V70N -06 misständer med dålig tomgång

Mack855
28 april 2022 · 1 354 Inlägg

Tja, som jag skrivit i tidigare trådar så avlöser problemen varandra.

Nu är lambdasonden åtgärdad men då har vi nästa problem. Bilen går sämst på tomgång, pendlar, misständer hela tiden och när jag körde den idag så om jag låg och krypkörde för att sen trampa ner kopplingen stack varvtalet med 5-600 rpm.

Tändspolar är bytta, tändstiften är bytta spridarna är nya.

Bilen var inne på Volvo idag för lambdasondproblem som nu är fixat och meken sa att bilen hade 320 misständningar på cylinder två. Alla misständer lite men tvåan är extrem. Enda misstanken jag har är VVT solenoiden, haft felkod ECM-614b tidigare som jag släckte utan att den kom tillbaka.

Tänkte prova att byta till andra stift och se om det blir någon skillnad. Annars har jag ingen aning om vad det kan vara. Det kan kanske vara mappningen men jag tvivlar på det då jag inte hade såhär grova misständningar direkt efter att jag fick tillbaka bilen. Den låg fint och visst den missade någon gång men inte som nu.

Snälla finns det någon som har en idé? Blir tokig på att alla fel avlöser varann.

Utmarks-Loke
28 april 2022 · 5 809 Inlägg

Om bilen drar tjuvluft märks det mest på tomgång eftersom motorn behöver ganska lite luft då, så en läcka gör större skillnad. Hur är det med insugspackning tex. eller om det är någon sprucken vakumslang som sitter närmare tvåans cylinder eller något sånt? Bara ett förslag rent allmänt.

Mack855
28 april 2022 · 1 354 Inlägg

Jag har ingen aning faktiskst.. Tjuvluft har jag misstänkt också men vet inte hur jag ska felsöka det. Hört att startgas är ett väldigt otillförlitligt sätt att pröva på.

Marlboroman
29 april 2022 · 8 228 Inlägg

Kolla kablarna som går till spolen. Med åren så ger plaströren som kablarna går i upp och dem kan nötas.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mack855
29 april 2022 · 1 354 Inlägg

Så idag har jag alltså provat att byta tändstift. Bytt till en av dom gamla spolarna och bytt VVT solenoiden utan resultat. Bilen går exakt likadant.
Kablarna, kontakterna och stiften i kontakterna såg fina ut.

Enligt Volvo så hade jag felkod på tomgångsregleringen när bilen var påslagen men som inte loggades. Förstår inte vad det betyder men men.

Mack855
1 maj 2022 · 1 354 Inlägg

Gjorde komptest idag
Cyl 1: 12
Cyl 2: 11
Cyl 3: 11
Cyl 4: 10 men osäker pga jag fick inte ner pinnen ordentligt så gjorde om några gånger och fick 10 tillslut som jag var nöjd med.
Cyl 5: 11

Vet ej vad jag ska söka på härnäst.

Mack855
4 juni 2022 · 1 354 Inlägg

Glömt skriva här men skriver lösningen på mitt problem ifall andra skulle råka hamna i samma knipa.

Jag bytte helt enkelt mjukvara till 98 mappen. Efter samtal med diverse ”tuners” så har jag fått till mig att multifuel mapp är skitsnack på en bil som inte är gjord för det ifrån fabrik eller har mer anpassningar för att köra på både bensin och etanol på samma mapp.
Vilket är solklart efter mitt experimenterande då bilen inte kunde reglera sig på ren bensin. Visst var gången fin med blandning av bensin och etanol men på antingen bara bensin eller bara etanol blev det på svenska kattskit.

Den klarade att gå fint på ren E85 men ännu ett MEN var att trots att tomgången var fin så har styrsystemet väldigt jobbigt att hantera något bränsle rent vilket jag fick bevis på när jag besiktade bilen med ren E85 i tanken ihop med multifuel mapp då avgasvärdena stod och fladdrade hejvilt på deras mätare. Med E85 mapp så var allt precis i sin ordning 0 på både co, co2500 och HC och en fin gång på tomgång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang