Förardörrens nyckelhål vrider inte VW polo 2003

Handsprit
27 april 2022 · 19 Inlägg

Har köpt en "ny" bil och märkte att jag inte kunde låsa upp bilen med nycklarna, speciellt på förardörren. Passageraredörren funkar fint. Dock är centrallåset ur funktion ( har testat byta batteri)

Det som händer är att när jag stoppar in nyckeln i förardörren så kan jag inte vrida alls. Därför går det ej att låsa upp bilen

Utmarks-Loke
27 april 2022 · 5 809 Inlägg

Dom har väl kört med centrallåset hela tiden och aldrig använt det manuella och till slut har det kärvat ihop. Spruta i 5-56 eller liknande och lirka lite som kommer det sig nog till slut

Handsprit
28 april 2022 · 19 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Dom har väl kört med centrallåset hela tiden och aldrig använt det manuella och till slut har det kärvat ihop. Spruta i 5-56 eller liknande och lirka lite som kommer det sig nog till slut

Menar du i förardörrens nyckelhål?

Utmarks-Loke
28 april 2022 · 5 809 Inlägg

Ja. Mycket vanligt att nyckelhålen kärvar ihop då de aldrig används.

Cuefa Ain't no place like home...
28 april 2022 · 4 628 Inlägg

Väldigt vanligt fel på dessa, ja.
Näst vanligast är att man tar i för kung o fosterland, å då bryter sönder det som sitter "bakom" låscylindern istället.
Dessa små delar har utgått utan ersättning från VW, men finns på Ebay och andra handelsplatser.
Som Utmarks-Loke skriver, låsen beckar igen om man inte använder dem.
De är smorda med ett litiumfett, som blir som cement efter ett tag.
Du kan testa ha i låsolja o andra spännande dekokter i cylindern o se om du får fart på'n.
De är heller inte kättebesvärliga att ta isär o smörja upp.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Bmsone Reservdelsnisse
28 april 2022 · 182 Inlägg

HAr lyckats fixa flera låscylindrar med Wurths Oxidlösare för elektronik. Helt fantastisk på att lösa oxid i lås, till och med på bakluckor som sugit in rejält med salt så nyckeln inte ens gått att sätta i låset till en början.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 april 2022 · 13 669 Inlägg

har du testat att programera in nyckeln efter batteribyte..     önskar att jag minns exakt hur man ska göra .. men det finns guider online på tex youtube..  har samma system på min A2
och den fungerade inte att låsa och låsa upp men det löste sig med nytt batteri och sen gifta ihop nyckeln med bilen igen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Handsprit
29 april 2022 · 19 Inlägg

Growe skrev:
har du testat att programera in nyckeln efter batteribyte..     önskar att jag minns exakt hur man ska göra .. men det finns guider online på tex youtube..  har samma system på min A2
och den fungerade inte att låsa och låsa upp men det löste sig med nytt batteri och sen gifta ihop nyckeln med bilen igen

Jag insåg senare att nyckelns knapp är till en lampa endast. Så det finns inget centrallås på nycklarna.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 april 2022 · 13 669 Inlägg

Handsprit skrev:

Growe skrev:
har du testat att programera in nyckeln efter batteribyte..     önskar att jag minns exakt hur man ska göra .. men det finns guider online på tex youtube..  har samma system på min A2
och den fungerade inte att låsa och låsa upp men det löste sig med nytt batteri och sen gifta ihop nyckeln med bilen igen

Jag insåg senare att nyckelns knapp är till en lampa endast. Så det finns inget centrallås på nycklarna.

åhh   ja dom finns ju med en fin lampa.. trist..


då får du plocka ur låskolven..   du kan lätt byta sida på dom det är en skruv.   

borde finnas guider online hur du gör.  det är nämligen standard att dom är trasiga

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Robban_F Avstängd
29 april 2022 · 301 Inlägg

Handsprit skrev:
Jag insåg senare att nyckelns knapp är till en lampa endast. Så det finns inget centrallås på nycklarna.

Hur har den tidigare ägaren hanterat detta? Bilen alltid olåst?

Senast redigerat av Robban_F (29 april 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 april 2022 · 13 669 Inlägg

Robban_F skrev:

Handsprit skrev:
Jag insåg senare att nyckelns knapp är till en lampa endast. Så det finns inget centrallås på nycklarna.

Hur har den tidigare ägaren hanterat detta? Bilen alltid olåst?

ibland är det faktist bättre att bara lämna den olåst.     en låst dörr på en bil stoppar sällan någon som väl bestämt sig. 
har man noll av värde så är det kanske det bästa att göra.. 
det är ju inte så att en tjuv som tänker sno bilen bryr sig om dörren är låst eller öppen.   det enda som gör skillnad är om nyckeln sitter i eller ej.

tror att en polo från 2003 är en av dom fordonen dom mesta tjuvarna nog passerar utan att ens se. 

jag har haft nyckeln suttit i tändingen alla fönster nerhissade många gånger över natten utan att någon tagit bilen.
självklart rent misstag att nyckeln lämnats kvar i tändingen    men det har iaf inte lockat någon att sno den.  fast den står på 18"

bor endå i ett stort område blandat med villor och lägenheter och bilen har stått parkerad på våran villa uppfart.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Robban_F Avstängd
29 april 2022 · 301 Inlägg

Growe skrev:
ibland är det faktist bättre att bara lämna den olåst.     en låst dörr på en bil stoppar sällan någon som väl bestämt sig. 
har man noll av värde så är det kanske det bästa att göra..

Jo, men det var inte vad tråden handlade om ... eller?

Cuefa Ain't no place like home...
2 maj 2022 · 4 628 Inlägg

Robban_F skrev:

Growe skrev:
ibland är det faktist bättre att bara lämna den olåst.     en låst dörr på en bil stoppar sällan någon som väl bestämt sig. 
har man noll av värde så är det kanske det bästa att göra..

Jo, men det var inte vad tråden handlade om ... eller?

Ska vi hår-dra det så handlar väl tråden inte heller om hur tidigare ägare behandlat bilen, utan hur nuvarande ägaren kan åtgärda problemet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang