Volvo V70N -01 B5244T3 dålig tomgång varm

Ekvall99
23 april 2022 · 8 Inlägg

Tjena, efter fått igång brorsans A-traktor efter ställt kammen rätt osv så går nu bilen fruktansvärt bra kall, precis som den ska vad jag märkt,
Men så fort bilen är i arbetstemp går tomgång ner på 500 och vill dö, gör det ibland också. Ryker svart vilket troligen tyder på för mycket bränsle, varvar jag upp den så går den bra varm men kan misstänka lite runt 1200-1500 efter man varit nere på tomgång.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Ska ta kompprov under dagen så meddelar detta
Temp mätare står rätt i bilen om det har någon betydelse
100% säker allt står 100 rätt med kamrem men tror inte det är det som påverkar.
Ena tändspolen har en liten spricka i gummit högst upp med det borde ju inte ha något med de heller att göra
Kopplar jag ur lmm ökar varvet men bilen spikar, så det är det enda tänkbara det skulle kunna vara då jag felsökte när kammen stog fel blåste i nästan en flaska Electro cleaner igen lmm

Tacksam för svar mvh Ekvall som snart ger upp igen på v70N 😅

Mossan1
23 april 2022 · 2 752 Inlägg

Felkoder?

LMM är nästan aldrig paj, utom där öppna inoljade luftfilter används.
Sk LMMdödare.

Svartrök antyder luft/bränsle problem helt klart, så focus bör vara där.

För annars tomgångsmässigt är MagnetMarelli gasspjällen en plåga.
Rengöring kan hjälpa men sitter avigt till på turbomodeller.

Sprickor i tändspolarna, främst i röret ner till stiftet ger misständningar, främst på låga varv och belastning vid VARM motor.  Överslag till toppen. Ofta för små för att registreras av ECM.

Men åter igen: Felkoder!

Och i detta fallet är kompprovet riktigt intressant eftersom den haft avgaskammen fel. (Annan tråd on sammma bil)

V70N motorer överlever inte det oskadda.  I så fall en på 1000 typ...
Trisslottdags..

Senast redigerat av Mossan1 (23 april 2022)

Ekvall99
23 april 2022 · 8 Inlägg

Okey då kan jag utesluta den i alla fall för tillfället, får inte upp några felkoder än, men motorlampan tände sig idag så ska kika på dem senare när jag är i garaget, samt kompprov återkommer om allt de

Ekvall99
23 april 2022 · 8 Inlägg

Mossan1 skrev:
Felkoder?

LMM är nästan aldrig paj, utom där öppna inoljade luftfilter används.
Sk LMMdödare.

Svartrök antyder luft/bränsle problem helt klart, så focus bör vara där.

För annars tomgångsmässigt är MagnetMarelli gasspjällen en plåga.
Rengöring kan hjälpa men sitter avigt till på turbomodeller.

Sprickor i tändspolarna, främst i röret ner till stiftet ger misständningar, främst på låga varv och belastning vid VARM motor.  Överslag till toppen. Ofta för små för att registreras av ECM.

Men åter igen: Felkoder!

Och i detta fallet är kompprovet riktigt intressant eftersom den haft avgaskammen fel. (Annan tråd on sammma bil)

V70N motorer överlever inte det oskadda.  I så fall en på 1000 typ...
Trisslottdags..

Felkod cylinder 1 är allt jag får upp men går fortfarande dyrt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang