Går det att förvärma stol i el eller Plug In bil ?

KenthIJ
6 februari 2022 · 1 451 Inlägg

Kan man förvärma förar och passagerar stol i tex Kia e-Soul och Skoda Superb iV (plug In) ?

Det är framförallt begagnade/demo  Kia e-Soul och Skoda Superb iV (plug In som vi kollar på nu.

Superb iV skall ju iaf gå att förvärma hela kupen men kan man tänka sig att även sätet blir (hyfsat) varmt då?

Min yngsta dotter har funktionshinder och är känslig för att sätta sig i ett kallt säte.

KenthIJ
6 februari 2022 · 1 451 Inlägg

Har kollat runt lite till och Kia e Soul går inte att förvärma stolar, endast defrost av framruta, bakruta/speglar, rattvärme samt värma kupén.

Tvivlar även på att det går på Skoda Superb iV men...
tänker att kan man förvärma kupen så borde väl stolarna bli "hyfsat" varma .

Stortag
26 juni 2022 · 298 Inlägg

I min leaf var det verkligen varmt och gött i vinter. Jag använde timern i bilen och ställde in tiden jag skulle åka, när jag gick ut till bilen på morgonen var det varmt i kupe'n och sätesvärmarna och rattvärmaren var på. Man kan även köra direktstart via appen, det räcker med 10-20 minuter för att värma kupe'n beroende på utetempen.

Leafen använder gammaldags on/off brytare till sätesvärmaren istället för canbus knappar som de flesta nya bilar har. Antar att detta är för att man själv ska kunna välja att låta knappen vara på ifall man vill att sätvärmaren ska vara igång då bilen förvärmer eller ej. Ratten däremot är på en sådan canbus knapp så den värmer alltid under förvärmingnen.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
KenthIJ
27 juni 2022 · 1 451 Inlägg

Stortag skrev:
I min leaf var det verkligen varmt och gött i vinter. Jag använde timern i bilen och ställde in tiden jag skulle åka, när jag gick ut till bilen på morgonen var det varmt i kupe'n och sätesvärmarna och rattvärmaren var på. Man kan även köra direktstart via appen, det räcker med 10-20 minuter för att värma kupe'n beroende på utetempen.

Leafen använder gammaldags on/off brytare till sätesvärmaren istället för canbus knappar som de flesta nya bilar har. Antar att detta är för att man själv ska kunna välja att låta knappen vara på ifall man vill att sätvärmaren ska vara igång då bilen förvärmer eller ej. Ratten däremot är på en sådan canbus knapp så den värmer alltid under förvärmingnen.

Jo det verkar gå att förvärma även stolarna på en del el bilar (hörde tex att det går i nya Toyota bZ4X) men det verkar inte så vanligt i Plug In /laddhybrider.
(går inte i vår RAV4 PHEV 2020)

bollman
28 juni 2022 · 5 Inlägg

Finns på min gamla Ampera iaf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang