Startproblem VW Passat - 05 2.0 Fsi

Hoffa83
26 april 2022 · 38 Inlägg

Tjena
Har en Passat - 05 som fått tuppjuck över en natt.
Det enda som händer när man försöker starta bilen är att belysning och radio startar, i övrigt är det helt dött. Startmotorn hörs inte och gör inga försök till att dra runt motorn. Batteriet verkar vara okej och har testat med startkablar från annan bil. Har även provat koppla bort batteriet.

Hittar inga felkoder med min simpla felkodsläsaren. Nån som har ett förslag vad som kan vara fel eller vad jag kan prova?

Mattias

Utmarks-Loke
26 april 2022 · 5 814 Inlägg

Har du mätt spänningen i batteriet med multimeter? Det låter som tomt batteri. Du borde nog hänga på en batteriladdare ett antal timmar eller prova med ett annat batteri innan du överger den teorin.

Om det nu inte är så enkelt att bilen är automat och inte står i P, eller om den är manuell och behöver ha kopplingen nedtryckt för att starta, och den inte känner att du trampat ner

Hoffa83
26 april 2022 · 38 Inlägg

Tack för svar. Kändes inte som typiskt batteriproblem men ska prova med ett annat batteri jag har hemma. Ska även byta batteri till nyckeln. Är manuell låda det med koppling har jag också tänkt på tyckte dock att texten försvann när jag kopplade.

Mossan1
26 april 2022 · 2 752 Inlägg

Dålig kontakt vid startmotorn.
Dåligt startrelä.
Dålig startmotor.


Nyckelbatteri påverkar inget.
Startspärr är ett glaschipp som läses av utan strömförsörjning från nyvkelbatteriet.  Det batteriet är bara för fjärrlåset.

Kopplingsgivare brukar ge text i färddatorn, men inte alla.
Bara att testa med kopplingen uppe.
Text = givaren funkar. Annars ev felkälla.

Senast redigerat av Mossan1 (26 april 2022)

Cuefa Ain't no place like home...
26 april 2022 · 4 628 Inlägg

En Passat med 2.0FSI är en Passat 3C som startas genom att nyckeln matas in i ett hål i instrumentpanelen.
Är det en sån Passat kan styrdonet för startberättigande ha gjort sitt.
Inte ovanligt, men ett nytt styrdon måste kodas in till bilen efter montering.
Händer ibland också att själva "bryggan" som nyckeln åker in på, fastnar i "låset".
I vissa fall kan man sticka in fingrarna o manuellt dra tillbaks bryggan o sen försöka igen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hoffa83
26 april 2022 · 38 Inlägg

Mossan1 skrev:
Dålig kontakt vid startmotorn.
Dåligt startrelä.
Dålig startmotor.


Nyckelbatteri påverkar inget.
Startspärr är ett glaschipp som läses av utan strömförsörjning från nyvkelbatteriet.  Det batteriet är bara för fjärrlåset.

Kopplingsgivare brukar ge text i färddatorn, men inte alla.
Bara att testa med kopplingen uppe.
Text = givaren funkar. Annars ev felkälla.

Då kan jag utesluta nyckel och koppling i alla fall tacksam för svar 👍

Hoffa83
26 april 2022 · 38 Inlägg

Cuefa skrev:
En Passat med 2.0FSI är en Passat 3C som startas genom att nyckeln matas in i ett hål i instrumentpanelen.
Är det en sån Passat kan styrdonet för startberättigande ha gjort sitt.
Inte ovanligt, men ett nytt styrdon måste kodas in till bilen efter montering.
Händer ibland också att själva "bryggan" som nyckeln åker in på, fastnar i "låset".
I vissa fall kan man sticka in fingrarna o manuellt dra tillbaks bryggan o sen försöka igen.

Helt rätt att det är en sådan passat där nyckeln matas in. Men har styrdonet gjort sitt är det bara bogsera bilen till skroten får känna i hålet som du säger.

Får hålla tummarna att det är nått annat fel 🙂👍

spillolja
26 april 2022 · 4 014 Inlägg

Hoffa83 skrev:
Helt rätt att det är en sådan passat där nyckeln matas in. Men har styrdonet gjort sitt är det bara bogsera bilen till skroten får känna i hålet som du säger.

Får hålla tummarna att det är nått annat fel 🙂👍

Bogsera till skroten, så illa kan det inte vara, man borde kunna komma förbi denna startspärr, eller sälja den som den är

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hoffa83
26 april 2022 · 38 Inlägg

Uppdatering är i alla fall att det inte beror på batteriet. Provade med ett som är nästan nytt och samma fel som tidigare.

Cuefa Ain't no place like home...
27 april 2022 · 4 628 Inlägg

Hoffa83 skrev:
Uppdatering är i alla fall att det inte beror på batteriet. Provade med ett som är nästan nytt och samma fel som tidigare.

Beroende på bilens skick i övrigt kanske skroten e lite hårt.
Känner du någon som har en diagnosdator så bör du kunna få ut felkoder, och om min teori stämmer så är där ingen kommunikation med styrdonet för startberättigande.
Kan också vara värt att mäta säkringarna så det inte bara är så enkelt. Konstigare saker har hänt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hoffa83
27 april 2022 · 38 Inlägg

Cuefa skrev:

Hoffa83 skrev:
Uppdatering är i alla fall att det inte beror på batteriet. Provade med ett som är nästan nytt och samma fel som tidigare.

Beroende på bilens skick i övrigt kanske skroten e lite hårt.
Känner du någon som har en diagnosdator så bör du kunna få ut felkoder, och om min teori stämmer så är där ingen kommunikation med styrdonet för startberättigande.
Kan också vara värt att mäta säkringarna så det inte bara är så enkelt. Konstigare saker har hänt!

Den är inte tipptopp en del rost som vabligt på dessa bilar förutom bakluckan 😅 I övrigt så är den i förväntat skick för mil och ålder. Men så fort jag har den hemma så ska jag se om jag kan fortsätta felsöka för att få fram vad som är fel. Är väl också inne på att det är nått med styrdon till tändning och inte startmotor. Har haft bilar med fel på startmotor och känns inte alls som det. Har dock aldrig felsökt så mycket med elektriska delar i bilar därför man är lite lost. Ska se om jag kan låna hem ett riktigt verktyg för att läsa av felkoder.

Vilka säkringar är det du menar jag ska mäta upp?

Bmsone Reservdelsnisse
27 april 2022 · 182 Inlägg

Här kanske det finns lite tips? Såg den häromdagen :-)

https://sites.google.com/site/1810marti … ring-fault

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Hoffa83
1 maj 2022 · 38 Inlägg

Har nu felsökt mer på bilen. Alla säkringar och relän är hela. Startmotorn får ström men när jag provat lägga ström direkt på signalstiftet på solenoiden från batteriet händer det ingenting. Har knackat och kört kontaktspray på kontakterna också. Kan man då konstatera att startmotorn är väck?

Utmarks-Loke
1 maj 2022 · 5 814 Inlägg

Hoffa83 skrev:
Har nu felsökt mer på bilen. Alla säkringar och relän är hela. Startmotorn får ström men när jag provat lägga ström direkt på signalstiftet på solenoiden från batteriet händer det ingenting. Har knackat och kört kontaktspray på kontakterna också. Kan man då konstatera att startmotorn är väck?

Antagligen. Du skulle ju kunna mäta resistens med en multimeter mellan signalstiftet och godset om du vill, men det låter som du behöver en ny startmotor. Eller egentligen en ny solenoid men oftast byter man ju hela starten på en gång. Om du är snål/ekonomisk kan du ju plocka isär solenoiden och se om det bara är tråden som lossnat från stiftet på insidan och om det går att löda dit den igen.

Hoffa83
9 maj 2022 · 38 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214777/214777-c7c0f35b2e861491778227c2f206769f.jpg

Bild på startmotorn. Kabel/fläta mellan solenoid och motor var inte fräsch. Gisk sönder när jag peta på den och var alldeles fnasig. Hade även ärgat rätt bra där. Solenoiden kanske är okej men motor känns helt död. Beggad köpt från skrot får se om det löser det.

Tack för alla svar och tips!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang