Dubbelmassesvänghjul eller vad?

krambriw
27 januari 2022 · 427 Inlägg

Hej, det här är förmodligen en dum fråga men jag bara undrar över det här med dubbel-massesvänghjulet. I min audi a6 från 2013 så byttes det på garanti vid 5000 mil och jag är orolig att samma fel ska komma tillbaka. Felet då var troligen (fick alldrig veta) att fjädrarna som håller ihop skivorna töjts ut eller så. Så min fråga, om det nu skulle behövas, kan man inte sätta in ett "vanligt" svänghjul då istället? Vad skulle det ge för egenskaper? Mindre mjuk gång?

Tacksam för alla synpunkter,
Med vänlig hälsning, Walter

1Adrian1
27 januari 2022 · 356 Inlägg

krambriw skrev:
Hej, det här är förmodligen en dum fråga men jag bara undrar över det här med dubbel-massesvänghjulet. I min audi a6 från 2013 så byttes det på garanti vid 5000 mil och jag är orolig att samma fel ska komma tillbaka. Felet då var troligen (fick alldrig veta) att fjädrarna som håller ihop skivorna töjts ut eller så. Så min fråga, om det nu skulle behövas, kan man inte sätta in ett "vanligt" svänghjul då istället? Vad skulle det ge för egenskaper? Mindre mjuk gång?

Tacksam för alla synpunkter,
Med vänlig hälsning, Walter

Fungerar alldeles utmärkt och sätta dit ett enkelmassesvänghjul.
Kan hända att du då upplever lite vibrationer samt rassel vid tomgång, men det är inget extremt.

Vet dock inte om det finns till just din bil.

Mossan1
27 januari 2022 · 2 799 Inlägg

App app app!
"Bara" är det inte.
Med DMF har du stumt lamellcentrum och med solitt svänghjul fjädrande lamellcentrum.  Kan inte ha endera dubbelt.

Krävs alltså en hel sats med anpassat solit svänghjul + lamell, och kanske också slavcylindern.

Problemen med DMF i VAG av dom där åren var väl undermåliga från leverantören har jag hört.
Dvs utbytta borde vara ok.
Dock inte 100% säker.
DMF är inget nytt. Suttit i många bilmodeller i över 20års tid.
Relativt få krånglar och personligen kört över 40k mil på orginal DMF i en Volvo.
Volvo, Audi eller annan tillverkar inga DMF, utan dom köps av Luuk, Sachs eller annan underleverantör.

krambriw
27 januari 2022 · 427 Inlägg

Stort tack för infon, ja, jag får väl se om det kommer tillbaka, just nu funkar det ok som sagt
Tror jag sökte på svänghjul till min bil i Tyskland tidigare, tycker mig minnas att det då visades även enkla svänghjul
Såg då också att ganska många audi ägare hade haft samma problem, även dom med den större 3.0 tdi motorn!!
Tack för tipsen i alla fall, hoppas mitt håller fortsättningsvis!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang