Plötsligt slut på kylarvätska?

NoobMechanic69
5 april 2022 · 71 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Lufta??? Det är bara att fylla på kylarvätska (50% vatten blandat med 50% koncentrerad  glykol) och starta motorn ...och sen stå och kolla ner i motorrummet var det läcker!

Jag kör inte så mycket, men jag har igång motorn nu och ser inga läckage.

Hur länge borde jag låta den gå på tomgång? Ska jag ens kunna se någon läcka om den går på tomgång?

Fläkten snurrar inte iaf men den kanske går igång efter ett tag?

UPDATE:
Det blir ganska blött på marken från avgasröret när jag gasar på. Samtidigt då går kylvätskenivån ner. Se bilder? Jag körde aldrig runt utan stod bara still på gatan och lät motorn gå ett tag och gasade lite. Kan det vara kylvätska som sprutar ut eller är det "bara" vanlig kondens i avgassystemet?

Om det nu är så att det är kylarvätska som sprutar ut ur systemet, är det då helt säkert nu att det är topplockspackningen som gått eller kan ta andra vägar till avgassystemet/motorn?

Annars såg det torrt och fint ut i motorrummet, hittade inga tydliga tecken på läckage iaf...

Bifogar lite bilder, första bilden på kärlet ser ni att vätska försvunnit, sen gasar jag på lite ståendes stilla på gatan, och då har det försvunnit ännu mer.

Jag funderar också på om jag bara behövt fylla på 1 liter  om det beror på luft i systemet? Och isf om det är luft i systemet så kanske det är därför vätskan har gått ner så mycket om det har tryckt ut lyft och ersatt med vätska i luftfickorna. Eller är jag helt ute och cyklar nu?


https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-1a6a6b8c805314992ef39658c9762231.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-0a8c35ace7d3980ae7d9498123e6c4c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-22908c797cace42f47ae23e63f71faa7.jpg

Senast redigerat av Turbolaxxx (5 april 2022)

husseman
6 april 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm, givetvis kommer nivån sjunka när du får ut luft från systemet. Bara att fylla upp igen o kolla så du får bra värme i bilen. Efter att du har kollat så du har full värme i bilen, dvs. du måste låta den gå en bra stund, så kolla att din kylfläkt drar igång. Om din kylfläkt startar, så e´du uppe i temp. Nu kommer momentet där du kan se om din Toppackning gått eller inte. Det du kan titta efter e´- vit rök från avgas, dina kylarslangar blir stenhårda av övertryck, eller att ditt expansionskärl ser ut som det ska smälla. Dvs. inte en fin stråle från returen- utan snarare kaos i behållaren. Svårt att beskriva, men nivån stiger..o det blir sånt övertryck att det brukar ryka o läcka runt expansionskärlet o locket. Då e´det läge att kontakta en verkstad. Har du tänkt att pula med detta sj. på en parkering utomhus- så lycka till. Tänk dock på att en topp som varit med om detta- bör planas , innan du monterar ny packning.  Lycka till, hur du än gör.

mvh/husse

NoobMechanic69
7 april 2022 · 71 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, givetvis kommer nivån sjunka när du får ut luft från systemet. Bara att fylla upp igen o kolla så du får bra värme i bilen. Efter att du har kollat så du har full värme i bilen, dvs. du måste låta den gå en bra stund, så kolla att din kylfläkt drar igång. Om din kylfläkt startar, så e´du uppe i temp. Nu kommer momentet där du kan se om din Toppackning gått eller inte. Det du kan titta efter e´- vit rök från avgas, dina kylarslangar blir stenhårda av övertryck, eller att ditt expansionskärl ser ut som det ska smälla. Dvs. inte en fin stråle från returen- utan snarare kaos i behållaren. Svårt att beskriva, men nivån stiger..o det blir sånt övertryck att det brukar ryka o läcka runt expansionskärlet o locket. Då e´det läge att kontakta en verkstad. Har du tänkt att pula med detta sj. på en parkering utomhus- så lycka till. Tänk dock på att en topp som varit med om detta- bör planas , innan du monterar ny packning.  Lycka till, hur du än gör.

mvh/husse

Förstår inte, om det läcker kylarvätska så kan det väl inte bli övertryck i behållaren? Snarare att det töms på vätska eller?
Sen tänker jag och hoppas att jag inte ska behöva plana toppen. För så långt har det väl inte gått om jag inte kört med den när motortempen varit på högsta. Jag har alltid (2 ggr) hunnit stänga av motorn innan den når den kritiska tempen, iaf precis när den nått dit, jag stod still på gatan och det pep till när mätaren nådde den röda markeringen, jag stängde av motorn direkt. Så jag har nog inte hunnit utsätta motorn för den höga tempen så pass länge att den slagit sig.

Senast redigerat av Turbolaxxx (7 april 2022)

jaka54
7 april 2022 · 5 719 Inlägg

Det blir högre tryck i expansionskärlet pga att gaser från förbränningsrummen/et gör att trycket i kylarvattnet (expansionskärlet)  ökar.

Nybergrobin
8 april 2022 · 2 378 Inlägg

Turbolaxxx skrev:

husseman skrev:
Hmm, givetvis kommer nivån sjunka när du får ut luft från systemet. Bara att fylla upp igen o kolla så du får bra värme i bilen. Efter att du har kollat så du har full värme i bilen, dvs. du måste låta den gå en bra stund, så kolla att din kylfläkt drar igång. Om din kylfläkt startar, så e´du uppe i temp. Nu kommer momentet där du kan se om din Toppackning gått eller inte. Det du kan titta efter e´- vit rök från avgas, dina kylarslangar blir stenhårda av övertryck, eller att ditt expansionskärl ser ut som det ska smälla. Dvs. inte en fin stråle från returen- utan snarare kaos i behållaren. Svårt att beskriva, men nivån stiger..o det blir sånt övertryck att det brukar ryka o läcka runt expansionskärlet o locket. Då e´det läge att kontakta en verkstad. Har du tänkt att pula med detta sj. på en parkering utomhus- så lycka till. Tänk dock på att en topp som varit med om detta- bör planas , innan du monterar ny packning.  Lycka till, hur du än gör.

mvh/husse

Förstår inte, om det läcker kylarvätska så kan det väl inte bli övertryck i behållaren? Snarare att det töms på vätska eller?
Sen tänker jag och hoppas att jag inte ska behöva plana toppen. För så långt har det väl inte gått om jag inte kört med den när motortempen varit på högsta. Jag har alltid (2 ggr) hunnit stänga av motorn innan den når den kritiska tempen, iaf precis när den nått dit, jag stod still på gatan och det pep till när mätaren nådde den röda markeringen, jag stängde av motorn direkt. Så jag har nog inte hunnit utsätta motorn för den höga tempen så pass länge att den slagit sig.

Du ska alltid plana toppen/kontrollera hos en motorslip om du byter packning.  Ingenting att ens fundera på

NoobMechanic69
9 april 2022 · 71 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Turbolaxxx skrev:

husseman skrev:
Hmm, givetvis kommer nivån sjunka när du får ut luft från systemet. Bara att fylla upp igen o kolla så du får bra värme i bilen. Efter att du har kollat så du har full värme i bilen, dvs. du måste låta den gå en bra stund, så kolla att din kylfläkt drar igång. Om din kylfläkt startar, så e´du uppe i temp. Nu kommer momentet där du kan se om din Toppackning gått eller inte. Det du kan titta efter e´- vit rök från avgas, dina kylarslangar blir stenhårda av övertryck, eller att ditt expansionskärl ser ut som det ska smälla. Dvs. inte en fin stråle från returen- utan snarare kaos i behållaren. Svårt att beskriva, men nivån stiger..o det blir sånt övertryck att det brukar ryka o läcka runt expansionskärlet o locket. Då e´det läge att kontakta en verkstad. Har du tänkt att pula med detta sj. på en parkering utomhus- så lycka till. Tänk dock på att en topp som varit med om detta- bör planas , innan du monterar ny packning.  Lycka till, hur du än gör.

mvh/husse

Förstår inte, om det läcker kylarvätska så kan det väl inte bli övertryck i behållaren? Snarare att det töms på vätska eller?
Sen tänker jag och hoppas att jag inte ska behöva plana toppen. För så långt har det väl inte gått om jag inte kört med den när motortempen varit på högsta. Jag har alltid (2 ggr) hunnit stänga av motorn innan den når den kritiska tempen, iaf precis när den nått dit, jag stod still på gatan och det pep till när mätaren nådde den röda markeringen, jag stängde av motorn direkt. Så jag har nog inte hunnit utsätta motorn för den höga tempen så pass länge att den slagit sig.

Du ska alltid plana toppen/kontrollera hos en motorslip om du byter packning.  Ingenting att ens fundera

Ofan, så byte av topplockspackning betyder är lika med stor förluster i ekonomin? Jag hörde det kunde kosta upp 10000 kr för att byta topplockspackningen på en verkstad om man planar också.

husseman
9 april 2022 · 1 588 Inlägg

Mjo, det kan dra iväg rätt fort va gäller pengar med dessa fel. Kan du skruva lite sj. så kan du få ner kostnaden, men på en verkstad så rullar tyvärr tusenlapparna fort. O det e´inte delarna som kostar spec. mkt, utan arbetskostnaden. Det går inte driva en verkstad med "snickarpriser" dvs. nåt alla kan, o kan man inte så lär man sig rätt fort. En tanke e´ju att anlita nån man vet kan saker- men inte e´så sugen på att betala skatt...- tyvärr så måste vi dårar som driver verkstäder betala massor till Staten- så de kan ta hit nya "raketforskare" från Somalia o Liknande. Men Ukrainare tycker ja vi ska stötta o hjälpa. De kan ju tom. stava o prata, o framförallt vill de jobba. Nu vart det politik...huuu- nåja. Kan nån döda Putin snart?  Ja hoppas- mvh/husse

jaka54
9 april 2022 · 5 719 Inlägg

Hej!
När jag har bytt topplockspackning så har jag först kollat om toppen är skev. Det gör man enklast med att ta en 60cm stållinjal som man ställer på kant diagonalt över topplockets yta. Är då ytan skev så ligger linjalen inte emot ytan hela vägen.  Ligger däremot linjalen mot topplockets hela yta, vilket den har gjort i mina fall så är det bara att sätta dit ny topplockspackning  och dra åt topplocksbultarna (helst med momentnyckel) korsvis inifrån och ut. Bultarna bör också bytas mot nya.

NoobMechanic69
10 april 2022 · 71 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, givetvis kommer nivån sjunka när du får ut luft från systemet. Bara att fylla upp igen o kolla så du får bra värme i bilen. Efter att du har kollat så du har full värme i bilen, dvs. du måste låta den gå en bra stund, så kolla att din kylfläkt drar igång. Om din kylfläkt startar, så e´du uppe i temp. Nu kommer momentet där du kan se om din Toppackning gått eller inte. Det du kan titta efter e´- vit rök från avgas, dina kylarslangar blir stenhårda av övertryck, eller att ditt expansionskärl ser ut som det ska smälla. Dvs. inte en fin stråle från returen- utan snarare kaos i behållaren. Svårt att beskriva, men nivån stiger..o det blir sånt övertryck att det brukar ryka o läcka runt expansionskärlet o locket. Då e´det läge att kontakta en verkstad. Har du tänkt att pula med detta sj. på en parkering utomhus- så lycka till. Tänk dock på att en topp som varit med om detta- bör planas , innan du monterar ny packning.  Lycka till, hur du än gör.

mvh/husse

Jag har fullt upp i veckorna så det tar lite tid med felsökningen. Men jag har fyllt på med mer kylarvätska och haft igång bilen i ca en 40-50 min och även passat på att köra en kort runda för att köpa mat. Jag hade full värme igång och det blev jäkligt varmt i bilen. Efter ett bra tag kom bilen upp till arbetstemperatur, dvs tempmätaren gick upp mot mitten på givaren och stannade vid strecket där den alltid ska stå när man kör. Givaren gick aldrig förbi det sträcket och allt såg lugnt och fint ut i motorrummet, inga tecken på läckage från några slangar alls, slangarna var mjuka och fina och behållaren såg inte att explodera heller. Kylvätskan gick ner en bit men stannade sen på en stabil nivå trots att jag körde runt lite gran. Kanske för att man fått fyllt igen luftfickorna? I början när var motorn kall droppade det ut en hel del vätska från avgasröret men det försvann senare också. Sen om man nu ska kunna se någon tydlig vit rök från avgasröret så gjorde jag inte det faktist. Nu är det soligt och ljust som fan ute men jag kunde inte se något jag tyckte såg märkbart ovanligt ut, men visst såg jag att det kom ut lite avgasrök. Jag körde runt en bra stund när tempgivaren var i mitten av mätaren och tempen steg aldrig. Jag kände på behållaren och den var inte heller inte speciellt varm. Det som jag tyckte var skumt var isf att fläkten aldrig gick igång. Men man kanske behöver köra mycket mer för att motorn ska bli rejält varm för att fläkten ska gå igång, eller? Slangen från botten av radiatorn som jag antar är returen var kall. Radiatorn var heller inte varm när jag kände på den.

Kan det vara något fel på fläkten?

Senast redigerat av Turbolaxxx (10 april 2022)

jaka54
10 april 2022 · 5 719 Inlägg

Hej!
Pröva att köra motorn varm igen!  Det kan ta ca en kvart  tjugo minuter med motorn på tomgång.
Vad händer när motortemperaturen nåt över 90 grader?? Då ska fläkten gå igång.
Kolla samtidigt vad som händer med kylarvattnet i expansionskärlet.
Du sa tidigare att kylarvattnet försvann...då måste vattnet försvinna från expansionskärlet - Eller hur?! I din senaste text säger du att vattennivån i expansionskärlet höll sig konstant.

NoobMechanic69
10 april 2022 · 71 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Pröva att köra motorn varm igen!  Det kan ta ca en kvart  tjugo minuter med motorn på tomgång.
Vad händer när motortemperaturen nåt över 90 grader?? Då ska fläkten gå igång.
Kolla samtidigt vad som händer med kylarvattnet i expansionskärlet.
Du sa tidigare att kylarvattnet försvann...då måste vattnet försvinna från expansionskärlet - Eller hur?! I din senaste text säger du att vattennivån i expansionskärlet höll sig konstant.

Jag hade igång motorn i minst 20 min, tror till och med i 30 min i tomgång. Tempgivaren gick från noll och uppåt väldigt sakta denna gången. Sedan stabiliserade den sig i mitten och höll sig där resten av tiden. Jag vet inte vilken temperatur det är exakt men det är väl den arbetstemperatur som är bra för motorn när man kör. För att förtydliga vad jag skrivit innan så var det så att första gången jag upptäckte att motorn höll på att överhettas så upptäckte jag att kylarvattnet i behållaren hade försvunnit så jag misstänkte läckage någonstans. Jag fyllde på igen och körde på tomgång och gasa lite, körde fram och tillbaka på gatan lite och då minskade kylarvattnet. Jag trodde då att det gick rakt ut genom motorn och i avgassystemet då jag såg det var väldigt blöt bakom bilen från avgasröret. Jag kollade motoroljan och såg inget tecken på grå klet osv. Jag fyllde idag på igen med nytt kylarvatten och körde igång motorn igen, kylarvattnet minskade lite gran men sen höll den sig på en jämn nivå. Tempgivaren gick upp mot mitten och stabiliserade sig där. Jag körde runt lite i kvarteret och tempgivaren höll sig på samma plats. Hade även full värme igång så det var som en bastu i bilen. Ställde bilen och kollade under huven när motorn var igång och allt såg lugnt och fint ut i behållaren. Kände på slangarna och de var mjuka och fina, kunde till och med känna flödet i en av slangarna från behållaren. Jag såg att fläkten inte var igång dock och jag kände på radiatorn/kylaren och den var inte ens varm, och en av slangarna som sitter på radiatorn längst ner var kall iaf. Men jag ska prova att köra en längre sträcka med bilen, men jag vågar mig nog inte ut på motorvägen än och det borde räcka att köra runt i bostadskvarteren för att göra motorn varm.

Senast redigerat av Turbolaxxx (10 april 2022)

husseman
13 april 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm, du måste köra bilen tills termostaten öppnar, dvs dina slangar till kylet o kylarn blir varma.
Lycka till/ husse

jaka54
14 april 2022 · 5 719 Inlägg

Så du har inte en tempmätare där du ser gradantalet? På min Audi 100 så är  det markerat  med 90 grader och dit når temperaturnålen när motorn blivit varm och håller sig där hela tiden motorn är i gång

NoobMechanic69
2 maj 2022 · 71 Inlägg

jaka54 skrev:
Så du har inte en tempmätare där du ser gradantalet? På min Audi 100 så är  det markerat  med 90 grader och dit når temperaturnålen när motorn blivit varm och håller sig där hela tiden motorn är i gång

Sorry för sent svar. Fullt i skolan och på jobbet.

Det stämmer. Står inget gradtal.

UPDATE!
Jag har hittat läckaget iaf. Typ. Jag ser att det läcker någonstans under bilen. Men vet inte exakt om det är en slang eller ett hål i kylaren. Det kanske är ett ganska litet hål för jag har haft skitsvårt för att hitta läckaget. Förhoppningsvis borde detta utesluta att topplockspackningen har gått sönder iaf…Se bilder. Det borde vara ett hål i någon slang? En sak jag märkt under alla gånger jag felsökt. Jag har inte sett fläkten till radiatorn snurra en enda gång iaf....

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-b41783c0eea6d5384fad130f3894084a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-071f9c3e540787494e279292add821a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-706b6443bf89f5ba52348cfb39443db5.jpg

Senast redigerat av Turbolaxxx (2 maj 2022)

jaka54
3 maj 2022 · 5 719 Inlägg

Kan vara vattenpumpen eller kylaren som läcker...eller en kylarslang som är sönder.
Ta bort grejer i motorrummet så du kan se bättre.

NoobMechanic69
11 maj 2022 · 71 Inlägg

jaka54 skrev:
Kan vara vattenpumpen eller kylaren som läcker...eller en kylarslang som är sönder.
Ta bort grejer i motorrummet så du kan se bättre.

Jag körde rätt länge, ut på motorvägen, runt i stan, körde några ärenden där jag stängde av bilen 2 ggr och var iväg ca 30 min och körde sen vidare. Borde inte fläkten gått igång någon gång under denna tur? Det var en hyfsat varm dag också, runt 16 grader. Jag har inte fått fläkten till att gå igång någon gång under alla gånger jag haft igång bilen och felsökt.

jaka54
11 maj 2022 · 5 719 Inlägg

Hissa upp bilen och ta loss plåt/plastkåper under bilen så ser du nog var läckaget kommer i från.

NoobMechanic69
15 maj 2022 · 71 Inlägg

jaka54 skrev:
Hissa upp bilen och ta loss plåt/plastkåper under bilen så ser du nog var läckaget kommer i från.

Jag vet, ska göra det så fort jag har tid. smile Har lite fullt upp med annat just nu så bilen får stå så länge...
Men jag undrade om fläkten. Den borde väl ha gått igång någon gång under mina turer?

Mvh

jaka54
16 maj 2022 · 5 719 Inlägg

Om tempmätaren går upp till det normala läget ca 90 grader så ska fläkten gå igång.

NoobMechanic69
16 maj 2022 · 71 Inlägg

jaka54 skrev:
Om tempmätaren går upp till det normala läget ca 90 grader så ska fläkten gå igång.

Hur vet jag om den är igång när jag kör? Den kanske stänger av sig när jag stängt av bilen. Det är inte så pass varmt än att fläkten håller igång efter att man stängt av bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang