånga land!

Jag har hunnit lägga 7 dagar och ca 150 mil på min fina elbil.

Vad det blev, förresten?
En sån här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bade8b4dab28de5b303d90dfbe5af527.jpg

Detta är då en Skoda Enyaq.
Bilen i fråga har ett 77kWh batteri (netto) som i detta utförande ska ge en teoretisk räckvidd på ca 53 mil.

I dagsläget är det såklart inte i närheten, med minusgrader, snö, regn o annat som elbilar i allmänhet ogillar å det starkaste.

Men jag måste ändå säga att jag är positivt överraskad både över bilens egenskaper i vinter-Sverige.
Hittills har jag inte drabbats av räckvidds-ångest en enda gång, och även med släpvagn så är förbrukningen "rimlig".

Än så länge har jag dessutom ingen möjlighet till laddning varken hemma eller på min arbetsplats, så jag får leta laddplatser "på stan" och det innebär ju en kostnad som är avsevärt högre än om jag skulle ha tillgång till en egen sladd hemma på gården.

Ett snabbt överslag i fredags eftermiddag, efter 5 körda dagar, visade trots detta på en laddkostnad på ca 960kr.
Att jämföra med en tank diesel i min förra bil, som på slutet kostade 1250kr.

Således hade jag sparat över 300kr på en vecka. EN vecka!
Chock? Något.
Trevligt? Jajamän!


Min tanke är att göra sammanfattningar efter varje vecka, i den mån jag har tid och möjlighet, och summera mina tankar, funderingar och hur allt fungerar.
Både med laddning, eventuella fel på bilen, resor som görs och generellt hela upplevelsen kring det här med elbils-pendlande.

Jag väntar på installation av laddbox hemma, vilket kommer sänka milkostnaden rejält, men tills dess är det fortfarande offentliga laddstationer som gäller.

Så, tråden är startad.
Har ni tankar, funderingar eller synpunkter? Skriv en rad vetja! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
uhlin
24 januari 2022 · 2 831 Inlägg

En elbil är väl långt ifrån billig i inköp och så länge batterierna är nya funkar det väl skapligt kanske.

När batterierna blir några år och kapaciteten i dem blir lägre, räckvidden försämras, nya batterier kostar ju multum, så det var den förtjänsten borta och mer därtill... Bara lite tankar och funderingar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2022 · 17 379 Inlägg

Följer detta! Bra initiativ! Beträffande räckvidden tror jag försämringen är högst försumbar upp till ca 15000 mil. VW:s elbilar är ju för nya för att vi ska veta än. Du matar på rejält med mil må jag säga! Har sedan 15:e november kört 120 mil i min leasingburk...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
24 januari 2022 · 5 680 Inlägg

Berätta hur den är att köra? Bekvämlighet!?. Värme??(har ju talats om dålig värme i elbilar i bl.a DN)

Cuefa Ain't no place like home...
24 januari 2022 · 4 628 Inlägg

uhlin skrev:
En elbil är väl långt ifrån billig i inköp och så länge batterierna är nya funkar det väl skapligt kanske.

När batterierna blir några år och kapaciteten i dem blir lägre, räckvidden försämras, nya batterier kostar ju multum, så det var den förtjänsten borta och mer därtill... Bara lite tankar och funderingar.

Den här artikeln i Aftonbladet (som dessvärre är en +artikel) säger något annat, och jag är beredd att tro på att hysterin över detta är, om inte helt, så åtminstone delvis överdriven.
Men vi får se! Jag kan se in i framtiden lika lite som någon annan 😊

Jag ska ha bilen i 2 år eller 12000 mil, och under hela den tiden är det ju ändå garanti på hela bilen.

Hybrid_ skrev:
Följer detta! Bra initiativ! Beträffande räckvidden tror jag försämringen är högst försumbar upp till ca 15000 mil. VW:s elbilar är ju för nya för att vi ska veta än. Du matar på rejält med mil må jag säga! Har sedan 15:e november kört 120 mil i min leasingburk...

Ja det blir ju som sagt ca 130 mil/veckan, plus det man kör på helgerna.
Jag är lika spänd jag med på hur detta kommer avlöpa!
Vi har ju haft lite småstrul med våra elbilar, och jag räknar med ett par mindre o kanske något större haveri på dessa mil, men det är smällar man får ta när man går i bräschen antar jag 😅

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
24 januari 2022 · 4 628 Inlägg

jaka54 skrev:
Berätta hur den är att köra? Bekvämlighet!?. Värme??(har ju talats om dålig värme i elbilar i bl.a DN)

Missade ditt svar, sorry!

Värmen e sinnessjukt bra i dessa, det blir varmare snabbare än en vanlig Webasto/Eberspächer!
Och bilen verkar väl-isolerad, dels för att den e knäpptyst inuti (halv-vetenskapliga tester jag gjort med telefonen säger ca 62dB ljudnivå i bilen vid en konstant fart av 90km/h på ojämn svensk asfalt. Grymt tyst och fint!), men också för att den håller värmen riktigt bra.

Stolarna är också de riktigt sköna för långfärd, precis lagom skålade och fasta.
Fjädringen är fast, kanske mycket så faktiskt.
Gissar att det är för att maskera bilens vikt på 2150kg.

Kan kan få in det i budgeten är det inte alls en dum idé att ta ställbart chassi, det gör bilen betydligt mjukare.
Med det sagt känns väghållningen kanon, mina ballongdäck till trots, och det slår heller inte hårt över ojämnheter eller skarvar.

Det roligaste är dock drivlinan. I stan blir man en icke ansenlig summa pubertal vid rödljusen, för det är tamigtusan inte många som hänger på en där! (Om dom inte också kör en hyfsat motorstark elbil då...)
Att den dessutom är så alert, utan någon som helst fördröjning (det är bokstavligen tiden det tar för dig som förare att trycka ner gaspedalen, som är fördröjningen) gör att man litar blint på bilen i korsningar och utfarter. Enda brasklappen är att bakhjulsdrift och elbils-vrid kan ge oönskat hjulspinn, speciellt nu när varenda korsning är en grusväg.

Utrymmesmässigt är den riktigt fint planerad, allt får plats och baksätet/bakluckan är rymligt.
Utseendemässigt lämnar den inte mycket att önska heller, även om en Sportline (helst en Founders Edition... mums...) hade varit nice.

Min bil e en "billig" variant utan krusiduller, men den har mycket utrustning från standard, bland annat Matrix LED strålkastare som är underbara.

Kort sagt är jag hittills mer än nöjd med bilen, den håller vad den lovar o levererar mer därtill.

För Er som inte hunnit testa en Enyaq än, jag kan varmt rekommendera det!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torpis Forummoderator
24 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Cuefa skrev:
För Er som inte hunnit testa en Enyaq än, jag kan varmt rekommendera det!

Amen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
panda666
24 januari 2022 · 4 228 Inlägg

Riktigt fint skrivet! Stor applåd till dig! Fyfan milen du kör varje dag ger mig ångest;) kör sj typ 6 mil om dan och kan bli lite segt ibland men annars inga problem. Varför just en sån modell och ingen annan? Är Teslorna inte inom räckhåll? Kört massa tesla 3 och dom är lite mysiga fast långt långt över min budget.

Cuefa Ain't no place like home...
24 januari 2022 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:
Riktigt fint skrivet! Stor applåd till dig! Fyfan milen du kör varje dag ger mig ångest;) kör sj typ 6 mil om dan och kan bli lite segt ibland men annars inga problem. Varför just en sån modell och ingen annan? Är Teslorna inte inom räckhåll? Kört massa tesla 3 och dom är lite mysiga fast långt långt över min budget.

Ja ibland undrar man vad fan man håller på med... 🙈

Tesla är dels sjukt överprisade i förhållande till framför allt kvalitet, dels jobbar jag inom Volkswagen-koncernen, och blir det ju naturligt att välja en av de egna produkterna smile

Vi har ju även VW ID.4 och Audi Q4 e-tron, men dessa gick bort av flera anledningar.
För ID.4ans del var det dels utrymme och formgivning (har svårt för interiören i den... touch-knapparna på ratten driver mig till vansinne, finns inga "steg" i rekuperation utan bara allt eller inget, etc), dels blev det sämre pris på den än på Enyaqen.

Q4 e-tron är en otroligt mysig bil, med riktigt fin insida.
Men prislappen e långt ifrån lika mysig. En Q4 med motsvarande den utrustning jag har på Enyaq'en (vars enda extrautrustning är drag och metallic-lack) kostade ca 70-100000kr mer.
Det tillät inte min ekonomi.

Sen tycker jag att Enyaq'en är riktigt snygg, både på in- och utsidan. Tygklädd instrumentpanel känns riktigt lyxigt och den exteriöra designen är kaxig utan att bli "spejsig" smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2022 · 17 379 Inlägg

Så är det ju. Man anpassar sig efter plånboken. Du behövde ju en riktig bil som pendlar så långt men att åka omkring med Audi-emblem är ju överkurs... Dessutom ingen som bryr sig om det i dagens läge, de krånglar ju friskt.

Samma för mig. Kunde fått en lätt begagnad Hyundai i30N Performance med 275hk för lite mer kostnad än den nya i10 Automat vi plockade ut. Men vad ska jag med det till? Ska åka 10 km till jobbet bara... Då behöver man inte en förklädd rallybil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
24 januari 2022 · 1 429 Inlägg

Spännande. Kommer att följa dina erfarenheter med stort intresse. Intressant att få ta del av (inte bara prov) körning i verkliga livet.
Har du hunnit skaffa dig någon uppfattning om hur långt din Enyaq gått på en laddning, i vinter väglag/väder?
Hur skulle du uppskatta att hastigheterna förhåller sig på din 26 mila jobbturochretur?
(ex ca 10% 60km/h - 40% 80km/h - 40& 100km/h - 10% 110km/h)

candyweiss
25 januari 2022 · 863 Inlägg

Grymt spännande tråd, den ska följas smile
Cuefa, du skriver att räckvidden inte är i närheten av 53 mil. Vad är den då?

Senast redigerat av candyweiss (25 januari 2022)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Cuefa Ain't no place like home...
25 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Så är det ju. Man anpassar sig efter plånboken. Du behövde ju en riktig bil som pendlar så långt men att åka omkring med Audi-emblem är ju överkurs... Dessutom ingen som bryr sig om det i dagens läge, de krånglar ju friskt.

Samma för mig. Kunde fått en lätt begagnad Hyundai i30N Performance med 275hk för lite mer kostnad än den nya i10 Automat vi plockade ut. Men vad ska jag med det till? Ska åka 10 km till jobbet bara... Då behöver man inte en förklädd rallybil.

Förutom att det är barnligt roligt med 275hk? Nä, annars kan jag inte heller se någon anledning... 😁
Men som sagt, man får rätta magen efter mun.

KenthIJ skrev:
Spännande. Kommer att följa dina erfarenheter med stort intresse. Intressant att få ta del av (inte bara prov) körning i verkliga livet.
Har du hunnit skaffa dig någon uppfattning om hur långt din Enyaq gått på en laddning, i vinter väglag/väder?
Hur skulle du uppskatta att hastigheterna förhåller sig på din 26 mila jobbturochretur?
(ex ca 10% 60km/h - 40% 80km/h - 40& 100km/h - 10% 110km/h)

candyweiss skrev:
Grymt spännande tråd, den ska följas smile
Cuefa, du skriver att räckvidden inte är i närheten av 53 mil. Vad är den då?

Jag svarar er båda såhär;
I dagsläget laddar jag bilen i Uppsala, sen kör jag mina 13 mil hem och parkerar bilen i varmgarage över natten.
Sen blir det en färd tillbaks till Uppsala på morgonen. 26 mil.

I snitt har jag haft 13 kräm kvar i batteriet för 13 mil till, dvs en total möjlig körsträcka på ca 40 mil.

13 mil kortare än "utlovat" alltså, men med minusgrader och stundtals besvärligt väglag är det att räkna med.
Alla fordon gör av med mer energi än vad siffrorna på pappret säger, så enkelt är det bara.

Superben var likadan, även om det skiljde mindre mellan pappret och verkligheten där (dock blir det exakt samma sak på vintern när det är kallt och trögt - förbrukningen sticker iväg ordentligt)

I mitt fall är det ca 20% stadskörning, 80% landsväg med blandat 70, 80 och 100km/h.

Jag håller medvetet jämn fart och låg snitthastighet, det har jag gjort de senaste 9 åren, bara för att hålla kostnaderna till ett minimum.

Igår kostade det för övrigt 258kr att ladda batteriet från 99km räckvidd (ca 18%) till fullt (blev totalt 63,489kWh laddat), och det tog ca 1½ timme eller däromkring på en 50kW laddare.
Idag stannade kvarvarande kräm i batteriet på 28%, motsvarande en körsträcka på ca 122km.
Det var -6 mestadels av färden ner i morse, men på frusna vägar med lågt rullmotstånd.
Återstår o se hur lång tid laddningen tar idag och vad det kostar, men jag räknar med ca 260kr/dag i laddning tills boxen är monterad hemma 😊

För övrigt börjar det bli en jävla massa appar, taggar o kort för att ladda, facket till vänster om ratten börjar svämma över... 😂

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 januari 2022 · 2 971 Inlägg

Har du MER-laddare praktiskt tillgängligt kan du sänka kostnaden tills du får laddning hemma - https://se.mer.eco/product/mer-around/

399kr för (upp till) 450kWh = billigare än hemma. Men det är per månad så det gäller att det passar och att du har MER-station på rätt ställe.

Jag har kört el i snart 2,5år och saknar inte macken. Jag kan ju ladda hemma så ute blir det ytterst sällan, trots att min bil inte ens når hälften så långt som din (16-17 på vintern, 20-21 på sommaren). Jag kör runt 10-12 per vardag, mer varierat på helgerna. Totalt 2500-2800 per år.

Sparar massor av pengar på att ha köpt en "dyr" elbil. (Hade inte gjort ont med 40-45 mil räckvidd, men mer behövs inte enligt mig. Hade inte gjort ont med dragkrok och hade inte gjort ont med 3-fas-laddning hemma - men alla dessa hade gjort ont i plånboken istället smile )

Förut la jag ca 3k per månad i billån, sen ytterligare 3k på soppa. Nu lägger jag 3k på billån och ca 400kr på soppa. Det blir 2kr/mil smile
Säg till om du vill ha tips på hemmaladdnings-lösning - men det är kanske beställt?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Cuefa Ain't no place like home...
25 januari 2022 · 4 628 Inlägg

matteeee skrev:
Har du MER-laddare praktiskt tillgängligt kan du sänka kostnaden tills du får laddning hemma - https://se.mer.eco/product/mer-around/

399kr för (upp till) 450kWh = billigare än hemma. Men det är per månad så det gäller att det passar och att du har MER-station på rätt ställe.

Jag har kört el i snart 2,5år och saknar inte macken. Jag kan ju ladda hemma så ute blir det ytterst sällan, trots att min bil inte ens når hälften så långt som din (16-17 på vintern, 20-21 på sommaren). Jag kör runt 10-12 per vardag, mer varierat på helgerna. Totalt 2500-2800 per år.

Sparar massor av pengar på att ha köpt en "dyr" elbil. (Hade inte gjort ont med 40-45 mil räckvidd, men mer behövs inte enligt mig. Hade inte gjort ont med dragkrok och hade inte gjort ont med 3-fas-laddning hemma - men alla dessa hade gjort ont i plånboken istället smile )

Förut la jag ca 3k per månad i billån, sen ytterligare 3k på soppa. Nu lägger jag 3k på billån och ca 400kr på soppa. Det blir 2kr/mil smile
Säg till om du vill ha tips på hemmaladdnings-lösning - men det är kanske beställt?

Just ja - du gick över till den mörka sidan för såpass länge sedan ja ^^

Faktum är att jag precis fick ett samtal från min sambo - en Charge Amps Halo håller på att skruvas upp hemma i detta nu smile
Så inom väldigt kort kommer jag kunna ladda hemma för 79 öre istället för 2,90 som det blir på stan.

Vi har också en fin deal via Skoda (Powerpass), där jag betalar 2,80/minut för att ladda på Ionity's snabbladdare, så hittar jag en sån lösning längs vägen är det ju förmånligt. Vi har en sån station i Uppsala men just nu ligger den på andra sidan sta'n, så inget man hinner över en lunch dessvärre 😐

Blir bättre när vi får nya jobb-lokaler, och då ska vi dessutom förhoppningsvis kunna ladda där också.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
candyweiss
25 januari 2022 · 863 Inlägg

Cuefa skrev:
För övrigt börjar det bli en jävla massa appar, taggar o kort för att ladda, facket till vänster om ratten börjar svämma över... 😂

Är det precis lika illa som med alla p-appar?

Senast redigerat av candyweiss (25 januari 2022)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
granadadr
25 januari 2022 · 7 268 Inlägg

uhlin skrev:
En elbil är väl långt ifrån billig i inköp och så länge batterierna är nya funkar det väl skapligt kanske.

När batterierna blir några år och kapaciteten i dem blir lägre, räckvidden försämras, nya batterier kostar ju multum, så det var den förtjänsten borta och mer därtill... Bara lite tankar och funderingar.

gäller ej dem som köper/leasar dem nya,, det blir dem senare ägarnas problem,, därför TROR jag att andrahandspriser på lite äldre elbilar blir låg, och glöm ej alla bonusar som vi andra skattebetalare får stå för,, har och kommer alltid säga att köp vad du vill för bil,, men gör det för egna pengar,, inte mina,, jag kommer ALDRIG ha råd med en ny bil,, min nyaste är 12 år å den räknas som ny för mig,, har helt enkelt inte råd sad

har en vän som har en Audi eq4 eller vad den heter,, han skulle pendla 22 mil i Norrland,, gav upp direkt då han var tvungen och ladda på vägen,,  och laddaren gav bara ca 50% av utlovad effekt,  han sa det blir diesel dit,,  elbilen har han bara i stan,,

Senast redigerat av granadadr (25 januari 2022)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
torpis Forummoderator
25 januari 2022 · 10 572 Inlägg

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:
För övrigt börjar det bli en jävla massa appar, taggar o kort för att ladda, facket till vänster om ratten börjar svämma över... 😂

Är det precis lika illa som med alla p-appar?

Ja

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
25 januari 2022 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:

uhlin skrev:
En elbil är väl långt ifrån billig i inköp och så länge batterierna är nya funkar det väl skapligt kanske.

När batterierna blir några år och kapaciteten i dem blir lägre, räckvidden försämras, nya batterier kostar ju multum, så det var den förtjänsten borta och mer därtill... Bara lite tankar och funderingar.

gäller ej dem som köper/leasar dem nya,, det blir dem senare ägarnas problem,, därför TROR jag att andrahandspriser på lite äldre elbilar blir låg, och glöm ej alla bonusar som vi andra skattebetalare får stå för,, har och kommer alltid säga att köp vad du vill för bil,, men gör det för egna pengar,, inte mina,, jag kommer ALDRIG ha råd med en ny bil,, min nyaste är 12 år å den räknas som ny för mig,, har helt enkelt inte råd sad

har en vän som har en Audi eq4 eller vad den heter,, han skulle pendla 22 mil i Norrland,, gav upp direkt då han var tvungen och ladda på vägen,,  och laddaren gav bara ca 50% av utlovad effekt,  han sa det blir diesel dit,,  elbilen har han bara i stan,,

Häst och vagn!

Jag sa precis samma sak när jag började med elbilar 2014. Det finns inte en chans att jag skulle köpa en (Nissan Leaf) för de pengarna, dom är stendöda i andra hand. Men jag hade fel, superfel. Dom har tvärt om stått extremt bra.

Men det spelar ju ingen roll, har man bestämt sig så har man.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Cuefa Ain't no place like home...
25 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Som med så mycket annat är det en fråga om att ändra inställning, skaffa egna erfarenheter istället för att lyssna på andras, och bryta mönster.

Ingenting som är för alla, och definitivt inte gjort i en handvändning.
Fram till för typ 2 år sedan var jag av åsikten att det blir aldrig något annat än diesel och 4wd för min del. Nu sitter jag i en bil som drivs på 100% el, och driver på bakhjulen.

I mitt fall kanske beslutet att byta från fossil- till eldrift blev lite snabbspolat av vår hjärndöda miljöpolitik, men jag kan ändå inte påstå att jag ångrar det. I alla fall inte såhär 1½ vecka senare... 🤣

Vi får väl se vad framtiden har i sitt förvar, och jag har ju faktiskt fortfarande kvar Jeepen om jag behöver gå tillbaks till grottmännisko-stadiet en stund... wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang