Volvo xc70 2005 Växellåda, gaspedal och mätarhus strular.

Leoxc70
23 april 2022 · 4 Inlägg

Hej, jag behöver hjälp!

Jag har en xc70 2.5t från 2005. Jag köpte den som a-traktor vilket den endast gått som i två år (inte många mil). Till en början gick den bra men efter ett tag så började den strula. Ibland så slutade allt att funka. Jag kunde inte gasa, från ingenstans. Efter säg 30 sekunder funkade det igen. Men när det väl gick att gasa så gick den som en vanlig bil och varnade för abs tillfälligt avstäng och antisladd service erfodras.

Vi misstänkte då att den inte fick så bra respons från hastighetssigalen. Så vi kollade ifall centrumbulten som har med abs:n var ordentligt åtdragen vilket den inte var. Så vi drog åt den och den funkade igen tills en dag då samma fel hände igen. Jag stod helt still men när jag väl kunde köra iväg igen så klonkade det i växellådan men det försvann snabbt. Bilen funkade som vanligt tills nästa tur då den upplevdes som seg, slö, svarade inte på gasen. Väl hemma på uppfarten så dör bilen. Vi misstänkter batteriet och stoppar i ett nytt. Efter det fungerar allt några turer under vintern tills en dag då växellådan klonkar till när jag kör. Mätarhuset dör och h-can bryter inte. Däremot så har mätarhuset dött helt (svart). Jag vänder på närmsta lämpliga ställe och lägger i Revers. Jag noterar då att både växelgivaren och mätarhuset som nu fungerar lyser som att jag har driven ilagd. Jag lägger i driven igen och kör hem. Väl hemma så lägger jag i backen igen för att backa upp på uppfarten. Backen läggs i med ett högt klonkade ljud(detta har nu blivit ett återkommande problem som sker nästintill varje gång jag lägger i R eller D). Det lyser fortfarande som om jag hade driven i. Jag parkerar och rör inte bilen på resten av vintern.

Så igår startade vi bilen efter vintern och skulle ut och testköra. Det tog inte långt tid innan det inte gick att gasa. Den här gången står vi still betydligt längre än 30 sekunder. Så jag stänger av den. När vi ska starta igen så går det inte. Startmotorn går runt men inget händer. Provar igen och bilen hostar igång för att sedan dö igen. Vid det här laget har vi både tagit ur strypningen i detta fall en h-can och stoppat i ett nytt fulladdat batteri. Bilen står just nu hemma med följande felmeddelanden.
Bromsfel stanna snarast, motorservice erfodras, växellådsservice erfodras, antisladd service erfordras och dags för service. Ett tag hade den även abs tillfälligt avstängd och el startspärr.

Sen till det på filmen. Bilen står igång på tomgång. Jag gasar först som man kan höra men sen dör mätarhuset lite halvt. Sen funkar den igen. 

Jag behöver all hjälp jag kan få //Leo

Senast redigerat av Leoxc70 (23 april 2022)

Brådhis * Voff voff *
23 april 2022 · 10 276 Inlägg

Låter ju som att CEM:en fått hjärnspöken när så mycket saker lägger ner samtidigt. Kanske pga vatten? Kanske pga halvtaskigt installerad h-can?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Leoxc70
23 april 2022 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:
Låter ju som att CEM:en fått hjärnspöken när så mycket saker lägger ner samtidigt. Kanske pga vatten? Kanske pga halvtaskigt installerad h-can?

Halvtaskigt istallerad h-can kan mycket väl vara felet. Vi har nu plockat bort h-can:et och felet kvarstår. Känns som ett elfel iallafall. Värt att tillägga är att när vi idag körde bilen så kom bromsfel och abs up när  vi inte körde på plan mark.

Mossan1
24 april 2022 · 2 796 Inlägg

Det finns för övrigt ingen "cenrumbult för ABS".
Jag antar det avses centrumskruven som håller samman hjullagret och även drivknuten på plats i navet.
Den är en sträckskruv som skall dras till rätt moment. No more, no less.

Hastighetsinformationen är medel från båda främre ABS sensorer.
På tidiga modeller togs hastigheten endast från ena framhjulet

Att den går som vanlig bil, samt att växellådan krånglar kommer allt ifrån avsaknaden av hastighetsinformation från BCM.
Varför BCM spökar är alltså vad som bör focuseras på.
BCM = Brake Controll Module.
(Kan kallas ABS styrdon också, men felkoderna kommer börja med "BCM" följt av siffer/bokstavskod)

Felkoder bör vara nästa steg.

Brådhis * Voff voff *
24 april 2022 · 10 276 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det finns för övrigt ingen "cenrumbult för ABS".
Jag antar det avses centrumskruven som håller samman hjullagret och även drivknuten på plats i navet.
Den är en sträckskruv som skall dras till rätt moment. No more, no less.

Det går dessutom fint att, iaf tillfälligt, köra helt utan den bulten. Så den är inte boven här iaf skulle jag säga. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Leoxc70
24 april 2022 · 4 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det finns för övrigt ingen "cenrumbult för ABS".
Jag antar det avses centrumskruven som håller samman hjullagret och även drivknuten på plats i navet.
Den är en sträckskruv som skall dras till rätt moment. No more, no less.

Hastighetsinformationen är medel från båda främre ABS sensorer.
På tidiga modeller togs hastigheten endast från ena framhjulet

Att den går som vanlig bil, samt att växellådan krånglar kommer allt ifrån avsaknaden av hastighetsinformation från BCM.
Varför BCM spökar är alltså vad som bör focuseras på.
BCM = Brake Controll Module.
(Kan kallas ABS styrdon också, men felkoderna kommer börja med "BCM" följt av siffer/bokstavskod)

Felkoder bör vara nästa steg.

Låter vettigt. Med centrumbult syftar jag på drivaxeln och abs sensorn. Vi ska kolla felkoder och även spola våxellådaneftersom att den klonkat ett tag!

Leoxc70
24 april 2022 · 4 Inlägg

@Brådis

Nej precis. Nu har vi ju dragit åt den med rätt moment så jag vetefan. Kanske har sensorn eller abs kransen tagit styrk som ger yttligare fel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang