Byte hjullager, finns inga hjullagersatser?

Birba
10 mars 2022 · 3 Inlägg

Halloj,

Har i timmar letat lösning utan lycka... så jag försöker här!

Idag blev bilen inte godkänd på besiktningen, så det är ledsna miner. Hjullager bak behöver bytas och jag tänkte att jag ville prova på att göra det själv, men när jag söker på alla sidor jag kan, så hittar jag inga hjullagersatser till min bil, utan enbart hjulnav och hjullager (med tillbehör) separat! (Jag har en Audi 80 1.8s (b3) från -91)

Försöker hitta någon information om man kan montera ihop det själv (är det så enkelt att man bara kan sätta på lagret på hjulnavet..?) men utan lycka... alla videos, alla förklaring, allt handlar bara om att byta ut sådana här fulla hjullagersatser som jag INTE HITTAR!

P.s. jag har inte bytt hjullager förut, men önskar att börja lära mig meka mer med bilen själv

Måste jag till verkstad trots allt, och frågan är... har dem då?

MrHyde
10 mars 2022 · 634 Inlägg

Birba skrev:
Halloj,

Har i timmar letat lösning utan lycka... så jag försöker här!

Idag blev bilen inte godkänd på besiktningen, så det är ledsna miner. Hjullager bak behöver bytas och jag tänkte att jag ville prova på att göra det själv, men när jag söker på alla sidor jag kan, så hittar jag inga hjullagersatser till min bil, utan enbart hjulnav och hjullager (med tillbehör) separat! (Jag har en Audi 80 1.8s (b3) från -91)

Försöker hitta någon information om man kan montera ihop det själv (är det så enkelt att man bara kan sätta på lagret på hjulnavet..?) men utan lycka... alla videos, alla förklaring, allt handlar bara om att byta ut sådana här fulla hjullagersatser som jag INTE HITTAR!

P.s. jag har inte bytt hjullager förut, men önskar att börja lära mig meka mer med bilen själv

Måste jag till verkstad trots allt, och frågan är... har dem då?

Troligtvis är det antingen pressade lager eller rullager då bilen är så pass gammal, rullager kan du byta själv men pressade lager behövs det en press till. Antingen tar man bort hela huben och pressar i en "vanlig" press eller så finns det speciella hjullagerpressar som man använder på plats på bilen, dock kostar dom bortåt 20k.
I vissa fall behöver man bortåt 3-4 tons presskraft för att få loss ett lager om det är rostigt och jävligt.

Live long, and prosper.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 mars 2022 · 13 669 Inlägg

utan att ha mekat någon audi 80 så gissar jag på att det är ett gammalt hedligt lager samma som en golf mk2 har och dessa byter man väldigt lätt   det är minuter det handlar om när det gäller själva lagerbytet.     ibland kan det räcka med att dra åt om det inte låter illa.. 

https://www.youtube.com/watch?v=pSDkerE … l=BojanNes

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MrHyde
10 mars 2022 · 634 Inlägg

Growe skrev:
utan att ha mekat någon audi 80 så gissar jag på att det är ett gammalt hedligt lager samma som en golf mk2 har och dessa byter man väldigt lätt   det är minuter det handlar om när det gäller själva lagerbytet.     ibland kan det räcka med att dra åt om det inte låter illa.. 

https://www.youtube.com/watch?v=pSDkerE … l=BojanNes

Audi 80 och Golf mk2 delar nog ganska många delar, så det har du säkerligen rätt i. Är säkert därför TS inte finner några "kompletta" grejer, eftersom det inte finns några.

Live long, and prosper.
Birba
10 mars 2022 · 3 Inlägg

Jaså, är det så pass enkelt i sådana fall.. Jag såg den där videon tidigt i min jakt men på något sätt kändes det som att det inte var rätt för att det såg för enkelt ut. Och textningen förstod jag inte så trodde det var en video för något annat...

Då ska jag lyfta av hjulet i helgen och se om det ser sådär ut! Tack båda två för de snabba svaren och hjälpen!

Följdfråga: hur "felsöker" man sedan hjulnavet, eller ska man bara passa på att byta dem med samtidigt ändå?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 mars 2022 · 13 669 Inlägg

Birba skrev:
Jaså, är det så pass enkelt i sådana fall.. Jag såg den där videon tidigt i min jakt men på något sätt kändes det som att det inte var rätt för att det såg för enkelt ut. Och textningen förstod jag inte så trodde det var en video för något annat...

Då ska jag lyfta av hjulet i helgen och se om det ser sådär ut! Tack båda två för de snabba svaren och hjälpen!

Följdfråga: hur "felsöker" man sedan hjulnavet, eller ska man bara passa på att byta dem med samtidigt ändå?

sist jag bytte förvisso trumbromsar på tantens Arosa som har samma lager som golf2 då bytte jag av ren ilska på 10min  trummorna gör det lite enklare..  tog inte ens av hjulet pga jag inte hitta låsmutter nyckeln smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
10 mars 2022 · 5 809 Inlägg

Hjullager bak på en framhjulsdriven bil brukar vara rätt enkelt att byta

jaka54
10 mars 2022 · 5 680 Inlägg

Hej!
Antar att du har trummor bak (som jag har på min Audi 100 -89). Men om inte.... så visar filmen att det ser likadant ut om du har skivor bak.
Jag köper antingen bakre lager från Autodoc eller Biltema. Bakre lager är lätt att ta bort.
Det som kräver  lite extra arbete är att få bort inre lagerbanan som alltid sitter fast på axelstumpen! Här krävs det att man kapar lagerytan snett med en Dremel försedd med kaptrissa och sen hugger bort lagerbanan med en  liten huggmejsel.
Lagerbanorna i trumman knackar man lämpligen ut med  en mässingsstång som de visar på filmen !

Senast redigerat av jaka54 (11 mars 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 mars 2022 · 13 669 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Antar att du har trummor bak (som jag har på min Audi 100 -89).
Jag köper antingen bakre lager från Autodoc eller Biltema. Bakre lager är lätt att ta bort.
Det som kräver  lite exra arbete är att få bort inre lagerbanan som alltid sitter fast på axelstumpen! Här krävs det att man kapar lagerytan snett med en Dremel försedd med kaptrissa och sen hugger bort lagerbanan med en  liten huggmejsel.
Lagerbanorna i trumman knackar man lämpligen ut med  en mässingsstång.

faktist inte haft det problemet på någon vag bil jag haft som har den typen av lager utan dom har släppt direkt men så har jag kanske inte kört tills grejerna glöder någon gång.   tanten klagade en gång att det lät så hon inte hörde stereon längre då höll hjulet på att trilla av det var då jag i ilska sleta bort allt och kasta ihop på 10min.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
11 mars 2022 · 5 680 Inlägg

Hej!
Personligen så har jag aldrig kört så att lagren förstörts eller låtit illa ,utan bytt lager när jag bytt bromstrumma eller bromsbelägg bak. Men...inre lagerbanan har alltid suttit fast på axeltappen, och det ska den göra...för annars riskerar den att snurra och det är inte bra.

spillolja
11 mars 2022 · 4 014 Inlägg

Har bytt lager bak på fler vag bilar tom. ca 92-95, det enda som bruka sitta fast är just lageringarna i trumman(navet) det nämdra lagret på axeln har bara kunnat dras bort (evt. lätt slag med hammare och huggmejsel)
glöm inte bort fettet, hjullagerfett eller universalfett NLGI 2.5

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mew
11 mars 2022 · 2 152 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Antar att du har trummor bak (som jag har på min Audi 100 -89). Men om inte.... så visar filmen att det ser likadant ut om du har skivor bak.
Jag köper antingen bakre lager från Autodoc eller Biltema. Bakre lager är lätt att ta bort.
Det som kräver  lite extra arbete är att få bort inre lagerbanan som alltid sitter fast på axelstumpen! Här krävs det att man kapar lagerytan snett med en Dremel försedd med kaptrissa och sen hugger bort lagerbanan med en  liten huggmejsel.
Lagerbanorna i trumman knackar man lämpligen ut med  en mässingsstång som de visar på filmen !

Vill bara tillägga att vara försiktig när du knackar bort inre lagerbanan efter att ha kapat ett snitt tvärs över det - det är i härdat stål och är hårt, vill det sig illa så kan det flyga loss en metallflisa i väldans fart när du slår med huggmejsel. Det gjorde det när jag slog loss ena lagerbanan på min Cadillac, den flisan borrade sig djupt in i handen trots handskar (dock rätt tunna). Inga problem att dra ut den, man får ett sår bara, men i ansiktet är det värre. Så använd skyddsglasögon!

Senast redigerat av Mew (11 mars 2022)

Birba
15 maj 2022 · 3 Inlägg

Bättre sent än aldrig men glömde återkomma med svar... Tack till alla som gett bra svar på tråden! Om någon annan i framtiden undrar så har alla ovanstående tips fungerat för bilen!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 maj 2022 · 13 669 Inlägg

spillolja skrev:
Har bytt lager bak på fler vag bilar tom. ca 92-95, det enda som bruka sitta fast är just lageringarna i trumman(navet) det nämdra lagret på axeln har bara kunnat dras bort (evt. lätt slag med hammare och huggmejsel)
glöm inte bort fettet, hjullagerfett eller universalfett NLGI 2.5

har aldrig heller haft problem..   sist jag bytte var jag totalt galen på dom där jävla lagrena och tappat bort låsmutter nyckeln så byte lagret med däcket kvar på trumman  smile  men en huggmejsel och knacka ut lagerbanorna var allt som behövdes var bara någon minuts jobb. men visst fortsätter man i all eveighet och kör så blir det ju totalt haveri och då är det bara att byta axeln oxå.    så fort den fastnar är det bara att kasta den. 

har varit med om en kund till polarns verkstad som kom in med en skoda fabia eller vad det var för nått och sa att det just börjat låta.. vi körde upp den på lyften jag skulle känna om det var glappt och fick däck och trumma i näven det släppte samma sec som jag nuddade hjulet smile

det blev rätt dyrt kan jag säga..  allt var skrot där bak.    inget gick att rädda.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang