Audi 2.0 tfsi Oilpressure tänds på låga varv under körning. Slocknar direkt vid vid varvökning

Projektet
5 april 2022 · 8 Inlägg

Köpt ett projekt som börjar kosta på.. Ägaren innan hade oljetrycks problem och rev ner oljepump kollade glapp skador osv, han upptäckte att balansaxeldrevet var demonterat bortkopplat.. Han bytte kolvkylningsmunstycken och monterade en reglerventil från Wasamotor som ska hålla bättre än original. Han rev kedjehus och kollade Camkedjespännare, bytte k rem. Sedan köpte jag bilen som då ej va ihopmonterad på ovansidan motorn. Jag monterade ihop kedjehus och högtryckspump, både camföljare och camshaftsringarna såg bra ut. Bytte även oljefilterhus, vevhusvent, oljetrycksgivare. Motorn hade blivit spolad och ny olja med Bosch oljefilter monterades. När jag startade bilen så gick den fint och höll trycket”” ingen oilpressure lampa. Men vid körning med varm motor och låga varv under 2000 kunde oilpressure tändas och bilen började blåryka kraftigt, hade även onormalt sug i motorn när jag lyfte på oljelocket dog nästan bilen helt..
kollade vevhusvent men såg bra ut och provad byta till en annan utan resultat, kollade turbon och kände att den hade rejält axialt glapp så den har jag nu bytt. Problem med blåröken och över drivna suget i motorn när jag lyfte på oljelocket har försvunnit helt, MEN oilpressure kan tändas vid körning varm motor och låga varv! Ger man lite gas slocknar den direkt, det händer inte när bilen står på tomgång eller har varv över 2000.. Har läst i timmar om detta fel men det finns en uppsjö av problem så nu börjar jag bli förvirrad.. Jag tror inte på dåliga kolvringar eller ramlager men jag har heller inte kollat. Bilen har några år på nacken så kommer inte vara aktuellt med motorrenovering osv, har ev en motor som jag kan köpa men känns synd och onödigt när motorn jag har i blivit påkostad och går fint i övrigt, Kör 5w40 olja just nu. Vart ska jag börja kolla nu 🤥 Är intresserad av få några enkla råd och knep hur jag ska få ett godkänt oljetryck igen. fick felkod camshaft slow respons vid ett tillfälle..

simlar
5 april 2022 · 5 524 Inlägg

Mät oljetrycket!

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Projektet
5 april 2022 · 8 Inlägg

Jag mätte med en budget mätare och hade 0.7 på tomgång. Det va med den turbon som va dålig. Har inte någon mätare tillgänglig just nu heller.

simlar
5 april 2022 · 5 524 Inlägg

0,7bar på tomgång med oljetemp minst 80°C?
Lät lite lågt.
Hittar att oljetryckskontakten bryter vid 1,2bar. Dvs bilen varnar för oljetryck om trycket går under 1,2bar.

Enda specifikationen på oljetryck jag lyckas googla fram är 39-65PSI (2,7-4,5bar) @ 2000rpm vid oljetemp minst 80°C.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Projektet
5 april 2022 · 8 Inlägg

Okej! Jag har som sagt haft en billigare variant av mätare när jag kollade. Ska införskaffa en riktig med lång slang så jag kan kolla under körning! 😁Ett tryck under 0.5 bar skulle få kontakten att tändas. Men såg en märklig sak nyss. Öppnade upp ventilkåpan och skulle kolla kammarna, och för mig ser det ut som dom står i osynk 😮‍💨 avgas står rätt men insugskam står typ ett kugg fel ser det ut som.

it_mutt Avstängd
6 april 2022 · 10 388 Inlägg

simlar skrev:
0,7bar på tomgång med oljetemp minst 80°C?
Lät lite lågt.
Hittar att oljetryckskontakten bryter vid 1,2bar. Dvs bilen varnar för oljetryck om trycket går under 1,2bar.

Enda specifikationen på oljetryck jag lyckas googla fram är 39-65PSI (2,7-4,5bar) @ 2000rpm vid oljetemp minst 80°C.

Det är mer än lite lågt.


Tar man en titt på CAEB-motorn (jag hade den uppe här), så är det följande som gäller (enligt vag själva);


80°C på oljan
Kylfläkten ska ha gått minst en gång


Tomgång; 1.2-2bar
2000 rpm; 1.6-2.2bar
3700 rpm; 3.0-4bar

Och ja, som synes ska då inte oljetrycket understiga 1.2 precis som du är inne på.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Projektet
6 april 2022 · 8 Inlägg

Okej 👍🏻 Det låter ju bra 😅 då är det ju när den sjunker under 1.2bar min lampa tänds inte under 0,5.
Jag upptäckte att insugskammen står inte i cynk. Och kamomställardrevet hade ganska grova spår invändigt.

Projektet
28 april 2022 · 8 Inlägg

Hittade problemet! Kamomställardrevet va det djupa spår i där tätningsringarna går, även så va drevet trasigt invändigt. en låsmekanism i det som va nött så avgas o insugskammen kunde va något i osynk ” bilen går bra och håller bra tryck! Rekommenderar er andra med samma motor att prova en annan olja om ni börjar få problem med trycket!  Förutsatt att ni kollat / bytt regleringsvetil kolvkylningsmunstycken osv! Dessa motorer på ålderns höst klarar inte av den tunnare oljan. Saker nöts o slits med åren exakt som allt annat! Jag har kört 100 mil exakt på 10W60 bara som ett test och bilen har inte dragit varken olja eller mer bensin! Trycket håller sig Kanon

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang