Audi a6 c5 Quattro 3.0 v6 Vit rök dålig CO värden HJÄLP

mirt400
21 februari 2022 · 208 Inlägg

Hej!
Har åkt på problem med min audi a6 c5 3.0.
Den rykter rätt mycket vit rök när bilen är varm. Luktar dock bara avgaser inte som sött som en topplockspackning skulle ha farit.
Har fått höga CO värden på tomgång och vid 2500 varv eller vad det brukar stå.
Vad och hur kan man felsöka detta? någon som har något tips?
Bilen drar rätt bra med soppa men kanske är standard på dessa 3.0 bilar inte vet jag

jaka54
22 februari 2022 · 5 714 Inlägg

Hej!
Köp en Co2 tester på exempelvis Biltema och kolla eventuella CO2 gaser i expansionskärlet. Se mitt inlägg förra veckan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2022 · 13 729 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Köp en Co2 tester på exempelvis Biltema och kolla eventuella CO2 gaser i expansionskärlet. Se mitt inlägg förra veckan.

har packningen farit så brukar man ju märka det utan sånt där..

antingen trycker den ur vatten ur kärlet i tid och otid och bublar och har sig som en galning
eller så läcker det in vatten i motorn.     aldrig varit med om att bara fuckar avgasvärdena utan att den varken drar vatten eller trycker ur vatten ur kärlet.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2022 · 13 729 Inlägg

vad har du för värden?       alltså alla värden.   om värderna i övrigt är bra och inga avgasläckage före  lambdasonderna så är mest troligen bara så att en eller 2st katalysatorer är dåliga.

är det därimot ett avgasläckage före lambda så kan man inte lita varken på bilens lamda värden eller på bilprovningens lambda värden..   just  avgasläcage just före en lambdason är ju lite knepiga.
då den spär ut luften före lambdasonden så den tror bilen går snålare än den gör och fetar på.

men då börjar även hc halten bli hög.  så är den väldigt låg är det mer troligen katalystaorn än avgasläckage  men är hc relativt hög men just på gränsen så kan ju det värdet vara godkänt men katalystatorn orkar inte riktigt med och rena tillräckligt för att sänka cohalten till under gränsvärdet.        oftast är ju värdena märkliga över lag när det börjar knasa är värdena vättiga utom co halten så är nog katalysatorerna tomma eller kanske inte ens sitter där.  dessa är ju rätt värdefulla idagens läge så när man köper bilar idag bör man ta sig en titt under så den faktist sitter där och inte är utbytt mot någon billig biltema katalysator som klarar bes första året men aldrig mer smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mirt400
8 mars 2022 · 208 Inlägg

Hej!
CO värderna ligger 2500 varv 0.6 och CO 0.7
HC ligger 7 i värde och lambda värdet ligger på 0.98.
Kattarna sitter på plats det gör dom och man kan se kärnan i båda som är hela och fina.

Den drar inge vatten, misständer inget, inte svårstartad, inge bubbel i kärlet hellet... hmm

Jag har känt runt genrör så gått det går och ingen läcka där. Ingen läcka från grenröret till kattarna heller har även kollat sista biten av avgasystemet och inget heller.

Någon som har fler tips på vad det kan vara?
Jag har bytt stift, olja, oljefilter luft filter men ingen skillnad där heller fick detta som tips förut.

Senast redigerat av mirt400 (8 mars 2022)

mirt400
18 maj 2022 · 208 Inlägg

ingen annan som har någon ide?

krambriw
19 maj 2022 · 427 Inlägg

Dåliga tändspolar?? Inte helt kassa så motorlampan tänds men intermittent dåliga. Hade jag en gång på en gammal a6 från 2001

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang