Golf 5 Vevhusventilation?

Amkh
25 april 2022 · 4 Inlägg

Hej! Har en Golf 5 2005 med 1.6 motor. Gjorde ett tändstiftsbyte nyligen och såg massa oljeklet under och längst oljepåfyllningen som spridit sig runtomkring. Tänkte mig att det är nog bara oljerester från tidigare ägare som missade och slarvat påfyllningshålet när de fyllt på med olja…

Märkte igår när jag skulle köra in i garaget att det ”ångade” eller rykte lite lätt från motorutrymmet, väldigt lätt och knappt att man såg det om inte halvljuset lyste upp det. Motorn skakar lite lätt vid tomgång, däremot anar jag att motorfästen börjar må dåligt.

Har sökt omkring på forumet och många som verkar ha något liknande problem säger att det är vevhusventilationen, däremot har jag inte hittat den allts. Söker jag på reservdelar får jag endast fram ett rör/slang.

Hur kan jag testa mig fram om vevhusvent är paj/igensatt med olja?

zzr94092
25 april 2022 · 4 378 Inlägg

Starta motorn,låt den gå på tomgång,ta bort oljelocket, blir det som en ångmaskin,tryck,rök så har du nog en igensatt vent..

Amkh
7 maj 2022 · 4 Inlägg

zzr94092 skrev:
Starta motorn,låt den gå på tomgång,ta bort oljelocket, blir det som en ångmaskin,tryck,rök så har du nog en igensatt vent..

Tack! Jo, motorn blir lite som en ångmaskin. Såg även att oljestickan/röret var sprucken och att det läkte ånga därifrån. Fixade till ett nytt.
Däremot kvarstår oljan, se bild på exakt liknande problem jag har, hittar inga reservdelar som verkligen passar VW Golf 1.6 BGU motor som skall vara något för vevhusventilationen, alla delar som finns att köpa är antingen fel eller helt enkelt 1-1.5 m långa rör(?).https://i.imgur.com/y8EjkY0.jpg

Amkh
7 maj 2022 · 4 Inlägg



Det läcker från vevhusventilen. Frågan är hur jag kommer åt den? Finner heller inga reservdelar till just denna del. Alla reservdelar jag får upp är slangar och inga packningar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang