Volvo v50 d2 nedsatt motoreffekt/limb mode

johanlidman
27 april 2022 · 6 Inlägg

Hej,
Jag har en Volvo.V50  D2 -11  där jag får nedsatt motoreffekt och ibland gul motorlampa som lyser, detta då det är över 12-14grader utomhus. På vintern och kallare väder så är det absolut inga problem med detta.
Har varit inne hos Volvo för felsökning men dom hittade som ingenting i problemväg, stod felkod om partikelfiltret men volvo hittade absolut inga problem som skulle kunna härleda till det.

Någon som har tips?.
Hälsningar Johan

stoltosmart
27 april 2022 · 884 Inlägg

Är jo bytesintervall på dessa på 14 tusen mil om jag inte minns fel.
När är den bytt senast?
Skulle annars säga att igensatt partikelfilter är ditt problem då felkoden säger det alternativt någon sensor.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
johanlidman
28 april 2022 · 6 Inlägg

stoltosmart skrev:
Är jo bytesintervall på dessa på 14 tusen mil om jag inte minns fel.
När är den bytt senast?
Skulle annars säga att igensatt partikelfilter är ditt problem då felkoden säger det alternativt någon sensor.

Det är ju ett självgenerande partikelfilter i min årsmodell (från 2011 och framåt), det konstiga är ju att detta bara kommer i samband med varmare väder och inte hela tiden (bli väl hela tiden i samband med sommaren antar jag).
Hälsningar Johan

zemet
28 april 2022 · 4 037 Inlägg

Regenereringen av partikelfiltret fungerar endast om du kör en längre sträcka med hög belastning.

Kör du bara korta sträckor (under 30 min) så kommer du inte kunna regenerera ditt partikelfilter.

Under regenerering bränner du bort sot ur partikelfiltret, man kan inte bränna bort aska.

Så ditt partikelfilter kan vara fullt av aska, de måste då bytas alt plockas loss från bilen och rengöras med en högtryckstvätt eller liknande.

Prova ta bilen på en längre tur(över en timme motorväg körning) gärna med den största släpkärran/husvagnen du kan hitta så bilen verkligen får jobba.

Om detta inte löst ditt problem kan du iaf utesluta att det är för mycket sot som orsakar dina problem

Senast redigerat av zemet (28 april 2022)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
g795260
28 april 2022 · 4 Inlägg

Hej,
detta ser bekant ut. Jag har samma motor och årsmodell. Dessutom har jag samma problem. som delvis är lösta.
Min historia är att jag fick felkoder som pekade på partikelfilter, egr-ventil och ibland på spridare. Jag bytte egr-ventil; ingen skillnad. jag bytte partikelfilter; ingen skillnad, jag bytte tryckgivare; samma resultat. Skroten var nära när jag fick kontakt med en pensionerad entusiast som hade utrustning att göra analys av vad som egentligen pågick. Efter många diskussioner kom vi fram till att styrenheten fick felaktiga signaler. Vi sprejade alla kontakter utvändigt med isoleringsspray  och resultatet var förbluffande. Från att haft felmeddelande vid nästan varje biltur går det nu lång tid mellan felen. Det har alltså inte helt försvunnit men en klar förbättring har det blivit.
Du skriver att dina felkoder uppträder vid varmare väder. Kan det vara så att varmare väder = fuktigare väder? Mina fel kommer oftare vid fuktigt väder. Mitt problem nu är att veta om ett felmeddelande är falskt eller ett reellt fel.
Jag lade ut flera 10000 kr innan jag köpte isoleringssprayen för 165 kr.

johanlidman
5 maj 2022 · 6 Inlägg

g795260 skrev:
Hej,
detta ser bekant ut. Jag har samma motor och årsmodell. Dessutom har jag samma problem. som delvis är lösta.
Min historia är att jag fick felkoder som pekade på partikelfilter, egr-ventil och ibland på spridare. Jag bytte egr-ventil; ingen skillnad. jag bytte partikelfilter; ingen skillnad, jag bytte tryckgivare; samma resultat. Skroten var nära när jag fick kontakt med en pensionerad entusiast som hade utrustning att göra analys av vad som egentligen pågick. Efter många diskussioner kom vi fram till att styrenheten fick felaktiga signaler. Vi sprejade alla kontakter utvändigt med isoleringsspray  och resultatet var förbluffande. Från att haft felmeddelande vid nästan varje biltur går det nu lång tid mellan felen. Det har alltså inte helt försvunnit men en klar förbättring har det blivit.
Du skriver att dina felkoder uppträder vid varmare väder. Kan det vara så att varmare väder = fuktigare väder? Mina fel kommer oftare vid fuktigt väder. Mitt problem nu är att veta om ett felmeddelande är falskt eller ett reellt fel.
Jag lade ut flera 10000 kr innan jag köpte isoleringssprayen för 165 kr.

Hej,
Tack för tipset, för 165kr så är det värt att testa detta, varmare väder är varmare väder oavsett om det ör högsommar och 20% luftfuktighet eller om det är varm och regningt.
Ska se om jag kan leta upp kontakterna och testa detta i helgen.
Hälsningar Johan

johanlidman
5 maj 2022 · 6 Inlägg

zemet skrev:
Regenereringen av partikelfiltret fungerar endast om du kör en längre sträcka med hög belastning.

Kör du bara korta sträckor (under 30 min) så kommer du inte kunna regenerera ditt partikelfilter.

Under regenerering bränner du bort sot ur partikelfiltret, man kan inte bränna bort aska.

Så ditt partikelfilter kan vara fullt av aska, de måste då bytas alt plockas loss från bilen och rengöras med en högtryckstvätt eller liknande.

Prova ta bilen på en längre tur(över en timme motorväg körning) gärna med den största släpkärran/husvagnen du kan hitta så bilen verkligen får jobba.

Om detta inte löst ditt problem kan du iaf utesluta att det är för mycket sot som orsakar dina problem

Hej,
Har testat att köra på ca 2700varv i över en timme flertalet gånger utan att jag fått rätsida på problemet, dock så har jag inget drag på bilen så att köra tungt med släp/husvagn går inte hmm
Hälsningar Johan

Brådhis * Voff voff *
5 maj 2022 · 10 277 Inlägg

johanlidman skrev:
Hej,
Jag har en Volvo.V50  D2 -11  där jag får nedsatt motoreffekt och ibland gul motorlampa som lyser, detta då det är över 12-14grader utomhus. På vintern och kallare väder så är det absolut inga problem med detta.
Har varit inne hos Volvo för felsökning men dom hittade som ingenting i problemväg, stod felkod om partikelfiltret men volvo hittade absolut inga problem som skulle kunna härleda till det.

Någon som har tips?.
Hälsningar Johan

Vad var det för felkod? Det finns många partikelfilterrelaterade koder som ger limp-mode.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
5 maj 2022 · 2 805 Inlägg

zemet skrev:
Regenereringen av partikelfiltret fungerar endast om du kör en längre sträcka med hög belastning.

johanlidman skrev:
dock så har jag inget drag på bilen så att köra tungt med släp/husvagn går inte hmm
Hälsningar Johan

Så vittt jag vet vill man åt motorVARVEN vid rengenerering. (Avgasflödet)
Inte BELASTNINGEN.

Belastar man sotar den ju bara mer.
Vi har väl alla sett svartrykande lastbilar o traktorer....

Vid regenerering så tillförs redan extra diesel i avgastakten för att höja temperaturen. Belastningen är onödig. Rent av kontraproduktiv skulle jag tro.

Högre avgasflöde hjälper till att lossa och flytta på förbrända partiklarna.

Kör som vanligt, men en eller två växlar lägre än vanligt. Beroende på vilken låda man har.

Senast redigerat av Mossan1 (5 maj 2022)

Brådhis * Voff voff *
5 maj 2022 · 10 277 Inlägg

Mossan1 skrev:

zemet skrev:
Regenereringen av partikelfiltret fungerar endast om du kör en längre sträcka med hög belastning.

johanlidman skrev:
dock så har jag inget drag på bilen så att köra tungt med släp/husvagn går inte hmm
Hälsningar Johan

Så vittt jag vet vill man åt motorVARVEN vid rengenerering. (Avgasflödet)
Inte BELASTNINGEN.

Belastar man sotar den ju bara mer.
Vi har väl alla sett svartrykande lastbilar o traktorer....

Vid regenerering så tillförs redan extra diesel i avgastakten för att höja temperaturen. Belastningen är onödig. Rent av kontraproduktiv skulle jag tro.

Högre avgasflöde hjälper till att lossa och flytta på förbrända partiklarna.

Kör som vanligt, men en eller två växlar lägre än vanligt. Beroende på vilken låda man har.

Precis, det har jag också fått lära mig. Varm motor och högt varv, inte hög belastning. Det är under belastning sotpartiklarna ökar (därför man har partikelfilter) så man vill inte ha mer av dessa när man ska regenerera. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
5 maj 2022 · 6 569 Inlägg

80kmh ~ 2000 rpm är det optimala, AD-bluesystem kör även självtest då (Inte för att V50 har det, but the more you know)

1.6 PSA motorn har ingen extra spridare till filtret (2.0 PSA motorn har en extra bränslespridare monterat före DPF för att kunna bränna ur, men 1.6an saknar detta så de vanliga ska dosera extra vid behov). Så om den *bara* sätter felkod på filtret är det antingen att tryckfallsgivaren läser fel, att slangen/slangarna (beroende på årsmodell) till givaren är trasiga, andra avgastemp.givaren inte fungerar, att någon/flera spridare är dålig eller att filtret i sig är fullt - Bara de med additivmedel har bytesintervall, annars är det lifetime. DPF:er går nästintill aldrig sönder/tappar verkningsgraden utan att bilen har körts med ett fel för länge.

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
5 maj 2022 · 10 277 Inlägg

xXSammy skrev:
80kmh ~ 2000 rpm är det optimala, AD-bluesystem kör även självtest då (Inte för att V50 har det, but the more you know)

1.6 PSA motorn har ingen extra spridare till filtret (2.0 PSA motorn har en extra bränslespridare monterat före DPF för att kunna bränna ur, men 1.6an saknar detta så de vanliga ska dosera extra vid behov). Så om den *bara* sätter felkod på filtret är det antingen att tryckfallsgivaren läser fel, att slangen/slangarna (beroende på årsmodell) till givaren är trasiga, andra avgastemp.givaren inte fungerar, att någon/flera spridare är dålig eller att filtret i sig är fullt - Bara de med additivmedel har bytesintervall, annars är det lifetime. DPF:er går nästintill aldrig sönder/tappar verkningsgraden utan att bilen har körts med ett fel för länge.

Här kan man ju ana något sådant kanske, trådskaparen skriver ju att den går bra vid kall väderlek men dåligt vid 12-14 grader. Detta ger ju att man kan ana att felet funnits ett längre tag.

Är ju tyvärr extremt vanligt att folk säger att motorlampan lyser "men bilen går precis som vanligt". Och sedan förstörs komponenter en efter en... Tex partikelfilter.

Senast redigerat av Brådhis (5 maj 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
7 maj 2022 · 4 037 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:

zemet skrev:
Regenereringen av partikelfiltret fungerar endast om du kör en längre sträcka med hög belastning.

johanlidman skrev:
dock så har jag inget drag på bilen så att köra tungt med släp/husvagn går inte hmm
Hälsningar Johan

Så vittt jag vet vill man åt motorVARVEN vid rengenerering. (Avgasflödet)
Inte BELASTNINGEN.

Belastar man sotar den ju bara mer.
Vi har väl alla sett svartrykande lastbilar o traktorer....

Vid regenerering så tillförs redan extra diesel i avgastakten för att höja temperaturen. Belastningen är onödig. Rent av kontraproduktiv skulle jag tro.

Högre avgasflöde hjälper till att lossa och flytta på förbrända partiklarna.

Kör som vanligt, men en eller två växlar lägre än vanligt. Beroende på vilken låda man har.

Precis, det har jag också fått lära mig. Varm motor och högt varv, inte hög belastning. Det är under belastning sotpartiklarna ökar (därför man har partikelfilter) så man vill inte ha mer av dessa när man ska regenerera. smile

Det man vill åt är en hög temperatur i DPFen, så sotet brinner upp. Höga varvtal och låg belastning ger ett ökat gasflöde igenom ljuddämparen och kan faktiskt kyla den istället. Vad som är det optimala varvtalet och belastningen kan jag inte svara på dock, men någonstans runt 2-3K rpm skulle jag gissa på.

När man ser att en lastbil ryker svart beror det ju på att den går för fett och inte bränner upp allt bränsle. Det är vad man får när bilen försöker regererera också. Antingen genom en extra spridare som tillför diesel eller att man helt enkelt sprutar in mer bränsle med de vanliga spridarna.


Men oavsett, TS har ju gjort flera långturer med bilen och det borde läst problemet om det är sot.
Det kan fortfarande vara typ en smält DPF eller på annat sätt igensatt/blokerad DPF. Det är också möjligt att den är full av aska som inte går att bränna bort.

Eller så är det inget fel på DPFen alls...

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
husseman
7 maj 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm, att DPF på nåt sätt skulle vara felfria va det sämsta ja hört. Dessa sitter där för att samla upp partiklar o i bästa fall förbränna dom. Detta ska bilen fixa sj.
Dvs. ännu en nödlösning för att Oljebrännare ska få funka en stund till. Tyvärr så funkar detta inte på bilar som körs korta sträckor. För att det ska funka så måste vissa kriterier uppfyllas..dvs- motortemp. , tillräcklig  körtid osv. Men vissa bilägare är totalt ovetande om detta. Vilket gör att bilen aldrig får en chans att bränna upp o släppa ut sin skit. Vissa bilar går att köra skiten ur o få filtret att bli något renare. Vissa krävs att man får göra påtvingad regenerering med instrument. Man kan få göra flera för att få DPF hyfsat rent. Varje gång man gör detta, så späds motoroljan av det massiva överskott av diesel som pumpas in och oftast under avgastakt. Vilket gör att filtret blir renare, men motorn får lida fan istället. Nu brukar jag säga till kunden att ditt muppfilter funkar en stund igen- men din motor borde få lite kärlek iform av ny motorolja, då din nuvarande är kraftigt spädd av diesel. Vissa fattar, vissa vill bara ha slock på DPF lampan.
mvh/husse

xXSammy
8 maj 2022 · 6 569 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, att DPF på nåt sätt skulle vara felfria va det sämsta ja hört. Dessa sitter där för att samla upp partiklar o i bästa fall förbränna dom. Detta ska bilen fixa sj.

Felfria är det inte men det byts väldigt ofta i okunnighet/onödan

De/Dem
johanlidman
12 maj 2022 · 6 Inlägg

Brådhis skrev:

xXSammy skrev:
80kmh ~ 2000 rpm är det optimala, AD-bluesystem kör även självtest då (Inte för att V50 har det, but the more you know)

1.6 PSA motorn har ingen extra spridare till filtret (2.0 PSA motorn har en extra bränslespridare monterat före DPF för att kunna bränna ur, men 1.6an saknar detta så de vanliga ska dosera extra vid behov). Så om den *bara* sätter felkod på filtret är det antingen att tryckfallsgivaren läser fel, att slangen/slangarna (beroende på årsmodell) till givaren är trasiga, andra avgastemp.givaren inte fungerar, att någon/flera spridare är dålig eller att filtret i sig är fullt - Bara de med additivmedel har bytesintervall, annars är det lifetime. DPF:er går nästintill aldrig sönder/tappar verkningsgraden utan att bilen har körts med ett fel för länge.

Här kan man ju ana något sådant kanske, trådskaparen skriver ju att den går bra vid kall väderlek men dåligt vid 12-14 grader. Detta ger ju att man kan ana att felet funnits ett längre tag.

Är ju tyvärr extremt vanligt att folk säger att motorlampan lyser "men bilen går precis som vanligt". Och sedan förstörs komponenter en efter en... Tex partikelfilter.

Detta felet uppkom i höstas och sen blev det kallare vöder så försvann problemeh och nu är det igång igen, har lyckats läsa ut felkoden P2455 "tryckgivaren" om man googlar på den felkoden, har beställt en sådan och ska testa, ska passa på att kika på slangarna till den också i samma veva som jag byter den.
/Johan

johanlidman
18 maj 2022 · 6 Inlägg

Jag har löst problemet med min bil genom att köpa trycksensorn som P2455 indikerade, och passade på att kika på kablarna hela vägen också som såg väldigt friska ut förövrigt.

Mitt undran är ju varför inte Volvo kollade upp detta felet mer ordentligt utan tog bara betalt för en felkontroll utan att dom hittade något fel..
Hälsningar Johan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang