Tomgång volvo 740

Eliasw
22 april 2022 · 33 Inlägg

Tjena! Har nyligen införskaffat mig en 744 turbo som har lite konstig tomgång. Har jag tomgångsmotorn igång så fastnar den på varven och kan ha tomgång på 2500 varv ibland och ibland 600 typ men kopplar jag ur den så har den rätt så stabil på 1000? Min fråga e då, är de dåligt för motorn att köra utan tomgångsmotor?

Steff240
22 april 2022 · 1 017 Inlägg

Plocka loss tomgångsmotorn och rengör den, det kan bli massa sot och bös på insidan.
Inuti finns en ventilgrej som ska kunna snurra eller vad man ska säga, du kan känna på den med ett finger genom hålen.
Ventilen ska röra på sig lätt och åka tillbaka av egen kraft.
Om inte, spruta in tex wd 40 eller liknande och försök rucka runt ventilen tills det fungerar.

Finns även ett funktionstest du kan köra med hjälp av felkodsdosan, testa att googla det.

Eliasw
23 april 2022 · 33 Inlägg

Steff240 skrev:
Plocka loss tomgångsmotorn och rengör den, det kan bli massa sot och bös på insidan.
Inuti finns en ventilgrej som ska kunna snurra eller vad man ska säga, du kan känna på den med ett finger genom hålen.
Ventilen ska röra på sig lätt och åka tillbaka av egen kraft.
Om inte, spruta in tex wd 40 eller liknande och försök rucka runt ventilen tills det fungerar.

Finns även ett funktionstest du kan köra med hjälp av felkodsdosan, testa att googla det.

Ok men är de dåligt att köra utan tomgångsmotor om den går bra utan?

Oreggad Ruter Knekt
23 april 2022 · 646 Inlägg

Eliasw skrev:

Steff240 skrev:
Plocka loss tomgångsmotorn och rengör den, det kan bli massa sot och bös på insidan.
Inuti finns en ventilgrej som ska kunna snurra eller vad man ska säga, du kan känna på den med ett finger genom hålen.
Ventilen ska röra på sig lätt och åka tillbaka av egen kraft.
Om inte, spruta in tex wd 40 eller liknande och försök rucka runt ventilen tills det fungerar.

Finns även ett funktionstest du kan köra med hjälp av felkodsdosan, testa att googla det.

Ok men är de dåligt att köra utan tomgångsmotor om den går bra utan?

Nej det är det inte. Men du får en opålitlig bil. Kör igenom mekanismen som föregående skribent sa...

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang