Volvo V50 1.6D

Jakob-W
26 januari 2022 · 28 Inlägg

#1485809
Hallå allihop

Jag har ett bekymmer med min bil , då jag har gjort nästan allt man kan göra utan någon större framgång.
Problemet är följande är att när jag kommer upp i ett visst varvtal så bilen i ”limp mode” felkod P2459 kommer upp samt försämrad motorprestanda i displayen tacksam för all hjälp jag kan få.

simlar
27 januari 2022 · 5 516 Inlägg

P2459 betyder att partikelfiltret inte kunnat regenerera.

Du kan prova fara ut och köra bilen på höga varvtal i några mil och se om det hjälper.

Annars krävs förmodligen tvångsregenerering med diagnosdator eller eventuellt byte av partikelfiltret om felet körts med allt för länge.
Om det nu inte är fel på någon givare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mossan1
27 januari 2022 · 2 752 Inlägg

Kom ihåg att vid regenerering är det varvtalen (flödet) man vill åt.

INTE belastningen. Så att busköra som.många tror man ska är kontraproduktivt för vid belastning ökar sothalten.
Vi har väl alla sett svartrykande traktorer/lastbilar som tar i.

Och överdriv inte varven.
Ligg som inför omkörning i kanske 2mil på vanlig väg i vanlig fart.

Blixnabb
27 januari 2022 · 245 Inlägg

Intressant att veta mil och årsmodell då vissa av dem har ett partikelfilter som ska bytas vid ca 15000mil

Brådhis * Voff voff *
27 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Jakob-W skrev:
#1485809
Hallå allihop

Jag har ett bekymmer med min bil , då jag har gjort nästan allt man kan göra utan någon större framgång.
Problemet är följande är att när jag kommer upp i ett visst varvtal så bilen i ”limp mode” felkod P2459 kommer upp samt försämrad motorprestanda i displayen tacksam för all hjälp jag kan få.

Och detta är? Vad är tex bytt?

Jag skulle säga att det kan vara värt att kolla hur givaren i partikelfiltret mår. Och förstås hur själva partikelfiltret mår...

Utan att veta vad du gjort och inte gjort är det svårt att gissa vidare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jakob-W
27 januari 2022 · 28 Inlägg

Sorry för jag va otydlig , partikelfiltret blev byt för 2 år sedan när den hade gått 24 000 mil och nu i skrivande stund har den gått 28 000 mil.

Årsmodell: 2010
Märke: Volvo V50 1.6D

Jakob-W
27 januari 2022 · 28 Inlägg

Blixnabb skrev:
Intressant att veta mil och årsmodell då vissa av dem har ett partikelfilter som ska bytas vid ca 15000mil

Byta partikelfiltret för två år sedan då hade den gått 25 000 mil och nu har den gått 28 000 mil.

Jakob-W
27 januari 2022 · 28 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kom ihåg att vid regenerering är det varvtalen (flödet) man vill åt.

INTE belastningen. Så att busköra som.många tror man ska är kontraproduktivt för vid belastning ökar sothalten.
Vi har väl alla sett svartrykande traktorer/lastbilar som tar i.

Och överdriv inte varven.
Ligg som inför omkörning i kanske 2mil på vanlig väg i vanlig fart.

Tack för hjälpen jag pendlar med bilen 10 mil om dagen och jag har provat att gör en regering själv utan dator men det funkade tyvärr inte.

Jakob-W
27 januari 2022 · 28 Inlägg

simlar skrev:
P2459 betyder att partikelfiltret inte kunnat regenerera.

Du kan prova fara ut och köra bilen på höga varvtal i några mil och se om det hjälper.

Annars krävs förmodligen tvångsregenerering med diagnosdator eller eventuellt byte av partikelfiltret om felet körts med allt för länge.
Om det nu inte är fel på någon givare.

Tack för svar har provat göra det men det hjälpte tyvärr inte.

Jakob-W
27 januari 2022 · 28 Inlägg

Brådhis skrev:

Jakob-W skrev:
#1485809
Hallå allihop

Jag har ett bekymmer med min bil , då jag har gjort nästan allt man kan göra utan någon större framgång.
Problemet är följande är att när jag kommer upp i ett visst varvtal så bilen i ”limp mode” felkod P2459 kommer upp samt försämrad motorprestanda i displayen tacksam för all hjälp jag kan få.

Och detta är? Vad är tex bytt?

Jag skulle säga att det kan vara värt att kolla hur givaren i partikelfiltret mår. Och förstås hur själva partikelfiltret mår...

Utan att veta vad du gjort och inte gjort är det svårt att gissa vidare.

Sorry är så jävla slarvig det jag har bytt som jag trodde kunde vara boven är följande.

Bränsle filter

Luftfilter

Laddtrycksgivare

LMM mätare

Brådhis * Voff voff *
27 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Jakob-W skrev:

Brådhis skrev:

Jakob-W skrev:
#1485809
Hallå allihop

Jag har ett bekymmer med min bil , då jag har gjort nästan allt man kan göra utan någon större framgång.
Problemet är följande är att när jag kommer upp i ett visst varvtal så bilen i ”limp mode” felkod P2459 kommer upp samt försämrad motorprestanda i displayen tacksam för all hjälp jag kan få.

Och detta är? Vad är tex bytt?

Jag skulle säga att det kan vara värt att kolla hur givaren i partikelfiltret mår. Och förstås hur själva partikelfiltret mår...

Utan att veta vad du gjort och inte gjort är det svårt att gissa vidare.

Sorry är så jävla slarvig det jag har bytt som jag trodde kunde vara boven är följande.

Bränsle filter

Luftfilter

Laddtrycksgivare

LMM mätare

Med tanke på att partikelfiltret är så pass nybytt (3000 mil) så skulle jag då kikat på givaren.

Senast redigerat av Brådhis (27 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jakob-W
27 januari 2022 · 28 Inlägg

Brådhis skrev:

Jakob-W skrev:

Brådhis skrev:

Och detta är? Vad är tex bytt?

Jag skulle säga att det kan vara värt att kolla hur givaren i partikelfiltret mår. Och förstås hur själva partikelfiltret mår...

Utan att veta vad du gjort och inte gjort är det svårt att gissa vidare.

Sorry är så jävla slarvig det jag har bytt som jag trodde kunde vara boven är följande.

Bränsle filter

Luftfilter

Laddtrycksgivare

LMM mätare

Med tanke på att partikelfiltret är så pass nybytt (3000 mil) så skulle jag då kikat på givaren.

Den kan man bara felsöka med dator eller går det utan?

Brådhis * Voff voff *
27 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Jakob-W skrev:

Brådhis skrev:

Jakob-W skrev:
Sorry är så jävla slarvig det jag har bytt som jag trodde kunde vara boven är följande.

Bränsle filter

Luftfilter

Laddtrycksgivare

LMM mätare

Med tanke på att partikelfiltret är så pass nybytt (3000 mil) så skulle jag då kikat på givaren.

Den kan man bara felsöka med dator eller går det utan?

Nej, måste felsökas med dator. Observera att jag varit med om att felkod sats på partikelfiltret, men givaren var defekt. Den var alltså inte så defekt att den gav orimliga värden (som hade satt felkod på givaren), men väl så pass fel värden att felkods sattes på partikelfiltret och tända motorlampan (och gjorde bilen extremt slö).

Med det inte sagt att det måste vara det felet, men utifrån det du beskriver, felkoden och vad du bytt så är det iaf i mina ögon inte helt otroligt...

Senast redigerat av Brådhis (27 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jakob-W
27 januari 2022 · 28 Inlägg

Brådhis skrev:

Jakob-W skrev:

Brådhis skrev:

Med tanke på att partikelfiltret är så pass nybytt (3000 mil) så skulle jag då kikat på givaren.

Den kan man bara felsöka med dator eller går det utan?

Nej, måste felsökas med dator. Observera att jag varit med om att felkod sats på partikelfiltret, men givaren var defekt. Den var alltså inte så defekt att den gav orimliga värden (som hade satt felkod på givaren), men väl så pass fel värden att felkods sattes på partikelfiltret och tända motorlampan (och gjorde bilen extremt slö).

Med det inte sagt att det måste vara det felet, men utifrån det du beskriver, felkoden och vad du bytt så är det iaf i mina ögon inte helt otroligt...

Ahh okej ja men då får jag koppla upp bilen igen och kollar hur den mäter , det kan ju vara så som du säger glömde helt att den givaren fanns.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang