Plötsligt slut på kylarvätska?

NoobMechanic69
28 mars 2022 · 71 Inlägg

Hej

Jag har en Skoda Fabia årsmodell 2000 som har fungerat felfritt väldigt länge och all service har gjorts på den sen tidigare. Den har rullat ca 14500 mil.

För några dagar sedan märkte jag att motortempen steg snabbt och jag tvingades att stanna. Som tur var jag nära hemmet. Nästa dag provkörde jag bilen igen, och jag kunde köra runt i kvarteret i ca 50 min innan temperaturen började stiga till max. Jag kollade kärlet för kylarvätskan och såg att den var nästan tom. Av det jag kunde se i motorrummet fanns det inga tydliga tecken på läckage. I manualen står det att det kan bli så pass högt tryck att vätskan trycks ut. Något jag också reagerade på var att vätskan inte hade den vanliga färgen blå eller rosa.

Jag tänker fylla på igen med ny kylarvätska och se om vätskan försvinner igen för då vet jag att det läcker någonstans. Finns det något annat sätt för kylarvätskan att försvinna på?

Bifogar bild på expansionskärlet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-bc28de1cbac6cfeb1a3c0466a0160507.jpg

Senast redigerat av Turbolaxxx (29 mars 2022)

uhlin
29 mars 2022 · 2 831 Inlägg

Åkte du ganska sakta när den började koka? Första tanken är elkylfläkten som inte går i gång.

När du åker landsväg så kyls den ju av fartvinden medans mer stadskörning så måste elfläkten slå till.

Det är ju inte så bra och koka motorn flera ggr. Och vad du sen gör så häll inte i kall kylvätska i en motor som kokar.

Ser du inga läckor så skulle jag gissa på toppackning. Förutsatt att då kylfläkten funkar.

Fyll upp kylvätska och kolla om det bubblar och har sig i expansionskärlet. Låt den gå på tomgång och kolla om fläkten slår till när den blir varm.

Se till att all luft kommer bort ur systemet först.

P.S. Kolla också på insidan av oljelocket så det inte är gråvitt klet där, och kolla även oljestickan efter gråvit färg. Då tyder det på vatten i olja och med all sannolikhet toppackning.

Ryker den vitt nåt?

Senast redigerat av uhlin (29 mars 2022)

NoobMechanic69
29 mars 2022 · 71 Inlägg

uhlin skrev:
Åkte du ganska sakta när den började koka? Första tanken är elkylfläkten som inte går i gång.

När du åker landsväg så kyls den ju av fartvinden medans mer stadskörning så måste elfläkten slå till.

Det är ju inte så bra och koka motorn flera ggr. Och vad du sen gör så häll inte i kall kylvätska i en motor som kokar.

Ser du inga läckor så skulle jag gissa på toppackning. Förutsatt att då kylfläkten funkar.

Fyll upp kylvätska och kolla om det bubblar och har sig i expansionskärlet. Låt den gå på tomgång och kolla om fläkten slår till när den blir varm.

Se till att all luft kommer bort ur systemet först.

P.S. Kolla också på insidan av oljelocket så det inte är gråvitt klet där, och kolla även oljestickan efter gråvit färg. Då tyder det på vatten i olja och med all sannolikhet toppackning.

Ryker den vitt nåt?

Första gången den blev överhettad var när jag hade kört på motorleden, ca 70-90 km/h. Andra gången när jag skulle testa körde jag runt i kvarteren inte högre än 50 km/h. Jag tror inte det är kylarfläkten, och vi ser väl tydligt att det fattas eller är låg på kylarvätska på bilden jag bifogade?
Och föresten så ska det väl vara blått eller rosa och inte rostbrunt som på bilden??

Nej det ryker inte vitt något alls. Har även kollat insidan av oljelocket och det är mycket fin färg på oljan. Jag bifogar en bild inifrån expansionskärlet, och det ser ju väldigt tomt ut 😂.

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-61250fd8affcaec771c05daacdeae31f.jpg


Men om jag fyller på med kylarvätska och sen använder bilen så kan jag väl se om det läcker något ifall bilen skulle få slut på kylarvätska igen?
Jag vet inte hur det funkar exakt men kan glykolet i kylarvattnet "åldras" så det får dålig effekt och att kokpunkten har sänkts vilket kokat bort vattnet så att det tryckts ut ur systemet? Bara gissar vilt nu...

Senast redigerat av Turbolaxxx (29 mars 2022)

jaka54
30 mars 2022 · 5 682 Inlägg

Det är enkelt!... fyll på kylarvätska...starta motorn och kör den varm...kolla hela tiden om det läcker kylarvätska under motorn eller från någon slang i motorrummet. -Ha alltid koll på tempmetaren och stanna alltid /stäng av motorn om tempen går över 95-100 grader!

husseman
30 mars 2022 · 1 577 Inlägg

Hmm, verkar som alla utgår från att när en toppackning går-så får man missfärgad olja o klet i oljelocket. Nu är det ju så att oftast går packningen mellan kylning o förbränning- vilket betyder att vattentrycket ökar pga, att förbränningsgaser tar sig in i kylsystemet o vice versa. När motorn ryker vitt- så förbränner den Glykol/vatten vilket inte e´bra. Men detta påverkar inte oljan speciellt snabbt.
Så letar man trasig toppackning- då går man i första hand på övertryck o om man har testutrustning att mäta avgaser i kylarsystem, så får man snabbt svar.
Men i TS läge, så fyll på o kolla efter läckage- kolla så kylarfläkten drar igång innan bilen visar 100g. - Lycka till
mvh/Husse

Brådhis * Voff voff *
30 mars 2022 · 10 245 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, verkar som alla utgår från att när en toppackning går-så får man missfärgad olja o klet i oljelocket. Nu är det ju så att oftast går packningen mellan kylning o förbränning- vilket betyder att vattentrycket ökar pga, att förbränningsgaser tar sig in i kylsystemet o vice versa. När motorn ryker vitt- så förbränner den Glykol/vatten vilket inte e´bra. Men detta påverkar inte oljan speciellt snabbt.
Så letar man trasig toppackning- då går man i första hand på övertryck o om man har testutrustning att mäta avgaser i kylarsystem, så får man snabbt svar.
Men i TS läge, så fyll på o kolla efter läckage- kolla så kylarfläkten drar igång innan bilen visar 100g. - Lycka till
mvh/Husse

Precis! Jag kokade ett av mina jobbfordon (Citroën Jumpy 177 hk 2017) häromveckan. Visade sig att en verkstad slarvat med en klamma till en av kylslangarna och tyvärr saknar denna Citroën nivågivare i expansionskärlet, och har en tempmätare som tydligen visar normal temp även när det är allt annat än normal temp under huven, så jag märkte ingenting förrän värmen plötsligt försvann. Stannade direkt men det var väldigt för sent... Resultat: Motorn bygger rejält tryck direkt i kylsystemet, den är dessutom extremt svårstartad nu och låter illa, så nu står den och väntar på en utbytesmotor och jag får köra Citroën DS3 istället ett tag. (Vilket är en betydligt roligare bil än Jumpyn)

Men... Trots att jag lyckades rasa motorn så ser oljan fortfarande fin ut. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
31 mars 2022 · 5 682 Inlägg

Att topplockspackningen gått resulterar inte alltid att det blir ljusbrunt klet på oljesticka och på undersida av oljepåfyllningslocket. För ett tiotal år sedan märkte min bror att nivån i expansionskärlet på hans Volvo 745 (87:a) varierade kraftigt från det han startade motorn till att motorn blev varm. Jag insisterade på att antagligen var topplockspackningen trasig men brorsan var tveksam för inget ljusbrunt oljeklet syntes på sticka eller lock.
Jag tog i alla fall bort toppen och kollade och mycket riktigt...det fanns en hårtunn spricka i packningen! Efter byte betedde sig vattnet normalt vilket betyder att nivån i expansionskärlet inte varierar särskilt mycket från kall till varm motor.

Senast redigerat av jaka54 (31 mars 2022)

NoobMechanic69
31 mars 2022 · 71 Inlägg

jaka54 skrev:
Det är enkelt!... fyll på kylarvätska...starta motorn och kör den varm...kolla hela tiden om det läcker kylarvätska under motorn eller från någon slang i motorrummet. -Ha alltid koll på tempmetaren och stanna alltid /stäng av motorn om tempen går över 95-100 grader!

Hur mycket kylarvätska behöver man fylla på om kärlet är helt tomt? Ska jag köpa en stor dunk eller flaska på ca 1 liter?
När du säger kör den varm menar du då att jag kör omkring på gatorna och värmer upp motorn eller räcker det att jag står still på gatan och låter den gå på tomgång? Räcker det att jag stänger av den när nivåmätaren går mot rött? Det står nämligen inte i min bil vilken temp motorn har, har bara en nivåvisare sen piper det när den når max.

Tack för bra och enkelt tips, jag börjar där och läcker det forfarande utan att jag ser var det kommer ifrån så får jag söka vidare eller lämna in den till en verkstad.


Med vänlig hälsning,
Turbolaxxx

NoobMechanic69
31 mars 2022 · 71 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, verkar som alla utgår från att när en toppackning går-så får man missfärgad olja o klet i oljelocket. Nu är det ju så att oftast går packningen mellan kylning o förbränning- vilket betyder att vattentrycket ökar pga, att förbränningsgaser tar sig in i kylsystemet o vice versa. När motorn ryker vitt- så förbränner den Glykol/vatten vilket inte e´bra. Men detta påverkar inte oljan speciellt snabbt.
Så letar man trasig toppackning- då går man i första hand på övertryck o om man har testutrustning att mäta avgaser i kylarsystem, så får man snabbt svar.
Men i TS läge, så fyll på o kolla efter läckage- kolla så kylarfläkten drar igång innan bilen visar 100g. - Lycka till
mvh/Husse

Räcker det att jag står på gatan och låter bilen stå på tomgång för att fläkten ska gå igång? Behöver man stå länge när det är 3 grader kallt ute?

Med vänlig hälsning,
Turbolaxxx

NoobMechanic69
31 mars 2022 · 71 Inlägg

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Hmm, verkar som alla utgår från att när en toppackning går-så får man missfärgad olja o klet i oljelocket. Nu är det ju så att oftast går packningen mellan kylning o förbränning- vilket betyder att vattentrycket ökar pga, att förbränningsgaser tar sig in i kylsystemet o vice versa. När motorn ryker vitt- så förbränner den Glykol/vatten vilket inte e´bra. Men detta påverkar inte oljan speciellt snabbt.
Så letar man trasig toppackning- då går man i första hand på övertryck o om man har testutrustning att mäta avgaser i kylarsystem, så får man snabbt svar.
Men i TS läge, så fyll på o kolla efter läckage- kolla så kylarfläkten drar igång innan bilen visar 100g. - Lycka till
mvh/Husse

Precis! Jag kokade ett av mina jobbfordon (Citroën Jumpy 177 hk 2017) häromveckan. Visade sig att en verkstad slarvat med en klamma till en av kylslangarna och tyvärr saknar denna Citroën nivågivare i expansionskärlet, och har en tempmätare som tydligen visar normal temp även när det är allt annat än normal temp under huven, så jag märkte ingenting förrän värmen plötsligt försvann. Stannade direkt men det var väldigt för sent... Resultat: Motorn bygger rejält tryck direkt i kylsystemet, den är dessutom extremt svårstartad nu och låter illa, så nu står den och väntar på en utbytesmotor och jag får köra Citroën DS3 istället ett tag. (Vilket är en betydligt roligare bil än Jumpyn)

Men... Trots att jag lyckades rasa motorn så ser oljan fortfarande fin ut. smile

jaka54 skrev:
Att topplockspackningen gått resulterar inte alltid att det blir ljusbrunt klet på oljesticka och på undersida av oljepåfyllningslocket. För ett tiotal år sedan märkte min bror att nivån i expansionskärlet på hans Volvo 745 (87:a) varierade kraftigt från det han startade motorn till att motorn blev varm. Jag insisterade på att antagligen var topplockspackningen trasig men brorsan var tveksam för inget ljusbrunt oljeklet syntes på sticka eller lock.
Jag tog i alla fall bort toppen och kollade och mycket riktigt...det fanns en hårtunn spricka i packningen! Efter byte betedde sig vattnet normalt vilket betyder att nivån i expansionskärlet inte varierar särskilt mycket från kall till varm motor.

Verkar som att många misstänker topplockspackningen. Kan det bara vara det som gått sönder i detta läget, eller finns det andra sätt för kylarvätskan försvinna? Är det enkelt att byta topplockspackningen själv?

Föresten, i manualen står det att jag ska fylla på med Glykol G12 och boken säger det ska vara röd färg. Väl inne på macken för att köpa röd glykol säger dem att röd färg är endast för diesel. Gick hem och googla och blev inte klokare. Vad är det som gäller när det står G12? Jag har bensinmotor i min...

Hittade även sTp har kylartätning, bara att hälla och och följa anvisningarna. Är det värt att testa med detta också?



Med vänlig hälsning,
Turbolaxxx

Senast redigerat av Turbolaxxx (31 mars 2022)

spillolja
31 mars 2022 · 4 014 Inlägg

Senaste för vagbilar är G13 (eller G12evo)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
31 mars 2022 · 5 682 Inlägg

Hej!
Personligen kör jag med Biltemas röda glykol i både min Audi 100 2,0E (89:a) och i min Audi TT roadster 3,2lit (2004). Så jag antar att du kan köra på den också. Det är en etylenglykol. Har för mig att alla moderna bilar ska ha  etylenglykol (Färgen har ingen betydelse).  Köp en tre liters dunk koncentrerad och blanda ut med 50% vatten. Fyll på i expansionskärlet och kör sedan motorn varm ( med bilen stillastående så du kan observera var det rinner ut...om det nu rinner ut någonstans).

https://www.biltema.se/bilvard/tillsats … NAQAvD_BwE

Senast redigerat av jaka54 (31 mars 2022)

uhlin
1 april 2022 · 2 831 Inlägg

Häll inte i nån kylartätning i kylsystemet vad du sen gör.

Sånt skit sätter igen värmepaket och kylare så har du ett mycket större problem.

Brådhis * Voff voff *
1 april 2022 · 10 245 Inlägg

uhlin skrev:
Häll inte i nån kylartätning i kylsystemet vad du sen gör.

Sånt skit sätter igen värmepaket och kylare så har du ett mycket större problem.

Instämmer! Undvik detta! Ställer ofta till en massa elände!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
NoobMechanic69
1 april 2022 · 71 Inlägg

uhlin skrev:
Häll inte i nån kylartätning i kylsystemet vad du sen gör.

Sånt skit sätter igen värmepaket och kylare så har du ett mycket större problem.

Brådhis skrev:

uhlin skrev:
Häll inte i nån kylartätning i kylsystemet vad du sen gör.

Sånt skit sätter igen värmepaket och kylare så har du ett mycket större problem.

Instämmer! Undvik detta! Ställer ofta till en massa elände!

OK! Tack för tips! Vill inte ha mer problem med bilen! smile

NoobMechanic69
3 april 2022 · 71 Inlägg

uhlin skrev:
Häll inte i nån kylartätning i kylsystemet vad du sen gör.

Sånt skit sätter igen värmepaket och kylare så har du ett mycket större problem.

Har hällt i kylarvätska nu men fan jag råka hälla lite lite för mycket. Nu står bilen på snett underlag också så vätskan kanske egentligen lägger sig strax under max linjen. Men jag antar det borde vara lugnt? Det står i instruktionsmanualen att om man har för mycket kylarvätska så trycks det ut genom övertrycksventilen eftersom trycket blir för högt vid hög värme. Eller måste jag tappa ut lite av kylarvattnet nu? Hur isf? Köpte en fem liters dunk med kylarvätska eftersom jag trodde allt var borta då kärlet är tomt men behövde endast fylla på ca 1 liter. Vet inte om det egentligen hade fortsatt att tappa kylarvätska eller om det bara har blivit av med 1 liter...
Är tacksam för all hjälp!

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-3ccb0385856cc6fb6d3c900898b3d5d5.jpg

Senast redigerat av Turbolaxxx (3 april 2022)

uhlin
3 april 2022 · 2 831 Inlägg

Turbolaxxx skrev:

uhlin skrev:
Häll inte i nån kylartätning i kylsystemet vad du sen gör.

Sånt skit sätter igen värmepaket och kylare så har du ett mycket större problem.

Har hällt i kylarvätska nu men fan jag råka hälla lite lite för mycket. Nu står bilen på snett underlag också så vätskan kanske egentligen lägger sig strax under max linjen. Men jag antar det borde vara lugnt? Det står i instruktionsmanualen att om man har för mycket kylarvätska så trycks det ut genom övertrycksventilen eftersom trycket blir för högt vid hög värme. Eller måste jag tappa ut lite av kylarvattnet nu? Hur isf?
Är tacksam för all hjälp!

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-3ccb0385856cc6fb6d3c900898b3d5d5.jpg

Det är lugnt. Kolla så du fått bort all luft i systemet och du har bra värme i bilen.

Gör sen en tur och håll lite koll på nivån. Men öpnna inte locket när den är varm. Kan sluta med skållade händer

NoobMechanic69
3 april 2022 · 71 Inlägg

uhlin skrev:

Turbolaxxx skrev:

uhlin skrev:
Häll inte i nån kylartätning i kylsystemet vad du sen gör.

Sånt skit sätter igen värmepaket och kylare så har du ett mycket större problem.

Har hällt i kylarvätska nu men fan jag råka hälla lite lite för mycket. Nu står bilen på snett underlag också så vätskan kanske egentligen lägger sig strax under max linjen. Men jag antar det borde vara lugnt? Det står i instruktionsmanualen att om man har för mycket kylarvätska så trycks det ut genom övertrycksventilen eftersom trycket blir för högt vid hög värme. Eller måste jag tappa ut lite av kylarvattnet nu? Hur isf?
Är tacksam för all hjälp!

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-3ccb0385856cc6fb6d3c900898b3d5d5.jpg

Det är lugnt. Kolla så du fått bort all luft i systemet och du har bra värme i bilen.


Gör sen en tur och håll lite koll på nivån. Men öpnna inte locket när den är varm. Kan sluta med skållade händer

Hur menar du med att jag ska kolla så all luft är borta? Är det att köra omkring och låta motorn bli varm för att se till att all vätska har cirkulerat runt jämnt in i systemet och sen kolla till kylarvätskebehållaren igen?

jaka54
3 april 2022 · 5 682 Inlägg

Hej!
Lufta??? Det är bara att fylla på kylarvätska (50% vatten blandat med 50% koncentrerad  glykol) och starta motorn ...och sen stå och kolla ner i motorrummet var det läcker!

uhlin
3 april 2022 · 2 831 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Lufta??? Det är bara att fylla på kylarvätska (50% vatten blandat med 50% koncentrerad  glykol) och starta motorn ...och sen stå och kolla ner i motorrummet var det läcker!

Det kan ligga luftfickor kvar i systemet, vissa bilar är helt hopplösa (exempelvis BMW) medans andra är det som du säger bara att hälla i. Men finns det värme i bilen cirkulerar det och luftfickor borde va borta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang