Gissa oljudet - Golf3 1.8 -96

tired_of_golf
2 maj 2022 · 9 Inlägg

Har ärvt en gammal Golf 3 Variant 1.8 -96. Den har bara gått 10000 mil och är i övrigt väldigt fin. Förutom då detta oljud från motorn: https://www.garaget.org/video/156989
I filmen har jag lossat remmen som löper över generator och AC för att kunna eliminera dem som felkällor. Oljudet jag syftar på är det metalliska högfrekventa skramlet som ökar med motorvarvet. Bilen går annars bra, startar och går fint (iofs med en del blårök men den klarade avgasprovet på besiktningen ganska nyligen).

Någon som har några bra ideer om vad detta kan vara?

tired_of_golf
2 maj 2022 · 9 Inlägg

Glömde nämna att när den är varm ryker den inte, och även oljudet minskar lite. Inga varningslampor, och inga felkoder. Bilen har varit i familjens ägo sedan den var ny och jag vet bestämt att den inte lät så förr.

Vet faktiskt inte om jag vågar använda den som det är nu.

uhlin
2 maj 2022 · 2 831 Inlägg

Nåt lager är det med all sannolikhet.

Skulle kunna va nån löprulle eller spännrulle till kamrem

tired_of_golf
3 maj 2022 · 9 Inlägg

Tror jag tar en titt på kamrem och spännrulle. Tror inte riktigt på att det skulle vara oljepumpen. Hoppas på spännrullen annars ser nog inte framtiden så ljus ut för bilen, tyvärr.

Har aldrig bytt kamrem på en Golf, däremot på V70 och 945. Kamremmen löper väl över vev- och kamaxel, spännrulle och oljepump, på dessa motorer? Jag lade av poly-v remmen men det satt en tunn rem utanför den, osäker på vad den driver, den fick vara kvar så det kan möjligen vara därifrån oljudet kommer också.

Blir väl till att läsa in sig och börja gräva lite.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2022 · 13 669 Inlägg

det är som en rödblockare inget svårt alls  på min mk2 bytte jag några gånger och det enda som var lite tråkigt var att ta loss remskivan bultarna till remskivan sitter ju i skitsprutet från däcken nära på så man får vara noga att man får in insexbitsen innan man drar bort sätt från det så är det enkelt

spännaren kan du istort sätt bara ta loss och känna på..  men mest troligen är det ju den som låter eftersom det är det enda som snurrar bort sätt från motorn. och det låter ju som ett lager ljud  så min första tanke är generator eller servopump men eftersom det är bortkopplat är nästa en löprulle till kamremmen

Senast redigerat av Growe (3 maj 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
tired_of_golf
3 maj 2022 · 9 Inlägg

Tack för input :-) Det låter görbart att byta kamrem vid behov, då.  Positivt. Tror jag börjar med att kolla spännrullen, hoppas att det är den som låter.

tired_of_golf
3 maj 2022 · 9 Inlägg

Jaha, fick en liten stund över idag. Tog loss den yttre remmen också. Intressant remdragning på denna motor (kod ADZ). Inre poly-v remmen driver generatorn och AC:n. Har ju startat utan den remmen och oljudet kvarstod. Tog idag loss yttre, tunna, remmen - intressant remspännarlösning där för övrigt - som driver vatten- resp servopump. Kände på lagren i dem och de verkade ok, det snurrade fint, inget glapp, inget knastrande.

Funderar på att starta utan generator, ac, vattenpump, servpump, och varva till helt kort. Borde isf direkt höra om ljudet är borta och vet då att det är vatten- eller servopumpen. Tänkte ha motorn igång max 30s. Kvarstår ljudet åker spännrullen av för inspektion. Känns den tveksam byter jag spännrullen som ett första steg. Är ljudet kvar efter det så måste det nästan vara något lager inne i motorn. Är ljudet borta går jag nog vidare och byter kamremmen också även om den gamla såg OK ut. Kanske är den rentav bytt någon gång, om nu inte VW orginalmonterade PowerGrip-remmar.

Så nu är det väl bara att hoppas på spännrullen då, annars vet jag inte hur det slutar för den gamla golfen.

Senast redigerat av tired_of_golf (3 maj 2022)

tired_of_golf
4 maj 2022 · 9 Inlägg

Testade att starta helt utan hjälpaggregat (servopump, vattenpump, AC-kompressor och generator) idag. Lät den bara vara igång i 30s men det var stor skillnad. Inget oljud och kändes piggare på gasrespons. Så nu vet jag att det är servo- och/eller vattenpumpen, trots att båda känns OK när man snurrar på dem.  Hmm... Tror jag byter vattenpumpen rätt av, det är nog dags ändå. 50% sannolikhet, liksom. Kvarstår oljudet är det bara att ge sig på servopumpen som nästa steg.

Känns som denna allmäna felsökning är klar men jag uppdaterar om det inte var vattenpumpen :-)

Senast redigerat av tired_of_golf (4 maj 2022)

tired_of_golf
24 maj 2022 · 9 Inlägg

Jaha, har haft mycket annat att göra men nu är slutligen vattenpumpen bytt (remskivans insexskruvar fick jag dremla spår i ytterkanterna på och sen slå moturs med huggdorn innan de lossnade). Oljudet kvarstår tyvärr 🙁 Servopumpen snurrar fritt utan glapp eller oljud men jag har inte så många fler alternativa felkällor. Någon som har en bra beskrivning på hur man byter servopumpen, samt tidsåtgång och behov av ev specialverktyg? Hur och var luftar man efteråt?

Utmarks-Loke
24 maj 2022 · 5 809 Inlägg

Luftningen går mer eller mindre av sig själv, bara kör en sväng och styr fram och tillbaka mellan ändlägena så brukar luften gå ur

tired_of_golf
26 maj 2022 · 9 Inlägg

Tack :-)

Har hunnit kolla lite på det nu och det verkar vara ett riktigt lätt jobb. Måste bara få tag i rätt del. Tyvärr blir det nog även en dust med remskiveskruvar igen.

Mossan1
26 maj 2022 · 2 751 Inlägg

Kolla så du har oljevolymen rätt i behållaren till servon.
För lite olja så kaveterar pumpen.

Om oljereturen går in högt i kärlet, kolla så röret innuti som styr ner oljeflödet under ytan sitter på plats.
Annnars får du skum i oljan ovj kavetering.  Men då kommer oljudet först efter en stund, förstås.

Det vore ju surt att byta servopumpen också och felkällan är behållaren....

Ta en titt på kamremmen.  Har den gått så lite kan det faktiskt vara remmen från fabrik 1996.
Alla vet inte om tidsgränsen på remmen utan bara går på milen.
Otroligt surt om remmen poppar av.
Tror den inte klarar det oskadd men är inte 100%. Tråkigt oavsett.
För är skicket bra på bilen i övrigt är den ju en utmärkt och tämligen rymlig pendlar/grejar/andrabil. Eller någons förstabil.

tired_of_golf
27 maj 2022 · 9 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kolla så du har oljevolymen rätt i behållaren till servon.
För lite olja så kaveterar pumpen.

Om oljereturen går in högt i kärlet, kolla så röret innuti som styr ner oljeflödet under ytan sitter på plats.
Annnars får du skum i oljan ovj kavetering.  Men då kommer oljudet först efter en stund, förstås.

Det vore ju surt att byta servopumpen också och felkällan är behållaren....

Ta en titt på kamremmen.  Har den gått så lite kan det faktiskt vara remmen från fabrik 1996.
Alla vet inte om tidsgränsen på remmen utan bara går på milen.
Otroligt surt om remmen poppar av.
Tror den inte klarar det oskadd men är inte 100%. Tråkigt oavsett.
För är skicket bra på bilen i övrigt är den ju en utmärkt och tämligen rymlig pendlar/grejar/andrabil. Eller någons förstabil.

Tack för svar :-)

Oljevolym kollad flera gånger men det kan möjligen vara fel olja i, någon hade tydligen blandat glykolsorter i expansionskärlet så det gick inte att kolla fryspunkt med refraktometern. Vem vet, kan vara något liknande med servooljan också. Funderar även på om servooljan kan åldras, den lär förmodligen vara original från 1996. Är inte heller riktigt säker på linjeringen av servopumpens remskiva, tycker inte den stämmer hundra med vare sig vattenpumpens eller vevaxelns remskivor.

Ska kika lite på oljebehållaren enligt ditt tips.

Kamremmen är troligen bytt 2009, har hittat kvitto på det. För cirka 3000 mil sen. Men 13 år har gått. Remmen är en Gates, och den verkar konstigt nog OK till skillnad från de andra remmarna som båda hade sprickor och som nu är bytta. Har en kamremssats liggande och kommer att byta när jag får tid igen.

Har fått intrycket att detta inte är en interferensmotor? Isf borde den klara ett kamremsbrott? ADZ 1.8l 1781 cm3 90 hkr.

Senast redigerat av tired_of_golf (27 maj 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang