En elbils-långpendlares dagbok.

Cuefa Ain't no place like home...
20 september 2022 · 4 628 Inlägg

viccoA skrev:

Cuefa skrev:

viccoA skrev:

Jämfört med Teslan på uppfarten:
Tyst och solid.
Slö i reaktionerna och acclerationerna.
Nyckellösa Ford-pass till mobilen är ingen höjdare.
Krångel med uppdateringar.
Lite tamt ljudsystem trots största paketet (Teknik+)

Spännande.
Vilken motor har du i Forden?
Jag har ju "bara" 204hk i Skodan o tycker den e ruskigt pigg 😱

Vi har en Mach-e Standard range RWD, 0-100 på 6s och 266hk. Teslan går till 100 på ca 5.2s (äldre varianten med kobolt i batterierna), men med ett helt annat bett och driv i både kurvor och på blött underlag.

Laddningen går saktare än på teslan med och rangeberäkningen/laddstopsplanering är sämre med.

Men det är en trevlig bil i övrigt, mer rymlig än model 3. Har beställt en model 3 LR också, så när den kommer blir skillnaden i accleration ännu större till Teslans fördel. Det som talar mot Forden är de optimistiska prishöjningarna man gjort senaste 12 månaderna, en ny Tesla är på rea i jämförelse smile

Ja dom e inte billiga, den saken e klar.

xXSammy skrev:

Cuefa skrev:
E allt lite nyfiken på Mach-E, hur är den att köra?

Mycket bekväm med lagom effekt, något törstig med AWD (Snittar 18 kWh/100km) i jämförelse med en Kuga PHEV (15-16 kWh samma sträcka) men den väger ju "ynka" ~2100. Dock märks det inte av vid hårdare acceleration då det finns bra med vrid (580 NM)

GT:n är rejält kul att köra men den kostar därefter

GTn är riktigt dyr, men den ser ju fräck ut.

viccoA skrev:

xXSammy skrev:

Cuefa skrev:
E allt lite nyfiken på Mach-E, hur är den att köra?

Mycket bekväm med lagom effekt, något törstig med AWD (Snittar 18 kWh/100km) i jämförelse med en Kuga PHEV (15-16 kWh samma sträcka) men den väger ju "ynka" ~2100. Dock märks det inte av vid hårdare acceleration då det finns bra med vrid (580 NM)

GT:n är rejält kul att köra men den kostar därefter

Tycker GT:n är dyr i förhållande till vad man får, prestandamässigt, en M3 LR med performance boost är mer än en sekund snabbare till 160km/h.

Kan hålla med, samtidigt är ju en Enyaq RS också rejält dyr, och har i sammanhanget "löjliga" 299hk....


Jag får nog ta mig till Ford o kolla in Mach-E tror jag... 🤔

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
bmw_ixen
20 september 2022 · 61 Inlägg

Cuefa skrev:

bmw_ixen skrev:

Cuefa skrev:

Ja det var skönt i morse 🥶

Måste för övrigt säga att nu när det blir mörka morgnar o kvällar ute igen, så förundras jag ännu en gång över hur sjukt bra Matrix LED-strålkastarna är!
Jäklar vad de lyser upp! Långt, brett, och (för det mesta... ) utan att blända med/mot-trafikanter.

Bilen kommer passera 5000 mil när jag åker hem idag, och hittills har det varit riktigt trevliga mil.
Den har även varit inne för uppdatering till mjukvara 3.0 som ska ge en hel del bra effekter, dock ville min bil inte ta emot uppdateringarna så det projektet ska fortsättas en annan dag.

Blev du kallad för uppdateringen? Jag försökte boka in min Enyaq i augusti på en tid i slutet av september. Skrev att det var 3.0 jag ville boka. De ringde upp och visste knapp vad det var. Men de skulle återkomma. Det har dom inte gjort...

Men 3.0 funkade inte att ladda alltså!? Vad var felet trodde dom?

Jag bokade själv in bilen, men så jobbar jag för VW AG också.
Min bil e först ut att bli uppdaterad hos oss (eller ja, försök till uppdatering).
I vårt fall är det nog en brandvägg som lägger sig i och stör uppdateringen, vi ska försöka korrigera det och testa igen.

Samtliga verkstäder ska ha blivit informerade men det är ingen garanti för att informationen har hamnat rätt och att den har förståtts.
Men samtliga verkstäder verkar ha lång kö-tid för att få detta utfört, det finns ju liksom en hel drös med andra jobb som ska göras också, servicar o reparationer etc.

Ahh. Du är insyltad. Va bra!  Kommer man bli kallad? Har hört att det ska ta 5h att ladda om den. Är det så?

BMW 320i (2006)
Cuefa Ain't no place like home...
20 september 2022 · 4 628 Inlägg

bmw_ixen skrev:

Cuefa skrev:

bmw_ixen skrev:
Blev du kallad för uppdateringen? Jag försökte boka in min Enyaq i augusti på en tid i slutet av september. Skrev att det var 3.0 jag ville boka. De ringde upp och visste knapp vad det var. Men de skulle återkomma. Det har dom inte gjort...

Men 3.0 funkade inte att ladda alltså!? Vad var felet trodde dom?

Jag bokade själv in bilen, men så jobbar jag för VW AG också.
Min bil e först ut att bli uppdaterad hos oss (eller ja, försök till uppdatering).
I vårt fall är det nog en brandvägg som lägger sig i och stör uppdateringen, vi ska försöka korrigera det och testa igen.

Samtliga verkstäder ska ha blivit informerade men det är ingen garanti för att informationen har hamnat rätt och att den har förståtts.
Men samtliga verkstäder verkar ha lång kö-tid för att få detta utfört, det finns ju liksom en hel drös med andra jobb som ska göras också, servicar o reparationer etc.

Ahh. Du är insyltad. Va bra!  Kommer man bli kallad? Har hört att det ska ta 5h att ladda om den. Är det så?

Under optimala omständigheter ska det ta ca 5 timmar, verkligheten brukar se annorlunda ut.
De flesta återförsäljare vill gärna ha bilen 2 dagar för att ha tid på sig att få allt att lira.
Du kommer inte bli kallad, uppdateringen är frivillig och du kan välja att antingen boka tid för den separat, eller låta den bli utförd i samband med andra verkstadsärenden.
Ligg på din återförsäljare lite, men räkna som sagt med lång bokningstid. (jag har väntat från den släpptes till i torsdags, o det var ändå rätt "kort" väntetid... 🙄)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
viccoA
20 september 2022 · 3 109 Inlägg

Cuefa skrev:

bmw_ixen skrev:

Cuefa skrev:

Jag bokade själv in bilen, men så jobbar jag för VW AG också.
Min bil e först ut att bli uppdaterad hos oss (eller ja, försök till uppdatering).
I vårt fall är det nog en brandvägg som lägger sig i och stör uppdateringen, vi ska försöka korrigera det och testa igen.

Samtliga verkstäder ska ha blivit informerade men det är ingen garanti för att informationen har hamnat rätt och att den har förståtts.
Men samtliga verkstäder verkar ha lång kö-tid för att få detta utfört, det finns ju liksom en hel drös med andra jobb som ska göras också, servicar o reparationer etc.

Ahh. Du är insyltad. Va bra!  Kommer man bli kallad? Har hört att det ska ta 5h att ladda om den. Är det så?

Under optimala omständigheter ska det ta ca 5 timmar, verkligheten brukar se annorlunda ut.
De flesta återförsäljare vill gärna ha bilen 2 dagar för att ha tid på sig att få allt att lira.
Du kommer inte bli kallad, uppdateringen är frivillig och du kan välja att antingen boka tid för den separat, eller låta den bli utförd i samband med andra verkstadsärenden.
Ligg på din återförsäljare lite, men räkna som sagt med lång bokningstid. (jag har väntat från den släpptes till i torsdags, o det var ändå rätt "kort" väntetid... 🙄)

2 dagar? Shit, slöa datorer i de där bilarna. Hört om att det varit buggigt att uppdatera fordarna med tyvärr, där vissa bilar gått att uppdatera och andra inte. Teslan tankar hem uppdateringen via WIFI hemma eller inbyggda 4G när man kör sen brukar det ta 10-20min att installera när bilen ändå sitter i laddaren...

Cuefa Ain't no place like home...
21 september 2022 · 4 628 Inlägg

Dessvärre är det inte i bilen begränsningen sitter, utan snarare i gränssnittet som används för uppdateringarna.
Bör rimligtvis gå fortare och bättre när bilarna väl blir OTA-aktiverade.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KenthIJ
3 oktober 2022 · 1 429 Inlägg

Cuefa, har du möjlighet att mäta hur högt det är från marken och upp till last tröskeln på din enyaq ?
Vet du hur det måttet blir på ID Buzz?

Cuefa Ain't no place like home...
4 oktober 2022 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:
Cuefa, har du möjlighet att mäta hur högt det är från marken och upp till last tröskeln på din enyaq ?
Vet du hur det måttet blir på ID Buzz?

Jag ska nog kunna få till ett mått på bilen.
Spontan gissning baserat på när bilarna var på besök hos oss för nån månad sedan, tror det kan bli lägre lasttröskel på Buzz faktiskt! Såg så ut iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-29e838017641387407e9933d4b5a2360.jpg

Edit: VW anger lasttröskelhöjden till 632mm på ID.Buzz.

Senast redigerat av Cuefa (4 oktober 2022)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
KenthIJ
4 oktober 2022 · 1 429 Inlägg

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:
Cuefa, har du möjlighet att mäta hur högt det är från marken och upp till last tröskeln på din enyaq ?
Vet du hur det måttet blir på ID Buzz?

Jag ska nog kunna få till ett mått på bilen.
Spontan gissning baserat på när bilarna var på besök hos oss för nån månad sedan, tror det kan bli lägre lasttröskel på Buzz faktiskt! Såg så ut iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-29e838017641387407e9933d4b5a2360.jpg

Edit: VW anger lasttröskelhöjden till 632mm på ID.Buzz.

tackar!
Spännande!

Du har alltså sett ID Buzz IRL ?

Vår Toyota RAV 4 Plug In har 65 cm från mark till lasttröskel så den är ju förhållandevis låg där, för att vara SUV

Cuefa Ain't no place like home...
5 oktober 2022 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:
Cuefa, har du möjlighet att mäta hur högt det är från marken och upp till last tröskeln på din enyaq ?
Vet du hur det måttet blir på ID Buzz?

Jag ska nog kunna få till ett mått på bilen.
Spontan gissning baserat på när bilarna var på besök hos oss för nån månad sedan, tror det kan bli lägre lasttröskel på Buzz faktiskt! Såg så ut iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-29e838017641387407e9933d4b5a2360.jpg

Edit: VW anger lasttröskelhöjden till 632mm på ID.Buzz.

tackar!
Spännande!

Du har alltså sett ID Buzz IRL ?

Vår Toyota RAV 4 Plug In har 65 cm från mark till lasttröskel så den är ju förhållandevis låg där, för att vara SUV

Jajamän, jag har klättrat omkring i 2st förserie-bilar som var på plats när vår nya anläggning blev invigd.
Har dessvärre inga fler bilder inifrån, det var fotograferingsförbud eftersom det var förserie-bilar.
Men framförallt passagerarversionen kändes riktigt trevlig, sköna stolar. Massor av utrymme och en snyggare interiör än övriga ID. bilar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
KenthIJ
5 oktober 2022 · 1 429 Inlägg

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

Jag ska nog kunna få till ett mått på bilen.
Spontan gissning baserat på när bilarna var på besök hos oss för nån månad sedan, tror det kan bli lägre lasttröskel på Buzz faktiskt! Såg så ut iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-29e838017641387407e9933d4b5a2360.jpg

Edit: VW anger lasttröskelhöjden till 632mm på ID.Buzz.

tackar!
Spännande!

Du har alltså sett ID Buzz IRL ?

Vår Toyota RAV 4 Plug In har 65 cm från mark till lasttröskel så den är ju förhållandevis låg där, för att vara SUV

Jajamän, jag har klättrat omkring i 2st förserie-bilar som var på plats när vår nya anläggning blev invigd.
Har dessvärre inga fler bilder inifrån, det var fotograferingsförbud eftersom det var förserie-bilar.
Men framförallt passagerarversionen kändes riktigt trevlig, sköna stolar. Massor av utrymme och en snyggare interiör än övriga ID. bilar.

Skall bli väldigt spännande att se  personfraktar varianten av ID Buzz IRL.

Vet du när den kommer att finnas till beskådande/ test hos handlare?

Vet du om även ID Buzz kommer att ha möjlighet att förvärma stolar med app?

Är ju även fortsatt intresserad av även Enyaq men vad jag förstår så har den förmodligen likartade mått från backen upp till lasttröskeln som vår RAV 4 PHEV (65 cm)

Cuefa Ain't no place like home...
8 oktober 2022 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:

tackar!
Spännande!

Du har alltså sett ID Buzz IRL ?

Vår Toyota RAV 4 Plug In har 65 cm från mark till lasttröskel så den är ju förhållandevis låg där, för att vara SUV

Jajamän, jag har klättrat omkring i 2st förserie-bilar som var på plats när vår nya anläggning blev invigd.
Har dessvärre inga fler bilder inifrån, det var fotograferingsförbud eftersom det var förserie-bilar.
Men framförallt passagerarversionen kändes riktigt trevlig, sköna stolar. Massor av utrymme och en snyggare interiör än övriga ID. bilar.

Skall bli väldigt spännande att se  personfraktar varianten av ID Buzz IRL.

Vet du när den kommer att finnas till beskådande/ test hos handlare?

Vet du om även ID Buzz kommer att ha möjlighet att förvärma stolar med app?

Är ju även fortsatt intresserad av även Enyaq men vad jag förstår så har den förmodligen likartade mått från backen upp till lasttröskeln som vår RAV 4 PHEV (65 cm)

Som jag förstått det är bilar byggda och fördelade mellan Sveriges olika ÅF, dom bör få en av vardera variant för påvisning och provkörning.
Gissar nånstans efter nyår.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
KenthIJ
9 oktober 2022 · 1 429 Inlägg

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

Jajamän, jag har klättrat omkring i 2st förserie-bilar som var på plats när vår nya anläggning blev invigd.
Har dessvärre inga fler bilder inifrån, det var fotograferingsförbud eftersom det var förserie-bilar.
Men framförallt passagerarversionen kändes riktigt trevlig, sköna stolar. Massor av utrymme och en snyggare interiör än övriga ID. bilar.

Skall bli väldigt spännande att se  personfraktar varianten av ID Buzz IRL.

Vet du när den kommer att finnas till beskådande/ test hos handlare?

Vet du om även ID Buzz kommer att ha möjlighet att förvärma stolar med app?

Är ju även fortsatt intresserad av även Enyaq men vad jag förstår så har den förmodligen likartade mått från backen upp till lasttröskeln som vår RAV 4 PHEV (65 cm)

Som jag förstått det är bilar byggda och fördelade mellan Sveriges olika ÅF, dom bör få en av vardera variant för påvisning och provkörning.
Gissar nånstans efter nyår.

OK
Hade hoppats på att få se/testa dem i höst men får ge mig till tåls då :-)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 oktober 2022 · 2 971 Inlägg

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:
Skall bli väldigt spännande att se  personfraktar varianten av ID Buzz IRL.

Vet du när den kommer att finnas till beskådande/ test hos handlare?

Vet du om även ID Buzz kommer att ha möjlighet att förvärma stolar med app?

Är ju även fortsatt intresserad av även Enyaq men vad jag förstår så har den förmodligen likartade mått från backen upp till lasttröskeln som vår RAV 4 PHEV (65 cm)

Som jag förstått det är bilar byggda och fördelade mellan Sveriges olika ÅF, dom bör få en av vardera variant för påvisning och provkörning.
Gissar nånstans efter nyår.

OK
Hade hoppats på att få se/testa dem i höst men får ge mig till tåls då :-)

Snubblade över den här bilden häromdagen. Ser ut att vara från Södertälje, vilket också nämndes där jag hittade bilden.
Isåfall lär de kunna gå att se innan nyår tycker man?

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5475/5475-59a3d57df676fc484e036e38f701ecdc.jpg

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Cuefa Ain't no place like home...
10 oktober 2022 · 4 628 Inlägg

matteeee skrev:

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

Som jag förstått det är bilar byggda och fördelade mellan Sveriges olika ÅF, dom bör få en av vardera variant för påvisning och provkörning.
Gissar nånstans efter nyår.

OK
Hade hoppats på att få se/testa dem i höst men får ge mig till tåls då :-)

Snubblade över den här bilden häromdagen. Ser ut att vara från Södertälje, vilket också nämndes där jag hittade bilden.
Isåfall lär de kunna gå att se innan nyår tycker man?

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5475/5475-59a3d57df676fc484e036e38f701ecdc.jpg

Jojomänsan, det där är under Södertälje Syd.
Jag tror det är sagt att de ska introduceras vid en specifik tidpunkt, men jag kan ha fel.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang