Lurar på andrabil

master_lars
27 januari 2022 · 1 152 Inlägg

Hej,
Vi har sålt av vår andrabil, och letar efter en annan.
Budgeten är väl 150-ish, 10-20 upp eller ner, men givetvis helst nedåt. Vill ha så ny bil som möjligt, med så lite mil som möjligt. Gärna lite modern med digitalt kluster men i övrigt tämligen enkel.
Kraven är som följer:
* Automatlåda
* Bränslesnål
* Golf-klass och uppåt

Vi har lurat lite på allt möjligt, och bilmarknaden är ju lite hypad just nu.
Men vad säger herrskapet om Renault Megane från 2018 och framåt? Eller en 308, övriga verkar ju vara sjukt överprissatta.

Bör man vänta och klippa någon plugin-hybrid eller vanlig hybrid istället.

T

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
spillolja
27 januari 2022 · 4 014 Inlägg

Megane med bensinmotor TCE-direktinsprutning kanske men svårt att göra kap, kolla gärna så det är vanlig bilnyckel (start-stopp knapp är tydligen vanligt på dessa modeller) sad

någon skulle kunna hävda att man bör ha ett säkerhetsavstånd på 150 meter till denna modell, men det gäller nog version II (med inåtlutande bakrutan)
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
28 januari 2022 · 7 198 Inlägg

Om jag vore i ditt ställe skulle jag enbart söka på bensindriven Honda, Suzuki, Toyota, Mazda, KIA eller Hyundai.

Brådhis * Voff voff *
28 januari 2022 · 10 244 Inlägg

spillolja skrev:
Megane med bensinmotor TCE-direktinsprutning kanske men svårt att göra kap, kolla gärna så det är vanlig bilnyckel (start-stopp knapp är tydligen vanligt på dessa modeller) sad

någon skulle kunna hävda att man bör ha ett säkerhetsavstånd på 150 meter till denna modell, men det gäller nog version II (med inåtlutande bakrutan)
smile

Finns väl knappt inga Renault på hitsidan av millenieskiftet som har vanlig bilnyckel? Det är väl kort och knapp i dom allra flesta? I synnerhet runt 2018 som trådskaparen efterfrågar. smile

Renault är för övrigt trevliga bilar. smile Har även en kompis som har en 308 och han är hur nöjd som helst. Så nöjd att dom nu köpt en 208 också som andrabil.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2022 · 17 379 Inlägg

Vår Pega 508 krånglar fortfarande inte. Trots 2 års ägande. Vad är det för automat i en 308? Inte EGS?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
28 januari 2022 · 1 138 Inlägg

BMW F30 320i, rolig bil, billig och pålitlig.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2022 · 17 379 Inlägg

Vi skulle köpa en Hyundai i10 -visst är den mindre än Golf- men priset på 152600:- inklusive metallic, farthållare, LKAS, automatlåda, stor skärm och vinterdäck på alufälgar i priset gjorde att vi tog den på leasing. Detta var i november 2021. Mycket nöjd och bilen är ny. Den är tyst. lådan är trögtänkt, ingen raket. Men billigt går den! 5d och mina ungar som är tonåringar kan sitta bak utan att klaga fast de kör helst själva så jag sitter bak big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sir_daniel www.kudoz.se
28 januari 2022 · 3 802 Inlägg

Klarar ni er med en elbil? Mg zs ev har vi som andrabil (låst elavtal några år till för en låg summa), fungerar perfekt för våra behov. Sjukt billig att äga/leasa

granadadr
28 januari 2022 · 7 268 Inlägg

spillolja skrev:
Megane med bensinmotor TCE-direktinsprutning kanske men svårt att göra kap, kolla gärna så det är vanlig bilnyckel (start-stopp knapp är tydligen vanligt på dessa modeller) sad

någon skulle kunna hävda att man bör ha ett säkerhetsavstånd på 150 meter till denna modell, men det gäller nog version II (med inåtlutande bakrutan)
smile

varför skulle keyless vara dåligt på dessa bilar?  har flertalet fordar med keyless å det är ju underbart smile

spillolja
28 januari 2022 · 4 014 Inlägg

granadadr skrev:
varför skulle keyless vara dåligt på dessa bilar?  har flertalet fordar med keyless å det är ju underbart smile

En riktig bil har en riktig bilnyckel
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
28 januari 2022 · 10 244 Inlägg

spillolja skrev:

granadadr skrev:
varför skulle keyless vara dåligt på dessa bilar?  har flertalet fordar med keyless å det är ju underbart smile

En riktig bil har en riktig bilnyckel
wink

Om nyckelns utseende är en dealbreaker vid bilköp så har man nog passerat vad kräsen innebär och fortsatt en bra bit till... big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KenthIJ
28 januari 2022 · 1 429 Inlägg

Kanske en Toyota Auris Hybrid.
Ganska snål (går att köra runt 5.0L/100km) och har automat/CVT.
Har ju även rykte om sig att vara driftsäkra.
Hade en Auris TS hybrid 2014 och en 5 dörrars 2016, som vi var nöjda med

Senast redigerat av KenthIJ (28 januari 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 januari 2022 · 13 673 Inlägg

Brådhis skrev:

spillolja skrev:

granadadr skrev:
varför skulle keyless vara dåligt på dessa bilar?  har flertalet fordar med keyless å det är ju underbart smile

En riktig bil har en riktig bilnyckel
wink

Om nyckelns utseende är en dealbreaker vid bilköp så har man nog passerat vad kräsen innebär och fortsatt en bra bit till... big_smile

kanske vill ha sin bil kvar.  jobbigt när bilen är stulen för att man inte köpt en bil med en riktig nyckel smile    det händer rätt ofta..  livrädd när jag har min kollegas 2018 Passat stående här hemma..  får ju gömma nyckel jäveln i en plåtburk så ingen ska kunna snappa upp signalen.     iof finnns det en massa Ferrarisar och Porschar som antagligen är mer intresanta..   men gäller att akta sig för dom där keyless skräpbilar om man vill ha bilen kvar tyvärr

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
29 januari 2022 · 7 268 Inlägg

spillolja skrev:

granadadr skrev:
varför skulle keyless vara dåligt på dessa bilar?  har flertalet fordar med keyless å det är ju underbart smile

En riktig bil har en riktig bilnyckel
wink

HAHA smaken är olika,, själv tycker jag keyless är underbart,, slippa fippla med nycklar  både i dörr å tändning,, bara öppna å starta, smile men alla är vi olika en RIKTIG RIKTIG bil har ingen Nyckel alls,, den startas via brytare å knapp smile med brytare för bränslepumpar mm wink

Brådhis * Voff voff *
29 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

spillolja skrev:

En riktig bil har en riktig bilnyckel
wink

Om nyckelns utseende är en dealbreaker vid bilköp så har man nog passerat vad kräsen innebär och fortsatt en bra bit till... big_smile

kanske vill ha sin bil kvar.  jobbigt när bilen är stulen för att man inte köpt en bil med en riktig nyckel smile    det händer rätt ofta..  livrädd när jag har min kollegas 2018 Passat stående här hemma..  får ju gömma nyckel jäveln i en plåtburk så ingen ska kunna snappa upp signalen.     iof finnns det en massa Ferrarisar och Porschar som antagligen är mer intresanta..   men gäller att akta sig för dom där keyless skräpbilar om man vill ha bilen kvar tyvärr

Paranoid much...? big_smile

Alla som inte har en "vanlig" nyckel har ju inte keyless... Och keyless går dessutom som regel att programmera bort.

Dessutom kan man, om jag inte minns helt fel, på Renault låsa med fjärren istället för att låta keyless låsa och då kräver den att man även öppnar med fjärren.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2022 · 17 379 Inlägg

Ja, det går att stänga av keyless på många bilar. Om TS kan tänka sig en KIA Niro hybrid så går en sådan loss på 150k. En sådan kan även spillolja köpa då basmodellen har vanlig nyckel och analog instrumentpanel med visare... big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
29 januari 2022 · 4 014 Inlägg

Hybrid_ skrev:
KIA Niro hybrid så går en sådan loss på 150k. En sådan kan även spillolja köpa då basmodellen har vanlig nyckel och analog instrumentpanel med visare... big_smile

Det får nog bli en begagnad bensindriven VW med nyckel och visare när den nuvarnade ska bytas om 10-15 år big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
master_lars
30 januari 2022 · 1 152 Inlägg

Niro har vi tittat på, du hittar inget vettigt för 150.000kr, man måste nästan upp på en 180-190 för att få något som inte är söderkört av någon amatör eller har höga miltal.

Vill ha en bil som är billig i drift, ren elbil går bort, tycker inte det finns något intressant i min prisklass. Bensin, diesel eller plugin spelar ingen roll. Serviceaspekten kan vi nog strunta i, kommer serva tilltänkt bil själv. Har gjort det tidigare med våra andra andrabilar och det har funkat bra. Ser inte grejen med att lämna bort den till en bilverkstad för att byta olja, när jag har varmgarage med lyft hemma. På alla hobbybilarna sköts ju all service själv, och tror ärligt talat att jag generellt gör ett bättre jobb än många aukt. verkstäder eller obundna där någon praoelev gör servicen.

Megane av snare snitt känns ganska modern, en 308 skulle kunna funkar också. Dock inte helt 100 på ratt vs mätare på den. Annars är ju koreaner/japaner intressanta. Men de är så dyra nu under hypen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 januari 2022 · 17 379 Inlägg

Mm. Du har ju Toyota Prius med. Vi har en. Men även där: Sjukt dyra! 150k räcker väl till en 2015. Men de är pålitliga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
master_lars
31 januari 2022 · 1 152 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Mm. Du har ju Toyota Prius med. Vi har en. Men även där: Sjukt dyra! 150k räcker väl till en 2015. Men de är pålitliga.

Prius lockar inte så mycket. Gen 1 och 2 är för gamla, generation 3 skulle funka och så även generation 4, men de är för dyra för det man faktiskt får. Då funkar en Auris.
Har inga problem med att de är tråkiga, men vill åka hyffsat bekvämt, tämlingen säkert och som sagt med så lite fel som möjligt. Tror jag kommer vänta lite tills markanden blir det normala. Att köpa en Auris från 2015, en 7 år gammal bil, som i min bok borde kosta 40%( typ 90.000kr) av nypriset kostar nu 150.000kr vilket är 70% av nypriset.

Jag handlar inte till sådana priser.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang