En elbils-långpendlares dagbok.

torpis Forummoderator
27 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Cuefa skrev:
Skulle gissa att om 8 år har batteriteknologin kommit så långt att kostnaden inte kommer vara ett problem.
Gissningsvis kommer kapaciteten på de batterierna också ha ökat med 50% (min gissning).

Men tiden får utvisa! smile

Hitintills har vi sett lite olika saker. Vissa förvånar mig, andra är självklara.

Negativt
*utbytesbatterier med högre kapacitet lyser med sin frånvaro - trots att dom finns så får man inte uppgradera.(Tesla, BMW I3, Leaf, e-up egolf, Zoe osv)
*priser på batterier för konsument har inte gått ner
*Garantier är krångliga att ro i land. Firmorna kan helt enkelt inte hur man gör för batteribyte.

Positivt
*Livslängden på batterier är otroiligt mycket bättre än befarat.
*Batterier som inte längre duger i en bil kan bli batterilager hemma. Sälja ditt dåliga 77kWh batteri för kanske 50000kr...
*Tredje part gör adapteras för andra batterier, exempelvis till Tesla och Leaf.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
candyweiss
27 januari 2022 · 863 Inlägg

torpis skrev:

Streetfreak skrev:
Jag är dåligt påläst om elbilarna, men dom ger 8 år garanti på batterierna bara. Dags för svindyrt byte utav batteripaket sen och bil som inte går sälja?

Att köpa bil är ju en stor chansning alltid. Du har ett batteri i en elbil medan du har en otroligt komplex motor/växellåda/avgasrening i en motsvarande bensinbil. Elbilen servar man när någonting går sönder. Bensinbilen måste du serva INNAN någonting går sönder.  Så i slutänden får man ju sätta sig och räkna på vad bilen kommer kosta. Gör man det ut ifrån riktiga siffror och fakta så kommer man ju få en kalkyl som håller. Räknar man utifrån antaganden, vandringssägner och FUD så kommer man ju få en kalkyl som inte stämmer alls. (åt bägge håll givetvis både för bensin eller elbilen)

Det är kraftfullt att veta och i slutänden är det ju sig själv man lurar på pengar om man sitter med felaktiga antaganden. Så det är verkligen bra att ställa frågan som du gör.

Det som är spännande är ju att verkstäderna fortfarande måste ha in lika mycket pengar oavsett fosilbil eller elbil.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Cuefa Ain't no place like home...
27 januari 2022 · 4 628 Inlägg

candyweiss skrev:

torpis skrev:

Streetfreak skrev:
Jag är dåligt påläst om elbilarna, men dom ger 8 år garanti på batterierna bara. Dags för svindyrt byte utav batteripaket sen och bil som inte går sälja?

Att köpa bil är ju en stor chansning alltid. Du har ett batteri i en elbil medan du har en otroligt komplex motor/växellåda/avgasrening i en motsvarande bensinbil. Elbilen servar man när någonting går sönder. Bensinbilen måste du serva INNAN någonting går sönder.  Så i slutänden får man ju sätta sig och räkna på vad bilen kommer kosta. Gör man det ut ifrån riktiga siffror och fakta så kommer man ju få en kalkyl som håller. Räknar man utifrån antaganden, vandringssägner och FUD så kommer man ju få en kalkyl som inte stämmer alls. (åt bägge håll givetvis både för bensin eller elbilen)

Det är kraftfullt att veta och i slutänden är det ju sig själv man lurar på pengar om man sitter med felaktiga antaganden. Så det är verkligen bra att ställa frågan som du gör.

Det som är spännande är ju att verkstäderna fortfarande måste ha in lika mycket pengar oavsett fosilbil eller elbil.

Ja den ekvationen ska bli spännande o se hur den går ihop.
Min Enyaq t.ex har ju 2 års service-intervall, med FRIA MIL under den tiden!
Så för min del som kör 6000 mil på ett år så kommer den alltså hinna gå 12000 mil innan första service, o då byts nåt filter och möjligen bromsvätska...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 januari 2022 · 2 971 Inlägg

Streetfreak skrev:
Jag är dåligt påläst om elbilarna, men dom ger 8 år garanti på batterierna bara. Dags för svindyrt byte utav batteripaket sen och bil som inte går sälja?

Ett helt nytt batteri med byte på ÅF är dyrt ja. Precis som en helt ny motor till en BMW 530 med byte på ÅF är dyrt efter 8 år. Typ som en ny bil, lätt.

Men, batterier består av celler, som går att byta individuellt. Så man kan laga batterier. Likaså kan man, som man gör om man får motorhaveri på en fossilbil, byta till ett begagnat batteri.


Tesla har undersökt bland sina långmilare och efter i snitt 32 000 mil har deras batterier tappat 10% kapacitet.
Genomsnittsbilen i Sverige blir 17 år och kör 1200 mil om året. Så, i snitt överlever batterierna bilens livslängd med råge.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2022 · 17 376 Inlägg

matteeee skrev:

Streetfreak skrev:
Jag är dåligt påläst om elbilarna, men dom ger 8 år garanti på batterierna bara. Dags för svindyrt byte utav batteripaket sen och bil som inte går sälja?

Ett helt nytt batteri med byte på ÅF är dyrt ja. Precis som en helt ny motor till en BMW 530 med byte på ÅF är dyrt efter 8 år. Typ som en ny bil, lätt.

Men, batterier består av celler, som går att byta individuellt. Så man kan laga batterier. Likaså kan man, som man gör om man får motorhaveri på en fossilbil, byta till ett begagnat batteri.


Tesla har undersökt bland sina långmilare och efter i snitt 32 000 mil har deras batterier tappat 10% kapacitet.
Genomsnittsbilen i Sverige blir 17 år och kör 1200 mil om året. Så, i snitt överlever batterierna bilens livslängd med råge.

Ja, de går fint att byta. Men inte alla märkesverkstäder har den utrustningen. Den är dyr. Att bara byta cellen går inte längre. Likaså utbildningen som krävs är dyr och den som har den blir mycket populär på arbetsmarknaden då den är personlig. Å andra sidan är det mycket ovanligt att behöva byta celler.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
27 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Hur och vad man kan eller får byta är ju ytters olika.

Tesla är sämst där. Dom börjar leverera Model Y strukturellt batteri Q1 i år(!) Batteriet alltså en del av karossen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
27 januari 2022 · 10 244 Inlägg

matteeee skrev:
Genomsnittsbilen i Sverige blir 17 år och kör 1200 mil om året. Så, i snitt överlever batterierna bilens livslängd med råge.

Dom två meningarna hör väl inte riktigt ihop egentligen...?

"Genomsnittsbilen blir 17 år och går då 20400 mil."

Men är "snittet" på elbilar att batterierna alltid överlever bilens livslängd? Och är snittet på elbilars livslängd detsamma som för "alla" bilar oavsett drivmedel?

Jag skulle säga att det är två (tre...) olika frågeställningar.

Och som vanligt:

Nej, jag är inte emot elbilar, jag är däremot emot förvrängd fakta. wink

Senast redigerat av Brådhis (27 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
28 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ja, de går fint att byta. Men inte alla märkesverkstäder har den utrustningen. Den är dyr. Att bara byta cellen går inte längre. Likaså utbildningen som krävs är dyr och den som har den blir mycket populär på arbetsmarknaden då den är personlig. Å andra sidan är det mycket ovanligt att behöva byta celler.

Det beror tydligen på vilken bil vi pratar om.
På VW's MEB-plattform är det "enkelt" att lyfta ner batteripaketet (dock måste man ha utbildning för det, samt en "el-karantän-plats" att skruva på).

Dessutom har vi till dessa batterier lösa celler, faktum är att man kan byta varje komponent i batteriet för sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-130ae0e8b7669b75a19b07288ac36ad7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4c92c11d783d88ff075e0b65854e2242.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torpis Forummoderator
28 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Cuefa skrev:

Hybrid_ skrev:
Ja, de går fint att byta. Men inte alla märkesverkstäder har den utrustningen. Den är dyr. Att bara byta cellen går inte längre. Likaså utbildningen som krävs är dyr och den som har den blir mycket populär på arbetsmarknaden då den är personlig. Å andra sidan är det mycket ovanligt att behöva byta celler.

Det beror tydligen på vilken bil vi pratar om.
På VW's MEB-plattform är det "enkelt" att lyfta ner batteripaketet (dock måste man ha utbildning för det, samt en "el-karantän-plats" att skruva på).

Dessutom har vi till dessa batterier lösa celler, faktum är att man kan byta varje komponent i batteriet för sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-130ae0e8b7669b75a19b07288ac36ad7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4c92c11d783d88ff075e0b65854e2242.jpg

Det minsta man ser på bilden där är no2, som är en modul med 24st celler i.

Nissan leaf har moduler med 4celler och Tesla model S P85 har 444st celler per modul.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
28 januari 2022 · 3 296 Inlägg

Cuefa skrev:

Hybrid_ skrev:
Ja, de går fint att byta. Men inte alla märkesverkstäder har den utrustningen. Den är dyr. Att bara byta cellen går inte längre. Likaså utbildningen som krävs är dyr och den som har den blir mycket populär på arbetsmarknaden då den är personlig. Å andra sidan är det mycket ovanligt att behöva byta celler.

Det beror tydligen på vilken bil vi pratar om.
På VW's MEB-plattform är det "enkelt" att lyfta ner batteripaketet (dock måste man ha utbildning för det, samt en "el-karantän-plats" att skruva på).

Dessutom har vi till dessa batterier lösa celler, faktum är att man kan byta varje komponent i batteriet för sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-130ae0e8b7669b75a19b07288ac36ad7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4c92c11d783d88ff075e0b65854e2242.jpg

Kooolt😅 vad kostar det typ att byta en cell idag?

torpis Forummoderator
28 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Sen undrar jag hur ofta någon verkligen bytt celler eller modul med framgång.

Batteriet är ju ett samarbete mellan massa moduler och celler. Dessa övervakas av BMS som har sjukt små möjligheter att justera. På Leaf är det i häraden 60Ah celler och balansering med 100mA.

Lite som att byta ett bromsbelägg eller byta ena gympaskon.

Jag vet helt säkert att Nissan gjort detta i Sverige, jag vet även att denna nya begagnade modul avvek rejält från övriga när man kollade data via CAN bus

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
28 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Low skrev:

Cuefa skrev:

Hybrid_ skrev:
Ja, de går fint att byta. Men inte alla märkesverkstäder har den utrustningen. Den är dyr. Att bara byta cellen går inte längre. Likaså utbildningen som krävs är dyr och den som har den blir mycket populär på arbetsmarknaden då den är personlig. Å andra sidan är det mycket ovanligt att behöva byta celler.

Det beror tydligen på vilken bil vi pratar om.
På VW's MEB-plattform är det "enkelt" att lyfta ner batteripaketet (dock måste man ha utbildning för det, samt en "el-karantän-plats" att skruva på).

Dessutom har vi till dessa batterier lösa celler, faktum är att man kan byta varje komponent i batteriet för sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-130ae0e8b7669b75a19b07288ac36ad7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4c92c11d783d88ff075e0b65854e2242.jpg

Kooolt😅 vad kostar det typ att byta en cell idag?

Kuggfråga! Det är garanti i 8år haha

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Cuefa Ain't no place like home...
28 januari 2022 · 4 628 Inlägg

torpis skrev:

Cuefa skrev:

Hybrid_ skrev:
Ja, de går fint att byta. Men inte alla märkesverkstäder har den utrustningen. Den är dyr. Att bara byta cellen går inte längre. Likaså utbildningen som krävs är dyr och den som har den blir mycket populär på arbetsmarknaden då den är personlig. Å andra sidan är det mycket ovanligt att behöva byta celler.

Det beror tydligen på vilken bil vi pratar om.
På VW's MEB-plattform är det "enkelt" att lyfta ner batteripaketet (dock måste man ha utbildning för det, samt en "el-karantän-plats" att skruva på).

Dessutom har vi till dessa batterier lösa celler, faktum är att man kan byta varje komponent i batteriet för sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-130ae0e8b7669b75a19b07288ac36ad7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4c92c11d783d88ff075e0b65854e2242.jpg

Det minsta man ser på bilden där är no2, som är en modul med 24st celler i.

Nissan leaf har moduler med 4celler och Tesla model S P85 har 444st celler per modul.

Sant, fel av Mig.
Blandar ihop begreppen. Självklart är det moduler med celler i som byts i "våra" bilar, inte enskilda celler.


torpis skrev:
Sen undrar jag hur ofta någon verkligen bytt celler eller modul med framgång.

Batteriet är ju ett samarbete mellan massa moduler och celler. Dessa övervakas av BMS som har sjukt små möjligheter att justera. På Leaf är det i häraden 60Ah celler och balansering med 100mA.

Lite som att byta ett bromsbelägg eller byta ena gympaskon.

Jag vet helt säkert att Nissan gjort detta i Sverige, jag vet även att denna nya begagnade modul avvek rejält från övriga när man kollade data via CAN bus

Det har med framgång bytts i alla fall moduler på MEB-batterierna, på både ID.3, ID.4 och Enyaq.
Oftast byts även det styrdon som övervakar just det "klustret" med moduler.

Dessvärre är vi inte klassade för den sortens arbete i Uppsala (än, det jobbas på saken) men Västerås är, och dom har gjort sådana reparationer på ett par bilar åt oss.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Low
28 januari 2022 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:

Cuefa skrev:

Det beror tydligen på vilken bil vi pratar om.
På VW's MEB-plattform är det "enkelt" att lyfta ner batteripaketet (dock måste man ha utbildning för det, samt en "el-karantän-plats" att skruva på).

Dessutom har vi till dessa batterier lösa celler, faktum är att man kan byta varje komponent i batteriet för sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-130ae0e8b7669b75a19b07288ac36ad7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4c92c11d783d88ff075e0b65854e2242.jpg

Kooolt😅 vad kostar det typ att byta en cell idag?

Kuggfråga! Det är garanti i 8år haha

Kanske någon som vet?🙈 Intressant för oss som köper 15-20år gamla bilar.

torpis Forummoderator
28 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Cuefa skrev:
Det har med framgång bytts i alla fall moduler på MEB-batterierna, på både ID.3, ID.4 och Enyaq.
Oftast byts även det styrdon som övervakar just det "klustret" med moduler.

Det är ju så nya bilar så att det lär väl bero på fel i produktionen snarare än att en cell givit upp efter 7år istället för 11år. På så pass nya batteripaket så är det ju ett mindre problem att byta ut delar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
28 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
Kanske någon som vet?🙈 Intressant för oss som köper 15-20år gamla bilar.

98kr per cell för en Leaf för några år sedan... (en modul är 4celler för just den bilen)

https://teslaclubsweden.se/forum/viewto … p;p=157860

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
28 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Det är väl egentligen helt självklart att priserna kommer rasa rejält på byte av delar även på en elbil, allteftersom behovet ökar.

Idag byter du ju skärm och batteri på en Äppelfån för under tusingen. För 10 år sedan såg det klart annorlunda ut...

Tittar man på gamla trafikmagasinet så basuneras det ut att bilar skulle behöva skrotas om "databoxen" la av på den tiden när elektronisk insprutning kom, men idag vet vi att det inte blev så...

Så det här är ju en icke-fråga eftersom när dom som köper 15 år gamla bilar köper en 15 år gammal elbil så kommer dom även ha råd att laga dom... Risken med att köpa en gammal bil kommer alltid vara densamma, oavsett om det är en kamrem som går av eller ett batteripack som ger upp.

Senast redigerat av Brådhis (28 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2022 · 17 376 Inlägg

torpis skrev:
Sen undrar jag hur ofta någon verkligen bytt celler eller modul med framgång.

Batteriet är ju ett samarbete mellan massa moduler och celler. Dessa övervakas av BMS som har sjukt små möjligheter att justera. På Leaf är det i häraden 60Ah celler och balansering med 100mA.

Lite som att byta ett bromsbelägg eller byta ena gympaskon.

Jag vet helt säkert att Nissan gjort detta i Sverige, jag vet även att denna nya begagnade modul avvek rejält från övriga när man kollade data via CAN bus

Jag har bytt ut några cellpaket på Optima PHEV när dessa kom. Någon robot som inte var riktigt inställd när förproduktionen började. Byta är inga problem även om man får tänka sig för med alla pilotslingor och microkontakter. Men sen när grejerna ska giftas in bromsar det upp. Hybridpaketet fick kopplas in till en batteriladdare i storlek med ett vanligt skrivbord. Sen fick batteriet stå på kalibrering i 14 timmar. Avvikelse max 0,05v, Det kasserade cellpaketet lades i saltvattenbad i 24h.

Som du nämner torpis så klarar inte bilens BMS av detta själv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
28 januari 2022 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:
Kanske någon som vet?🙈 Intressant för oss som köper 15-20år gamla bilar.

98kr per cell för en Leaf för några år sedan... (en modul är 4celler för just den bilen)

https://teslaclubsweden.se/forum/viewto … p;p=157860

Material kostnad brukar ju vara en del, men med arbetskostnad?

Låt oss säga att jag köper en 15 år gammal elbil med en defekt cell. Vad skulle man kunna förvänta sig att det skulle kosta idag?

Streetfreak
28 januari 2022 · 693 Inlägg

Hur är det med "smutsiga batterier" där metaller tas från afrika och kina med vidriga arbetsmiljöer?  Tidigare gick ju det inte ta om hand av metallen efteråt , jag bara undrar för har inte kunskap

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang