Audi A4 2.0 TDI Oljud vid högre hastighet!

aalmen
25 januari 2022 · 9 Inlägg

Audi A4 2.0 TDI
års:2014
14200 mil

Har en Audi som ger ifrån sig ett märkligt ljud från motorrummet som uppstår vid hastigheter över 70km/h. Något svårt att beskriva i ord hur det låter, men tänk ett maskinellt ljud nästan som när man snurrar trumman i en tvättmaskin, det är nog den bästa liknelsen jag kan komma på..😅

Ljudet låter inte alls på tomgång utan uppstår som sagt över ca 70km/h och blir högre ju fortare man kör, släpper man gasen så går det sakta ned i frekvens igen. Verkar ej följa varvtalet utan endast bero på hastigheten. Provat svänga fram och tillbaka om det kan vara hjullager men blev ingen skillnad, även stängt av AC. Någon som har nån idé??

Vet inte om ovanstående problem hänger ihop med detta men måste ändå tillägga att bilen drar olja vilket jag vet är ett vanligt fenomen på dessa modeller, men den drar ovanligt mycket då det måste fyllas på MINST varannan vecka ibland oftare… sen sitter det ju ingen oljesticka (lysande idé!) utan visar endast digitalt i bilen, och hur mycket man kan lita på den är en bra fråga eftersom att ena dagen kan den stå på låt säga 20% mellan min-max och dagen efter kan den visa 60% utan att olja fyllts på. Blivit felsökt för detta på verkstad tidigare och de hittar varken något fel eller läckage. De menar även att det inte är något fel på givaren till oljenivån. Dåliga kolvringar låter ju inte jättekul om det skulle vara det.

Hoppas någon här i garaget kan hjälpa, Uppskattar alla svar! Tack på förhand 😎

Cuefa Ain't no place like home...
26 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Välkommen till Garaget!

Ljudet du beskriver... är det möjligen en Multitronic-växellåda i din bil?
Inte helt ovanligt att det blir oljud i pumparna i dessa lådor, och det finns även andra saker som kan bråka med dem.

Gällande oljeförbrukningen så är det inte alls ovanligt att de här motorerna är törstiga, och oftast är det ju dessvärre kolvringarna som är orsaken.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
aalmen
26 januari 2022 · 9 Inlägg

Cuefa skrev:
Välkommen till Garaget!

Ljudet du beskriver... är det möjligen en Multitronic-växellåda i din bil?
Inte helt ovanligt att det blir oljud i pumparna i dessa lådor, och det finns även andra saker som kan bråka med dem.

Gällande oljeförbrukningen så är det inte alls ovanligt att de här motorerna är törstiga, och oftast är det ju dessvärre kolvringarna som är orsaken.

Tack för välkomnandet och för snabbt svar!

Nej ingen multitronic, det är en Tiptronic låda!

Jo man har ju hört det där med hög oljeförbrukning. Är kolvringsbyte ett relativt svårt jobb? Tänker inte ge mig på det själv då jag ej besitter jättemycket kunskap, men har däremot vänner och bekanta som man skulle kunna höra med. Alt vad kan man få betala på verkstad för detta mellan tummen och pekfingret?

Cuefa Ain't no place like home...
26 januari 2022 · 4 628 Inlägg

aalmen skrev:

Cuefa skrev:
Välkommen till Garaget!

Ljudet du beskriver... är det möjligen en Multitronic-växellåda i din bil?
Inte helt ovanligt att det blir oljud i pumparna i dessa lådor, och det finns även andra saker som kan bråka med dem.

Gällande oljeförbrukningen så är det inte alls ovanligt att de här motorerna är törstiga, och oftast är det ju dessvärre kolvringarna som är orsaken.

Tack för välkomnandet och för snabbt svar!

Nej ingen multitronic, det är en Tiptronic låda!

Jo man har ju hört det där med hög oljeförbrukning. Är kolvringsbyte ett relativt svårt jobb? Tänker inte ge mig på det själv då jag ej besitter jättemycket kunskap, men har däremot vänner och bekanta som man skulle kunna höra med. Alt vad kan man få betala på verkstad för detta mellan tummen och pekfingret?

Är det en fyrhjulsdriven bil?
De där bilarna fanns med manuell eller DSG (S-tronic på Audi-språk) dubbelkopplingslåda.
Är den framhjulsdriven och en 2014 skulle jag gissa på Multitronic... 🤔

Har du reg-nr?
PMa mig så kollar jag exakt vad den har ^^

Det är ju ett ordentligt jobb att byta kolvringar, i många fall blir det även byte kolv.
Motorn ska helst ur bilen även om det finns hyfsat med plats under huven på en A4.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
aalmen
26 januari 2022 · 9 Inlägg

Cuefa skrev:

aalmen skrev:

Cuefa skrev:
Välkommen till Garaget!

Ljudet du beskriver... är det möjligen en Multitronic-växellåda i din bil?
Inte helt ovanligt att det blir oljud i pumparna i dessa lådor, och det finns även andra saker som kan bråka med dem.

Gällande oljeförbrukningen så är det inte alls ovanligt att de här motorerna är törstiga, och oftast är det ju dessvärre kolvringarna som är orsaken.

Tack för välkomnandet och för snabbt svar!

Nej ingen multitronic, det är en Tiptronic låda!

Jo man har ju hört det där med hög oljeförbrukning. Är kolvringsbyte ett relativt svårt jobb? Tänker inte ge mig på det själv då jag ej besitter jättemycket kunskap, men har däremot vänner och bekanta som man skulle kunna höra med. Alt vad kan man få betala på verkstad för detta mellan tummen och pekfingret?

Är det en fyrhjulsdriven bil?
De där bilarna fanns med manuell eller DSG (S-tronic på Audi-språk) dubbelkopplingslåda.
Är den framhjulsdriven och en 2014 skulle jag gissa på Multitronic... 🤔

Har du reg-nr?
PMa mig så kollar jag exakt vad den har ^^

Det är ju ett ordentligt jobb att byta kolvringar, i många fall blir det även byte kolv.
Motorn ska helst ur bilen även om det finns hyfsat med plats under huven på en A4.

Japp,det är en quattro. Hmm.. för jag hämtade utrustningslista på bilen och där har jag för mig att det stod 7-speed Tiptronic för 4wd, men du får gärna kolla! Skickar dig reg nr

Kolvringar: Okej ja det lär ju inte bli billigt på verkstad

Cuefa Ain't no place like home...
26 januari 2022 · 4 628 Inlägg

aalmen skrev:

Cuefa skrev:

aalmen skrev:

Tack för välkomnandet och för snabbt svar!

Nej ingen multitronic, det är en Tiptronic låda!

Jo man har ju hört det där med hög oljeförbrukning. Är kolvringsbyte ett relativt svårt jobb? Tänker inte ge mig på det själv då jag ej besitter jättemycket kunskap, men har däremot vänner och bekanta som man skulle kunna höra med. Alt vad kan man få betala på verkstad för detta mellan tummen och pekfingret?

Är det en fyrhjulsdriven bil?
De där bilarna fanns med manuell eller DSG (S-tronic på Audi-språk) dubbelkopplingslåda.
Är den framhjulsdriven och en 2014 skulle jag gissa på Multitronic... 🤔

Har du reg-nr?
PMa mig så kollar jag exakt vad den har ^^

Det är ju ett ordentligt jobb att byta kolvringar, i många fall blir det även byte kolv.
Motorn ska helst ur bilen även om det finns hyfsat med plats under huven på en A4.

Japp,det är en quattro. Hmm.. för jag hämtade utrustningslista på bilen och där har jag för mig att det stod 7-speed Tiptronic för 4wd, men du får gärna kolla! Skickar dig reg nr

Kolvringar: Okej ja det lär ju inte bli billigt på verkstad

Japp, 7-stegad S-tronic, så DSG-låda smile

Man skulle nästan behöva höra ljudet för att bli klok på't, det kan ju vara ett ljud från ett hjullager som fortplantar sig i bilen, det kan vara något med svänghjulet, det kan vara en drivaxel... gissningsleken tar aldrig slut 🙈

Har du låtit någon verkstad kolla på det?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
aalmen
26 januari 2022 · 9 Inlägg

Cuefa skrev:

aalmen skrev:

Cuefa skrev:

Är det en fyrhjulsdriven bil?
De där bilarna fanns med manuell eller DSG (S-tronic på Audi-språk) dubbelkopplingslåda.
Är den framhjulsdriven och en 2014 skulle jag gissa på Multitronic... 🤔

Har du reg-nr?
PMa mig så kollar jag exakt vad den har ^^

Det är ju ett ordentligt jobb att byta kolvringar, i många fall blir det även byte kolv.
Motorn ska helst ur bilen även om det finns hyfsat med plats under huven på en A4.

Japp,det är en quattro. Hmm.. för jag hämtade utrustningslista på bilen och där har jag för mig att det stod 7-speed Tiptronic för 4wd, men du får gärna kolla! Skickar dig reg nr

Kolvringar: Okej ja det lär ju inte bli billigt på verkstad

Japp, 7-stegad S-tronic, så DSG-låda smile

Man skulle nästan behöva höra ljudet för att bli klok på't, det kan ju vara ett ljud från ett hjullager som fortplantar sig i bilen, det kan vara något med svänghjulet, det kan vara en drivaxel... gissningsleken tar aldrig slut 🙈

Har du låtit någon verkstad kolla på det?

Okej där ser man! Jo det är ju som du säger svårt att beskriva så här i ord hur det låter… ska försöka filma och se om man kan höra det då. Har inte varit till någon verkstad ännu då det uppstod bara för någon dag sedan, men blir nog att åka dit och be någon lyssna 👍🏼

Mossan1
26 januari 2022 · 2 752 Inlägg

2.0TDI + oljekonsumtion = bara delvis sant.
I regel är det "bara" bensinmotorerna som drabbas, MEN, det finns en variant av 170hk 2.0 TDI som kan drabbas.

Där ska du lyssna efter ev Goodwill.
Maskinförsäkringen går in, förutsatt att inte tid eller milgränsen uppkommit.
8år (vanligt) från första reg är ju möjligt på en 2014.

Jag har hört om balansvikt som lossnat på Quattro-kardaner som ger vibrationer, och givetvis ljud.
Men skulle då komma underifrån.

DSG och S-tronic är för övrigt helt olika lådor. S-tronic sitter i Audi med motorn rakt, och DSG med motorn på tvären.
S-tronic har haft mindre trubbel än DSG.

Skoda/Passat/Golf mfl har endast DSG.

Visst jobbar dom med samma princip, men det gör tex Ford/Volvo's Powershift och alla andra dubbelkopplingslådor också, i så fall.

Senast redigerat av Mossan1 (26 januari 2022)

Cuefa Ain't no place like home...
27 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Mossan1 skrev:
2.0TDI + oljekonsumtion = bara delvis sant.
I regel är det "bara" bensinmotorerna som drabbas, MEN, det finns en variant av 170hk 2.0 TDI som kan drabbas.

Där ska du lyssna efter ev Goodwill.
Maskinförsäkringen går in, förutsatt att inte tid eller milgränsen uppkommit.
8år (vanligt) från första reg är ju möjligt på en 2014.

Jag har hört om balansvikt som lossnat på Quattro-kardaner som ger vibrationer, och givetvis ljud.
Men skulle då komma underifrån.

DSG och S-tronic är för övrigt helt olika lådor. S-tronic sitter i Audi med motorn rakt, och DSG med motorn på tvären.
S-tronic har haft mindre trubbel än DSG.

Skoda/Passat/Golf mfl har endast DSG.

Visst jobbar dom med samma princip, men det gör tex Ford/Volvo's Powershift och alla andra dubbelkopplingslådor också, i så fall.

Jag håller med att det är olika lådor men dubbelkoppling är dubbelkoppling. Ja, även andra dubbelkopplingsväxellådor är DSG, det står trots allt för DoppelSchaltGetriebe, dubbelkopplingsväxellåda, vilket även S-tronic är smile

Men ja, S-tronic krånglar mindre!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
krambriw
27 januari 2022 · 424 Inlägg

Jag känner mig själv inte speciellt trygg vad gäller dubbel-massesvänghjulen oavsett automat eller manuel, åtminstone inte vad gäller min a6 från 2013. Manuell 2.0 tdi 177hk motorn.
Kände felsymptom redan vid 3000 mil, anmälde det till audi och vid runt 5000 mil så byttes det på garanti. Symptomen var skakningar i hela framvagnen när man släppte upp kopplingen från stillastående.
Den auktoriserade verkstaden konstaterade att svänghjulet var defekt på nått sätt som jag aldrig fick veta men dom sa samtidigt att kopplingen var som ny så det var inget jag hade förstört. Vid provkörning noterade dom också att den hade blivit mycket bättre efter bytet, "på alla växlar" som dom uttryckte det. I somras tyckte jag att symptomen började komma tillbaka men märkligt nog, dom har försvunnit och för närvarande känns allt bra sedan snart ett halvår. Men mitt förtroende är definitivt kantstött så jag är liksom beredd på att det kan hända igen, känns inte så bra för det kostar i dagsläget minst 30 papp att fixa (motorskadeförsäkring gäller inte längre)

aalmen
27 januari 2022 · 9 Inlägg

aalmen skrev:

Cuefa skrev:

aalmen skrev:
Japp,det är en quattro. Hmm.. för jag hämtade utrustningslista på bilen och där har jag för mig att det stod 7-speed Tiptronic för 4wd, men du får gärna kolla! Skickar dig reg nr

Kolvringar: Okej ja det lär ju inte bli billigt på verkstad

Japp, 7-stegad S-tronic, så DSG-låda smile

Man skulle nästan behöva höra ljudet för att bli klok på't, det kan ju vara ett ljud från ett hjullager som fortplantar sig i bilen, det kan vara något med svänghjulet, det kan vara en drivaxel... gissningsleken tar aldrig slut 🙈

Har du låtit någon verkstad kolla på det?

Okej där ser man! Jo det är ju som du säger svårt att beskriva så här i ord hur det låter… ska försöka filma och se om man kan höra det då. Har inte varit till någon verkstad ännu då det uppstod bara för någon dag sedan, men blir nog att åka dit och be någon lyssna 👍🏼

Här hör man ljudet

https://youtube.com/shorts/OaHGrdoLmjE?feature=share

Senast redigerat av aalmen (27 januari 2022)

Mossan1
28 januari 2022 · 2 752 Inlägg

Låter som ett sopslut hjullager.

Så klart det kan vara växellåda osv, men jag har själv haft hjullager som låtit så där.  Kan komma mycket plötsligt.

Transmissionsljud ändras "alltid" med belastningen. Dvs borde i alla fall ändra karraktär med motorbroms vs accelerarion.

Hjullager är mer konstant och 100% hastighetsberoende och ändrar inte alltid karratären tydligt när man svänger.
Ibland, men inte alltid.

Moderna kompakthjullager blir också sällan glappa när dom är slut och låter illa.

Senast redigerat av Mossan1 (28 januari 2022)

aalmen
28 januari 2022 · 9 Inlägg

Mossan1 skrev:
Låter som ett sopslut hjullager.

Så klart det kan vara växellåda osv, men jag har själv haft hjullager som låtit så där.  Kan komma mycket plötsligt.

Transmissionsljud ändras "alltid" med belastningen. Dvs borde i alla fall ändra karraktär med motorbroms vs accelerarion.

Hjullager är mer konstant och 100% hastighetsberoende och ändrar inte alltid karratären tydligt när man svänger.
Ibland, men inte alltid.

Moderna kompakthjullager blir också sällan glappa när dom är slut och låter illa.

Tack för svar! Okej, hjullager alltså 😃

jaka54
28 januari 2022 · 5 680 Inlägg

Hej!
Håller med! Låter som hjullager!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang