Audi a4 b6 startar inte efter soppatorsk

diese1
30 april 2022 · 102 Inlägg

Tjenare, har en polare som fick soppatorsk i sin bil, han tankade i drygt 10-15 liter, sedan startade bilen en gång men sedan inga fler gånger. Jag har felsökt den och bränsleledningen är inte igensatt, men det verkar som att bränslepumpen inte får någon ström, jag får upp drygt 0.6 volt på en av kontakterna och 0.2 på andra, men de ändras inte om bilen är av eller på.
Kan det vara relät som är sönder eller har pumpen gett sig? Säkringen var ju hel iaf.

Robban_F Avstängd
30 april 2022 · 301 Inlägg

Ta fram din multimeter och felsök. Ingen här kan diagnostisera din bil på distans!

Senast redigerat av Robban_F (30 april 2022)

diese1
30 april 2022 · 102 Inlägg

Robban_F skrev:
Ta fram din multimeter och felsök. Ingen här kan diagnostisera din bil på distans!

Det är väl klart, men undrar bara om det är någon som är lite mer kunnig än en själv som kan hänvisa lite.
Multimetern har redan varit framme.

granadadr
30 april 2022 · 7 268 Inlägg

kollat relä å säkring??

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Mew
30 april 2022 · 2 152 Inlägg

Bensin eller diesel? Spelar ju också rätt stor roll. tongue

diese1
30 april 2022 · 102 Inlägg

Mew skrev:
Bensin eller diesel? Spelar ju också rätt stor roll. tongue

Ja juste, glömde nämna det, en bensinare smile

diese1
30 april 2022 · 102 Inlägg

granadadr skrev:
kollat relä å säkring??

Kom inte åt relät pga min väns brist på verktyg, men säkringen var hel.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 april 2022 · 13 673 Inlägg

pumpen kan ju ha dött oxå.. inte skit ovanligt framför allt inte om man kör soppa torsk..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Daspassatz
1 maj 2022 · 33 Inlägg

diese1 skrev:
Tjenare, har en polare som fick soppatorsk i sin bil, han tankade i drygt 10-15 liter, sedan startade bilen en gång men sedan inga fler gånger. Jag har felsökt den och bränsleledningen är inte igensatt, men det verkar som att bränslepumpen inte får någon ström, jag får upp drygt 0.6 volt på en av kontakterna och 0.2 på andra, men de ändras inte om bilen är av eller på.
Kan det vara relät som är sönder eller har pumpen gett sig? Säkringen var ju hel iaf.

När den startade 1 gång, hur länge gick den då? dog den kort efter?

Robban_F Avstängd
1 maj 2022 · 301 Inlägg

diese1 skrev:

granadadr skrev:
kollat relä å säkring??

Kom inte åt relät pga min väns brist på verktyg, men säkringen var hel.

Hur menar du nu? Om du inte kommer åt och kan kontrollera reläet så är det därmed helt?

granadadr
1 maj 2022 · 7 268 Inlägg

Robban_F skrev:

diese1 skrev:

granadadr skrev:
kollat relä å säkring??

Kom inte åt relät pga min väns brist på verktyg, men säkringen var hel.

Hur menar du nu? Om du inte kommer åt och kan kontrollera reläet så är det därmed helt?

han menar nog att han ej kontrollerat reläet, pga att dem ej hade verktyg

Robban_F Avstängd
1 maj 2022 · 301 Inlägg

granadadr skrev:

Robban_F skrev:

diese1 skrev:

Kom inte åt relät pga min väns brist på verktyg, men säkringen var hel.

Hur menar du nu? Om du inte kommer åt och kan kontrollera reläet så är det därmed helt?

han menar nog att han ej kontrollerat reläet, pga att dem ej hade verktyg

Ja, det förstår jag, men det gör ju inte reläet helare! Felsök igen,

Brådhis * Voff voff *
1 maj 2022 · 10 244 Inlägg

Helt säker på att du mätt rätt? För det brukar ibland krävas en del nötande innan en bil som haft soppatorsk startar (även bensinare). Så att den startade och sedan stannade igen kan vara helt normalt...

Chansen att soppapumpen eller dess relä la av exakt samtidigt som han fick soppatorsk är rätt liten. Chansen att ni inte lyckats få fram soppa (ännu) är desto större...

Senast redigerat av Brådhis (1 maj 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
diese1
3 maj 2022 · 102 Inlägg

Brådhis skrev:
Helt säker på att du mätt rätt? För det brukar ibland krävas en del nötande innan en bil som haft soppatorsk startar (även bensinare). Så att den startade och sedan stannade igen kan vara helt normalt...

Chansen att soppapumpen eller dess relä la av exakt samtidigt som han fick soppatorsk är rätt liten. Chansen att ni inte lyckats få fram soppa (ännu) är desto större...

Vi mätte om och då fick jag spänning, eftersom första gången vi mätte så satte vi bara på tändningen, vi försökte inte starta bilen.
Men när man körde runt motorn så fick pumpen ström, så reläet är det ju inge problem med heller.
verkar vara att pumpen inte går eller att den inte lyckas få fram soppa.
Tänker att jag ska ta en genomskinlig slang och trä på den på munstycket på pumpen och se om man kan se något.

Daspassatz
3 maj 2022 · 33 Inlägg

men eftersom ni fick soppatorsk så har ju bilen fått in luft i bränsleledningarna, kan vara ett helvete att få start på bilen då. Jag råkade ut för en liknande grej, om tändstiften är blöta har den ännu svårare att starta. testa rulla igång bilen o lägg i växel smile

diese1
4 maj 2022 · 102 Inlägg

Daspassatz skrev:
men eftersom ni fick soppatorsk så har ju bilen fått in luft i bränsleledningarna, kan vara ett helvete att få start på bilen då. Jag råkade ut för en liknande grej, om tändstiften är blöta har den ännu svårare att starta. testa rulla igång bilen o lägg i växel smile

Bra idé! Måste man inte rulla bilen rätt långt dock för att få fram bensin?

Daspassatz
4 maj 2022 · 33 Inlägg

ibland får man försöka flera gånger att lägga i växel, antingen om de är nerför en backe eller om nån drar dig med bogserlina! smile
växel i och gasa lite. För de är manuell växling på den väl?

Senast redigerat av Daspassatz (4 maj 2022)

diese1
5 maj 2022 · 102 Inlägg

Aa det är det

Mossan1
5 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Nu är det ju en direktinsprutad bensinare, så det kanske måste luftas manuellt någonstans som en diesel.
Högtryckspumpen tex.
I tanken är bara matarpumpen fram till högtryckspumpen.

Gamla insprutade luftade sig själva på sekunder.

jaka54
5 maj 2022 · 5 680 Inlägg

Hej!
Tanka fullt och försök igen! 10-15lit kanske inte räcker...
Har "kört slut på soppa" i min 33 år gamla Audi 100 flera gånger (då jag bytt bränslepumpar) och det har inte varit några som helst problem att starta motorn vid samtliga tillfällen, bara att det tagit några sekunder innan soppan kommit fram och motorn tänt till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang