Hur kan hjullager låta? Tickande sten?

Low
1 maj 2022 · 3 296 Inlägg

Hej! Har ett sjukt störande oljud på min cheva van.

Låter exakt som en sten/spik sitter fast på däcket. Men har rensat alla stenar tittar noggrant efter spik. Hade samma oljud med vinterdäcken. Så utesluter att det är själva däcket.

Oljudet kommer från vänstra framdäcket, oljudet kommer efter 40-50kmh och tickar snabbare desto snabbare man kör.
Märkliga är att står bilen någon vecka så låter inget, men kör man den varje dag kommer det tillbaka.

Blir inte riktigt klok, ibland undrar man om det är något skit eller något som sitter löst som fladdrar under batteriet men tycker det låter alldeles för jämn med farten? Men vinden kanske kan skapa det. Ska o
Plocka bort batteriet och hållaren i veckan.

Tips tack😅

Brådhis * Voff voff *
1 maj 2022 · 10 244 Inlägg

Kollat hur mycket rostkant det är på skivorna...?

Hade det på min låne-jobbil, fick knacka bort rostkanten när jag bytte till sommardäck, se´n var det tyst. (Bäst är förstås att byta skivorna, men det får bli senare se´n...)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
1 maj 2022 · 5 680 Inlägg

Låter som om något tar i bromsskölden fram!

Low
1 maj 2022 · 3 296 Inlägg

Brådhis skrev:
Kollat hur mycket rostkant det är på skivorna...?

Hade det på min låne-jobbil, fick knacka bort rostkanten när jag bytte till sommardäck, se´n var det tyst. (Bäst är förstås att byta skivorna, men det får bli senare se´n...)

Det ser bra ut faktiskt, kanske ska ta ett extra titt.🤔

Low
1 maj 2022 · 3 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Låter som om något tar i bromsskölden fram!

Får ta ett titt på det också, tack. Låter exakt som en sten, sjukt störande.

Low
3 maj 2022 · 3 296 Inlägg

Har tittat på bromsskölden ser bra ut. Insidan av skivan på ytterkant finns lite rost. Men får inte ihop hur det skulle kunna skapa sådant ljud?

Här har ni ett klipp av ljudet. 

https://youtube.com/shorts/Izz16-n1UKY?feature=share

Detta är i cirka 80km/h. Och nej ljudet försvinner inte om man släpper gasen.
Försvinner under 40kmh.

Blir tokig.

Senast redigerat av Low (3 maj 2022)

Curse
3 maj 2022 · 686 Inlägg

Har du koniska lager fram? Isåfall, prova spänna lite.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 maj 2022 · 14 007 Inlägg

Low skrev:
Har tittat på bromsskölden ser bra ut. Insidan av skivan på ytterkant finns lite rost. Men får inte ihop hur det skulle kunna skapa sådant ljud?

Här har ni ett klipp av ljudet. 

https://youtube.com/shorts/Izz16-n1UKY?feature=share

Detta är i cirka 80km/h. Och nej ljudet försvinner inte om man släpper gasen.
Försvinner under 40kmh.

Blir tokig.

Jag tycker jag hör mest vägljud.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Low
3 maj 2022 · 3 296 Inlägg

Curse skrev:
Har du koniska lager fram? Isåfall, prova spänna lite.

Känner ingen glapp, kanske ljustera om dem?

Low
3 maj 2022 · 3 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Har tittat på bromsskölden ser bra ut. Insidan av skivan på ytterkant finns lite rost. Men får inte ihop hur det skulle kunna skapa sådant ljud?

Här har ni ett klipp av ljudet. 

https://youtube.com/shorts/Izz16-n1UKY?feature=share

Detta är i cirka 80km/h. Och nej ljudet försvinner inte om man släpper gasen.
Försvinner under 40kmh.

Blir tokig.

Jag tycker jag hör mest vägljud.

/Benny

Höj ljudet ordenligt, går inte att missa😅

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 maj 2022 · 14 007 Inlägg

Low skrev:

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Har tittat på bromsskölden ser bra ut. Insidan av skivan på ytterkant finns lite rost. Men får inte ihop hur det skulle kunna skapa sådant ljud?

Här har ni ett klipp av ljudet. 

https://youtube.com/shorts/Izz16-n1UKY?feature=share

Detta är i cirka 80km/h. Och nej ljudet försvinner inte om man släpper gasen.
Försvinner under 40kmh.

Blir tokig.

Jag tycker jag hör mest vägljud.

/Benny

Höj ljudet ordenligt, går inte att missa😅

Det kan vara lagret. Har du haft hjulet upplyft och känt på om det är glappt eller om det låter nåt när du snurrar hjulet?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Low
3 maj 2022 · 3 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

Low skrev:

Vettemannen skrev:

Jag tycker jag hör mest vägljud.

/Benny

Höj ljudet ordenligt, går inte att missa😅

Det kan vara lagret. Har du haft hjulet upplyft och känt på om det är glappt eller om det låter nåt när du snurrar hjulet?

/Benny

Jag kände och kände inget glapp, och inget när man snurrar samband när jag bytte till sommardäck. Kanske får ta titt på lagrerna ändå hmm.

Low
24 september 2022 · 3 296 Inlägg

Jag fann aldrig felet, inte hört det på nästan hela sommaren. Men nu när kylan är tillbaka så började det igen. Jag börjar misstänka att det kommer från instrumentpanelen, och enda som rör sig är ju hastighetsvajern. Någon som haft problem med det och kan skapa sådant oljud?....

Mew
25 september 2022 · 2 152 Inlägg

Jodå, har ett "skrapande" ljud på min 245a från hastighetsvajern / mekanismen i mätarhuset, det kommer och går. Kan vara borta ett halvår och sedan dyka upp igen från ingenstans, bara för att försvinna igen. Irriterande ljud, men i mitt fall kommer det tillräckligt sällan för att jag ska hinna glömma det mellan gångerna och allting fungerar som det ska i övrigt, så jag har inte brytt mig om att ta tag i det. tongue

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 september 2022 · 14 007 Inlägg

Low skrev:
Jag fann aldrig felet, inte hört det på nästan hela sommaren. Men nu när kylan är tillbaka så började det igen. Jag börjar misstänka att det kommer från instrumentpanelen, och enda som rör sig är ju hastighetsvajern. Någon som haft problem med det och kan skapa sådant oljud?....

Det kan helt klart vara det som är felet. Har haft det till och från på min Van.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Low
25 september 2022 · 3 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Jag fann aldrig felet, inte hört det på nästan hela sommaren. Men nu när kylan är tillbaka så började det igen. Jag börjar misstänka att det kommer från instrumentpanelen, och enda som rör sig är ju hastighetsvajern. Någon som haft problem med det och kan skapa sådant oljud?....

Det kan helt klart vara det som är felet. Har haft det till och från på min Van.

/Benny

Dåså, så ska jag gräva vidare efter kabeln. Sjukt störande oljud😂 får se om det går köpa nya ännu😅

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 september 2022 · 17 376 Inlägg

Kanske lättast att komma åt vajern från lådan? Bara och koppla bort och se om det är problemet? Innan man river i instrumenten... Gamla grjer, kan bli följdfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
25 september 2022 · 3 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kanske lättast att komma åt vajern från lådan? Bara och koppla bort och se om det är problemet? Innan man river i instrumenten... Gamla grjer, kan bli följdfel.

Instrumenten har jag haft av för några år sedan. Men det var väl 5 år sedan.

Det var ett bra tips! Såg också tips att man kan koppla bort den från lådan och ta en skruvdragare och köra så hör man.

Tack:)

Mossan1
25 september 2022 · 2 751 Inlägg

Vore det ett hjullager eller annat vid hjulet skulle det höras bätte med öppnad sidoruta. Hörs bäst om man kör längs en vägg/plank, tätare staket eller i tunnel.
Förutsatt att det inte går för fort så vindljudet dränker.

Hastighetsmätare och/eller dess vire kan låta också som sagt.  Dom jag personligen erfarit på ett eller annat sätt har då också haft svajande hastighetsmätare när ljudet förekommit. Då ofta som ett lite tyst rasslande/prasslande. Kan tystna (högst tillfälligt) om man bonkar med knytnäve på instrumentbrädan.

Du skulle ju kunna lyfta bakhjulen och köra den till den hastigheten det låter fast stillastående. Då kan man eliminera många ljudkällor.

Senast redigerat av Mossan1 (25 september 2022)

Low
25 september 2022 · 3 296 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vore det ett hjullager eller annat vid hjulet skulle det höras bätte med öppnad sidoruta. Hörs bäst om man kör längs en vägg/plank, tätare staket eller i tunnel.
Förutsatt att det inte går för fort så vindljudet dränker.

Hastighetsmätare och/eller dess vire kan låta också som sagt.  Dom jag personligen erfarit på ett eller annat sätt har då också haft svajande hastighetsmätare när ljudet förekommit. Då ofta som ett lite tyst rasslande/prasslande. Kan tystna (högst tillfälligt) om man bonkar med knytnäve på instrumentbrädan.

Du skulle ju kunna lyfta bakhjulen och köra den till den hastigheten det låter fast stillastående. Då kan man eliminera många ljudkällor.

Knutnäven har man testat redan😅 men får testa hissa up baken om inte jag skulle hitta det nu:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang