Saab 9-5 Aero - Är den förlorad?

Bilen som hade mer fel än tänkt, frågan är om den är bortom räddning för mig? Det är det denna projekt tråd kommer vara till för :)
  • 10 Följare
  • 5 476 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 maj 2022
JRMoto
28 april 2022 · 60 Inlägg

Tjena! Tänkte dela med mig av ett hemligt projekt som tog en oväntad sväng.

Köpte mig en Svart 9-5 Aero från 2002. Relativt nyservad men bilen rök mycket och ägaren trodde det var turbon. Åkte och kikade på bilen, konstaterar att det nog är mer fel men prutar ner och chansar och kör hem den på 3 cylindrar 😅

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-7beac8353bed6fd9886ca361deb2ebb8.jpg

Lite felsökning så får jag upp felkoder på tändkasset samt misständning cylinder 3. Då tänker jag, hmm… säkert tändstift och kasset som är dålig. Bytte det, ingen skillnad. Tänkte hmm.. kanske någon slang? Något fel i kablaget? Men bilen misstände ändå.

Tillslut var jag trött på felsökandet. Drog på mekonomen köpte en kompression mätare. Cylinder 1,2,4 hade 12.5 bar medans 3an hade 0. Fick inte ens utslag med lite olja i cylindern. Ungefär här gav jag upp.

Sen fick jag en energi kick och bestämde mig för att riva hela toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-56bc37e1018e90f23e3fe3bb1a9ef87c.jpg

Tänkte att jag kände ej mig besegrad än! Tar tre dagar att plocka toppen då jag har varit väldigt upptagen men äntligen är den av. Tänkte och bad, hoppades att en ventil var sönder. Kikar ner i cylindern och ser detta…

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-f1d8d9fa27f6fc0191c09b36fddd801c.jpg

Ungefär här tappa jag all livslust! Men som sagt man ska aldrig ge upp smile

Men här sitter jag nu, vet inte riktigt hur jag ska till väga. Har inte möjlighet att byta ut hela motorn dock så kanske jag kan byta kolven. Har inte plats eller något sett att få ut motorn. Så hur tycker ni? Hur har detta ens hänt?

Ska jag skicka in handduken och sälja bilen eller ska jag försöka bygga upp en budget och återuppliva saaben? Kan tillägga att jag insåg att den också hade 3” downpipe och helsystem med racekatt

Mvh Elias

JRMoto
29 april 2022 · 60 Inlägg

Ingen som råkar ha T5 kolvar liggandes? Samt en fräsch ny kedjekit? Måste renovera kedjan med när jag ändå håller på smile

JRMoto
29 april 2022 · 60 Inlägg

Eller funderar lite granna på kamkedjan! Kikar lite på trodo som har en sats för 1200kr för kamkedjan. Vågar man lite på det? Kände att den från speedparts var väldigt saftig!

zemet
29 april 2022 · 4 030 Inlägg

Hur skall du byta kolven om du inte kan lyfta ur motorn? Antar att det går att göra med motorn på plats men det är nog inte speciellt skoj.

Vad kostar en 9-5 aero i fungerande skick? Vad är din tid värd?

Jag hade sagt ta delarna du vill ha och skrota resten.

JRMoto
29 april 2022 · 60 Inlägg

zemet skrev:
Hur skall du byta kolven om du inte kan lyfta ur motorn? Antar att det går att göra med motorn på plats men det är nog inte speciellt skoj.

Vad kostar en 9-5 aero i fungerande skick? Vad är din tid värd?

Jag hade sagt ta delarna du vill ha och skrota resten.

Går att byta kolv utan! Ta bort tråget och sedan montera av och skjuta kolven uppåt! Inte speciellt skoj men har ej möjlighet att lyfta så får bli lite roliga lösningar!

Grejen är väl inte just att det är en 9-5 Aero utan att bilen är väldigt fin annars och känns tråkigt att skrota den då saabarna håller på försvinna. Dock har ju tanken slagit mig att demontera den. Men vet som sagt inte. Hade varit roligt att återuppliva den.

Noobnisse
29 april 2022 · 181 Inlägg

Det beror kanske på hur fin den är. I mina ögon är det en inte jätteovanlig bil som dessutom gått 26 000 mil+. Oavsett hur mycket tidigare ägare polerat och servat så  måste man ju räkna med att den rätt snart kan börja trilskas igen även om du lägger ner 10k på detta problem + x antal timmar i garaget.

Jag hade själv inte lagt ner varken tid eller pengar på den, men jag har inte heller sett bilen i person + är pank och dålig på att meka hahaha. Håller med dig om att vi måste börja värna om de Saabar som finns kvar och kommer följa tråden om/när du beslutar dig för att fixa den!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 april 2022 · 14 007 Inlägg

JRMoto skrev:
Tjena! Tänkte dela med mig av ett hemligt projekt som tog en oväntad sväng.

Köpte mig en Svart 9-5 Aero från 2002. Relativt nyservad men bilen rök mycket och ägaren trodde det var turbon. Åkte och kikade på bilen, konstaterar att det nog är mer fel men prutar ner och chansar och kör hem den på 3 cylindrar 😅

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-7beac8353bed6fd9886ca361deb2ebb8.jpg

Lite felsökning så får jag upp felkoder på tändkasset samt misständning cylinder 3. Då tänker jag, hmm… säkert tändstift och kasset som är dålig. Bytte det, ingen skillnad. Tänkte hmm.. kanske någon slang? Något fel i kablaget? Men bilen misstände ändå.

Tillslut var jag trött på felsökandet. Drog på mekonomen köpte en kompression mätare. Cylinder 1,2,4 hade 12.5 bar medans 3an hade 0. Fick inte ens utslag med lite olja i cylindern. Ungefär här gav jag upp.

Sen fick jag en energi kick och bestämde mig för att riva hela toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-56bc37e1018e90f23e3fe3bb1a9ef87c.jpg

Tänkte att jag kände ej mig besegrad än! Tar tre dagar att plocka toppen då jag har varit väldigt upptagen men äntligen är den av. Tänkte och bad, hoppades att en ventil var sönder. Kikar ner i cylindern och ser detta…

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-f1d8d9fa27f6fc0191c09b36fddd801c.jpg

Ungefär här tappa jag all livslust! Men som sagt man ska aldrig ge upp smile

Men här sitter jag nu, vet inte riktigt hur jag ska till väga. Har inte möjlighet att byta ut hela motorn dock så kanske jag kan byta kolven. Har inte plats eller något sett att få ut motorn. Så hur tycker ni? Hur har detta ens hänt?

Ska jag skicka in handduken och sälja bilen eller ska jag försöka bygga upp en budget och återuppliva saaben? Kan tillägga att jag insåg att den också hade 3” downpipe och helsystem med racekatt

Mvh Elias

Så här står det på biluppgifter.se: Fordonsår / Modellår 2000 / 2001

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
JRMoto
30 april 2022 · 60 Inlägg

Vettemannen skrev:

JRMoto skrev:
Tjena! Tänkte dela med mig av ett hemligt projekt som tog en oväntad sväng.

Köpte mig en Svart 9-5 Aero från 2002. Relativt nyservad men bilen rök mycket och ägaren trodde det var turbon. Åkte och kikade på bilen, konstaterar att det nog är mer fel men prutar ner och chansar och kör hem den på 3 cylindrar 😅

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-7beac8353bed6fd9886ca361deb2ebb8.jpg

Lite felsökning så får jag upp felkoder på tändkasset samt misständning cylinder 3. Då tänker jag, hmm… säkert tändstift och kasset som är dålig. Bytte det, ingen skillnad. Tänkte hmm.. kanske någon slang? Något fel i kablaget? Men bilen misstände ändå.

Tillslut var jag trött på felsökandet. Drog på mekonomen köpte en kompression mätare. Cylinder 1,2,4 hade 12.5 bar medans 3an hade 0. Fick inte ens utslag med lite olja i cylindern. Ungefär här gav jag upp.

Sen fick jag en energi kick och bestämde mig för att riva hela toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-56bc37e1018e90f23e3fe3bb1a9ef87c.jpg

Tänkte att jag kände ej mig besegrad än! Tar tre dagar att plocka toppen då jag har varit väldigt upptagen men äntligen är den av. Tänkte och bad, hoppades att en ventil var sönder. Kikar ner i cylindern och ser detta…

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-f1d8d9fa27f6fc0191c09b36fddd801c.jpg

Ungefär här tappa jag all livslust! Men som sagt man ska aldrig ge upp smile

Men här sitter jag nu, vet inte riktigt hur jag ska till väga. Har inte möjlighet att byta ut hela motorn dock så kanske jag kan byta kolven. Har inte plats eller något sett att få ut motorn. Så hur tycker ni? Hur har detta ens hänt?

Ska jag skicka in handduken och sälja bilen eller ska jag försöka bygga upp en budget och återuppliva saaben? Kan tillägga att jag insåg att den också hade 3” downpipe och helsystem med racekatt

Mvh Elias

Så här står det på biluppgifter.se: Fordonsår / Modellår 2000 / 2001

/Benny

Yes! Stav fel från mig. Kompisen har en 02as saab så blandade ihop det! smile

JRMoto
30 april 2022 · 60 Inlägg

Noobnisse skrev:
Det beror kanske på hur fin den är. I mina ögon är det en inte jätteovanlig bil som dessutom gått 26 000 mil+. Oavsett hur mycket tidigare ägare polerat och servat så  måste man ju räkna med att den rätt snart kan börja trilskas igen även om du lägger ner 10k på detta problem + x antal timmar i garaget.

Jag hade själv inte lagt ner varken tid eller pengar på den, men jag har inte heller sett bilen i person + är pank och dålig på att meka hahaha. Håller med dig om att vi måste börja värna om de Saabar som finns kvar och kommer följa tråden om/när du beslutar dig för att fixa den!

Det är helt sant! Hade det varit en basmodell hade jag nog kastat in handduken. Men det är en Aero och som sagt fler och fler saabar skrotas för varje dag! Kan jag göra en insats och rädda en saab till och låta den leva vidare så betyder det rätt mycket! big_smile

Dock förstår jag tidsmässigt och pengar att det kanske ej är värt och egentligen så skruvar jag nog i det sämsta garaget som går att hitta, vindstilla iallafall men kallt och trångt! lol

Är "snart" utbildad mekaniker så förstår ju hur jag ska laga och fixa allt. Det är bara att mycket verktyg och plats saknas för att göra det helt riktigt! Så måste gå genvägar för att komma till samma resultat. Just nu är inte kolven det som är jobbigast utan hur tusan jag ska renovera kamkedjan då den ska bytas. Hur jag ska komma åt allt och få av vevaxelhjulet utan muttersnurra + att motorn sitter i samtidigt haha.

JRMoto
9 maj 2022 · 60 Inlägg

SAAB Uppdatering!

Håller just nu på att jobba ihop lite pengar för att lägga på saaben. Har en ny kolv redo med stake. Kikat på Speedparts och landar cirka på 3500kr i delar med ny kamkedja, olja och filter, Ny multirem, ny topplockspackning. Ny ventilkåpspackning, kolvringar, verktyg för att lättare montera kolvarna!

Men just nu finns budgeten inte där så samlar lite. Men tanken är att rädda Aeron wink

amazinjoey
9 maj 2022 · 1 138 Inlägg

JRMoto skrev:
SAAB Uppdatering!

Håller just nu på att jobba ihop lite pengar för att lägga på saaben. Har en ny kolv redo med stake. Kikat på Speedparts och landar cirka på 3500kr i delar med ny kamkedja, olja och filter, Ny multirem, ny topplockspackning. Ny ventilkåpspackning, kolvringar, verktyg för att lättare montera kolvarna!

Men just nu finns budgeten inte där så samlar lite. Men tanken är att rädda Aeron wink

Kör på  smidda kolvar om du ändå håller på , maptun har bra pris på dessa. Ska du jaga någon form av effekt över 300hk så är det rekommenderat!


Gå med på STCS så får du bra rabatt smile

JRMoto
16 maj 2022 · 60 Inlägg

amazinjoey skrev:

JRMoto skrev:
SAAB Uppdatering!

Håller just nu på att jobba ihop lite pengar för att lägga på saaben. Har en ny kolv redo med stake. Kikat på Speedparts och landar cirka på 3500kr i delar med ny kamkedja, olja och filter, Ny multirem, ny topplockspackning. Ny ventilkåpspackning, kolvringar, verktyg för att lättare montera kolvarna!

Men just nu finns budgeten inte där så samlar lite. Men tanken är att rädda Aeron wink

Kör på  smidda kolvar om du ändå håller på , maptun har bra pris på dessa. Ska du jaga någon form av effekt över 300hk så är det rekommenderat!


Gå med på STCS så får du bra rabatt smile

Ja. Tyvärr blir detta nog ett räddningsprojekt så någon annan får njuta av denna fina bil! Så T7 kolvarna kommer räcka för det här ändamålet wink

Drömmen är ju att ha en 9000 Turbo från sent 80-tal! Den gamla karossen alltså! Tänker mig att jag går med i STCS när jag har införskaffat mig den för den kommer jag aldrig sälja om jag får tag på en! big_smile

SuperGnaget
18 maj 2022 · 565 Inlägg

Oftast när kolven smällt så är cylindern förstörd och behöver borras tyvärr. Anledningen är antagligen trasig spridare eller dålig programvara med för snål soppakurva.

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
JRMoto
27 maj 2022 · 60 Inlägg

Liten uppdatering!

Nu är kolven i med nya ringar och allt. Toppen är på. Nya turbon är på! Men nu till det pinsamma....

Jag har helt glömt bort hur gasvajern sitter fast. Det är ju som ett fäste som sitter i insuget som man sedan "låser" fast vajern med ett guldig lås bricka. Hur tusan ska det sitta ihop? Om någon har en bild hade jag uppskattat det. För förstår inte hur xD

cars4ever
3 augusti 2022 · 834 Inlägg

JRMoto skrev:
Liten uppdatering!

Nu är kolven i med nya ringar och allt. Toppen är på. Nya turbon är på! Men nu till det pinsamma....

Jag har helt glömt bort hur gasvajern sitter fast. Det är ju som ett fäste som sitter i insuget som man sedan "låser" fast vajern med ett guldig lås bricka. Hur tusan ska det sitta ihop? Om någon har en bild hade jag uppskattat det. För förstår inte hur xD

Har du fått ihop bilen ännu?

Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
BMW 730iA "E32" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang