Lt35a diesel problem

Tegelberg
27 januari 2022 · 7 Inlägg

Hallå, finns det någon duktig diesel mek här? Jag håller på att bli galen,

Jag har en lt35a 2003 med diesel problem,
Det är så att bilen börja gå dåligt och visade sig att den är död på cylinder 4a,
Men den gick att köra bara att den var fruktansvärt orkeslös,
Så jag drog ur spridare 1 och 4a för å göra rent å se ifall det var spridaren som kleta igen. Men nu när jag försöker starta skiten så går den inte alls, den får inte ens diesel till spridarna,
Den får diesel till spridarna om jag fyller pumpen med diesel då går den en stund men dör så fort det tagit slut, har även bytt diesel filter,

Köpte en gummiblåsa på Biltema å kopplade på den mellan filtret å pumpen för å se ifall det låg luft någonstans så har pumpat å pumpat, den går så länge jag pumpar på blåsan men så fort jag slutar så stårknar den å dör,

Vad är felet? Har hållit på i över 6 månader nu å jag blir bara förbannad, har inte rört den på 3 månader nu,

Så snälla, hjälp mig innan jag läggs in på psyket 😨😨

simlar
27 januari 2022 · 5 524 Inlägg

Förpumpen i tanken skulle jag gissa på, om det sitter någon.

Är väl rotorpump i dessa?
Kan ju då vara sliten förpump inuti själva pumpen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tegelberg
27 januari 2022 · 7 Inlägg

simlar skrev:
Förpumpen i tanken skulle jag gissa på, om det sitter någon.

Är väl rotorpump i dessa?
Kan ju då vara sliten förpump inuti själva pumpen.

Vad jag förstått sitter det ingen pump i tanken enbart pumpen på motorn som ska suga, 🤷

simlar
27 januari 2022 · 5 524 Inlägg

Mest troligt sliten förpump i pumpen då så den inte klarar av att suga bränsle.

Eftersom den funkar när du pumpar fram bränsle med en gummiblåsa så kan du ju montera en förgasar-bränslepump.
Bilen kommer ju då funka till dess att insprutningspumpen ger upp helt.

Nån av dessa t.ex
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000036622

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tegelberg
27 januari 2022 · 7 Inlägg

simlar skrev:
Mest troligt sliten förpump i pumpen då så den inte klarar av att suga bränsle.

Eftersom den funkar när du pumpar fram bränsle med en gummiblåsa så kan du ju montera en förgasar-bränslepump.
Bilen kommer ju då funka till dess att insprutningspumpen ger upp helt.

Nån av dessa t.ex
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000036622

Kan den vara ge upp medans den står utan 2 spridare i max 1 dygn? Inte haft något problem innan 🤷

simlar
27 januari 2022 · 5 524 Inlägg

På ditt ursprungliga inlägg så tolkar jag det som att felet blivit värre allteftersom då den först var död på cyl4 och senare även på cyl1 men går på alla när du pumpar in eller fyller bränsle i pumpen.

Kan ju vara så enkelt som smuts eller avlagrinar i pumpen så bränsleflödet blivit strypt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Tegelberg
31 januari 2022 · 7 Inlägg

simlar skrev:
På ditt ursprungliga inlägg så tolkar jag det som att felet blivit värre allteftersom då den först var död på cyl4 och senare även på cyl1 men går på alla när du pumpar in eller fyller bränsle i pumpen.

Kan ju vara så enkelt som smuts eller avlagrinar i pumpen så bränsleflödet blivit strypt.

Nej problemet har inte blivit värre, tog ur 1an med för jag skulle kolla om jag kunde byta plats på dol för å utesluta kolvring, men nu hoppar den inte ens igång själv så svårt å veta om det vart bättre eller sämre, men igentligen bryr jag mig inte om den fortfarande är död på 4an, just nu vill jag bara ha igång den 😅

simlar
31 januari 2022 · 5 524 Inlägg

Den skickar ut soppa till alla spridare när du pumpar i soppa i insprutningspumpen?

Går den inte alls på cyl4?
Och du har testat spridaren så den öppnar vid rätt tryck? (190bar brukar det vara på rotorpumpsTDI)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Tegelberg
1 februari 2022 · 7 Inlägg

simlar skrev:
Den skickar ut soppa till alla spridare när du pumpar i soppa i insprutningspumpen?

Går den inte alls på cyl4?
Och du har testat spridaren så den öppnar vid rätt tryck? (190bar brukar det vara på rotorpumpsTDI)

Ja det kommer diesel ur alla spridare om jag fyller pumpen och hjälper till med handpumpen, men direkt jag slutar pumpa så går den bara på det i pumpen å sedan dör

simlar
2 februari 2022 · 5 524 Inlägg

Och då går den på alla cylindrar?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Tegelberg
2 februari 2022 · 7 Inlägg

simlar skrev:
Och då går den på alla cylindrar?

Det vet jag inte når liksom inte att pumpa å öppna spridaren samtidigt, å har ingen som kan hjälpa mig, men som sagt spelar ingen roll om den fortfarande är död på 4an, jag vill bara ha igång den sen kan jag börja om

simlar
2 februari 2022 · 5 524 Inlägg

Ok.

Men som sagt, montera en förgasarbränslepump som pumpar in bränsle i insprutningspumpen så kommer den ju gå sen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tegelberg
2 februari 2022 · 7 Inlägg

simlar skrev:
Ok.

Men som sagt, montera en förgasarbränslepump som pumpar in bränsle i insprutningspumpen så kommer den ju gå sen.

Ja jag ska prova sätta en mellan tank å filter, men är så jävla kallt å hålla på utan garage så får vänta på lite bättre väder 😁

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang