Kamremsbyte Audi 80 2.0e

pastorpimpsten
1 maj 2022 · 5 Inlägg

Har bytt kamrem på Audin, 2.0e -92. Nu har den blivit svårstartad, krävs att man ger den ett tryck på gasen för att tomgången ska stabiliseras. Törs lova att nollningen misslyckats. Det jag är osäker på är:

1. Finns det någon märkning av vevaxelns OT-läge på blocket? Jag hittade ingen! Fick använda mig av plastkåpans, vilket var lite besvärligt. Givetvis borde jag ha märkt upp drevet innan jag tog av remmen först, men det gjorde jag inte…

2. Hur är proceduren kring att spänna remsträckaren? Jag körde på känn tills jag tyckte att remmen var lagom spänd.

Skulle gärna ha lite mer kött på benen innan jag plockar ner grejerna igen.

Senast redigerat av pastorpimpsten (1 maj 2022)

jaka54
1 maj 2022 · 5 680 Inlägg

Har du femman?

Utmarks-Loke
1 maj 2022 · 5 809 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du femman?

Nej, 2,0E är den fyrcylindriga, i grunden samma som satt i golfar och passat och allt möjligt

Bmsone Reservdelsnisse
2 maj 2022 · 182 Inlägg

Kammen ska nollas mot markeringen på INSIDAN av kamdrev mot toppen. Aggregataxelns drev har en markering som ska ställas mot markering på vevaxel (Strecket på vevaxel mot punkt utåt på aggregatdrev).

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Cuefa Ain't no place like home...
3 maj 2022 · 4 628 Inlägg

pastorpimpsten skrev:
Har bytt kamrem på Audin, 2.0e -92. Nu har den blivit svårstartad, krävs att man ger den ett tryck på gasen för att tomgången ska stabiliseras. Törs lova att nollningen misslyckats. Det jag är osäker på är:

1. Finns det någon märkning av vevaxelns OT-läge på blocket? Jag hittade ingen! Fick använda mig av plastkåpans, vilket var lite besvärligt. Givetvis borde jag ha märkt upp drevet innan jag tog av remmen först, men det gjorde jag inte…

2. Hur är proceduren kring att spänna remsträckaren? Jag körde på känn tills jag tyckte att remmen var lagom spänd.

Skulle gärna ha lite mer kött på benen innan jag plockar ner grejerna igen.

Just remspännaren är lite udda på dessa vagnar, då den ska ha en förspänning, och sen sitter ett regleringselement i den som reagerar på värme.
Så när motorn blir varmare spänner spännaren åt hårdare.
Spänner man den för hårt från början får man därmed dels ett vinande ljud vid varm motor, dels ett kraftigt ökat slitage på nya remmen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
pastorpimpsten
11 maj 2022 · 5 Inlägg

Cuefa skrev:

pastorpimpsten skrev:

Just remspännaren är lite udda på dessa vagnar, då den ska ha en förspänning, och sen sitter ett regleringselement i den som reagerar på värme.
Så när motorn blir varmare spänner spännaren åt hårdare.
Spänner man den för hårt från början får man därmed dels ett vinande ljud vid varm motor, dels ett kraftigt ökat slitage på nya remmen.

Tack för infon. Hur hårt ska man förspänna remmen? Står i haynes boken att man ska kunna vrida på remmen ett halvt varv så att säga, stämmer det? Boken behandlar inte min motor exakt, utan bara B3/orna.

jaka54
11 maj 2022 · 5 680 Inlägg

Jepp! Man ska kunna vrida remmen ett halvt varv. -Inte mer!

Cuefa Ain't no place like home...
12 maj 2022 · 4 628 Inlägg

pastorpimpsten skrev:

Cuefa skrev:

pastorpimpsten skrev:

Just remspännaren är lite udda på dessa vagnar, då den ska ha en förspänning, och sen sitter ett regleringselement i den som reagerar på värme.
Så när motorn blir varmare spänner spännaren åt hårdare.
Spänner man den för hårt från början får man därmed dels ett vinande ljud vid varm motor, dels ett kraftigt ökat slitage på nya remmen.

Tack för infon. Hur hårt ska man förspänna remmen? Står i haynes boken att man ska kunna vrida på remmen ett halvt varv så att säga, stämmer det? Boken behandlar inte min motor exakt, utan bara B3/orna.

Ska försöka komma ihåg att kolla ikväll, har verkstadslitteraturen på just denna motorn liggandes hemma.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
pastorpimpsten
14 maj 2022 · 5 Inlägg

Cuefa skrev:

pastorpimpsten skrev:

Cuefa skrev:

Just remspännaren är lite udda på dessa vagnar, då den ska ha en förspänning, och sen sitter ett regleringselement i den som reagerar på värme.
Så när motorn blir varmare spänner spännaren åt hårdare.
Spänner man den för hårt från början får man därmed dels ett vinande ljud vid varm motor, dels ett kraftigt ökat slitage på nya remmen.

Tack för infon. Hur hårt ska man förspänna remmen? Står i haynes boken att man ska kunna vrida på remmen ett halvt varv så att säga, stämmer det? Boken behandlar inte min motor exakt, utan bara B3/orna.

Ska försöka komma ihåg att kolla ikväll, har verkstadslitteraturen på just denna motorn liggandes hemma.

Sweet! Kan du kolla åtdragningsmoment för topplocksbultarna också vore det prima. Kanske ska lyfta toppen nämligen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang