Viking Contact 7 inte bra på is???

FRS05
27 januari 2022 · 75 Inlägg

Hej

Suttit och läst en del test och då är Continental Viking Contact 7 ett bra val när det gäller dubbfritt. MEN när jag kollar på deras hemsida så är inte de mindre dimensionerna lämpade för isigt väglag??? Om ni kollar på länken så ser ni. Däcket jag är ute efter 175/65 R 15 är inte klassat för is men 195/60 R 15 är exempelvis det...

Gå in på länken nedan. Scrolla längst ner och tryck på "15" däck.


https://www.xn--continental-dck-dlb.se/ … p;cartype=

Senast redigerat av FRS05 (27 januari 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2022 · 17 465 Inlägg

Eh? Dubbfria däck är rätt värdelösa på is så..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
27 januari 2022 · 10 276 Inlägg

Verkar väl snarare som så att alla med 185 eller lägre i bredd inte är lämpade för det enligt deras tabell. Kanske är det för smalt och därmed för lite greppyta mot isen (ja, i det här fallet är breda däck med många sajpningar som greppar mot isen bra).

Men det är ändå lite av en icke-fråga, för är du ute efter just isgrepp så bör du inte primärt kolla på dubbfria.

Senast redigerat av Brådhis (27 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
27 januari 2022 · 5 524 Inlägg

Köp Nokian Hakka dubbfria, går tyst och stabilt på både snö och is.

Känner två stycken som är helnöjda med dom.
Ena har en 99as Caddy med 175/65-14, bättre grepp i Hakka R3 än vad han hade med Hakka 9 dubb.
Kändes som att bilen gled på dubbarna med Hakka 9.

Andra har en 07as Octavia med 195/65-15, som natt och dag med Hakka R3 jämfört med hans 5år gamla Hakka 7 dubbdäck trots 8mm mönster och alla dubb kvar.
Dom dubbfria greppar bättre än hans gamla dubbdäck på alla väglag, men kanske inte så oväntat med tanke på åldern på dom gamla däcken.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Bilproblemet
27 januari 2022 · 284 Inlägg

Odubbat är alltid dåliga på is.
Finns en orsak varför katter fäller ut klorna på is

FRS05
27 januari 2022 · 75 Inlägg

Brådhis skrev:
Verkar väl snarare som så att alla med 185 eller lägre i bredd inte är lämpade för det enligt deras tabell. Kanske är det för smalt och därmed för lite greppyta mot isen (ja, i det här fallet är breda däck med många sajpningar som greppar mot isen bra).

Men det är ändå lite av en icke-fråga, för är du ute efter just isgrepp så bör du inte primärt kolla på dubbfria.

Ja, så är det nog att med dubbfria behövs mer yta. Annars tänker man ju sig att smala däck gräver ner sig bättre.

FRS05
27 januari 2022 · 75 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Odubbat är alltid dåliga på is.
Finns en orsak varför katter fäller ut klorna på is

Jag har alltid förespråkat dubb. Men köper man bra dubbfria så vinner det över väldigt många däck i tester. Contact 7 tror jag slog alla dubbade i något test på vinterväglag.

Har kört på sådana här centraleuropeiska så kallade "vinterdäck" en gång och det gör jag aldrig mer. Sämste skiten jag varit med om. Men de och riktigt bra dubbfria vinterdäck som är utvecklade för nordiska förhållande kan i många fall vara bättre än dubbade.

Senast redigerat av FRS05 (27 januari 2022)

Brådhis * Voff voff *
27 januari 2022 · 10 276 Inlägg

FRS05 skrev:

Bilproblemet skrev:
Odubbat är alltid dåliga på is.
Finns en orsak varför katter fäller ut klorna på is

Jag har alltid förespråkat dubb. Men köper man bra dubbfria så vinner det över väldigt många däck i tester. Contact 7 tror jag slog alla dubbade i något test på vinterväglag.

Har kört på sådana här centraleuropeiska så kallade "vinterdäck" en gång och det gör jag aldrig mer. Sämste skiten jag varit med om. Men de och riktigt bra dubbfria vinterdäck som är utvecklade för nordiska förhållande kan i många fall vara bättre än dubbade.

På is kommer alltid dubbat vara det bästa alternativet. Dock måste du förstås jämföra rätt segment. Du kan inte jämföra ett budgetdäck med dubb med ett dubbfritt premiumdäck eller vice versa. Det finns säkert dubbade däck som är usla på allt, precis som det finns dubbfria som är det.

Vill man ha det absolut bästa så köper man det bästa, är man nöjd med mindre så köper man mindre. Var och en blir salig på sin tro!

Jag kör dubbat, men har haft dubbfritt också tidigare. Båda har sina fördelar, men för mig är dubbat det (ganska iaf) självklara valet. För dig kanske dubbfritt är det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang