AGM-batteri fräser vid laddning med AGM-laddare. Konstigt?

Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
9 maj 2022 · 887 Inlägg

Hej alla.

Kör med ett 70Ah AGM-batteri från Biltema i Mustangen.
Missade att koppla ur det förra säsongen och körde igång en laddning med en ny laddare på jobbet idag.
Det är en CTEK MXS 7.0 som har ett "AGM-läge".

Påbörjade laddningen i fredags och kopplade bort under helgen, och körde igång igen imorse.
Insåg nu att batteriet blir lite varmt (inte mycket) vid bulkladdning och att det fräser inuti.
Inte kokar, utan mer ett fräsande ljud som påminner om smör i en stekpanna t.ex..

Skall det vara så?
Har läst både det ena och det andra på nätet och vet inte vad man skall tro på.
Skall AGM-batterier fräsa så? Skall de bli varma vid laddning?

Någon som har en aning?
Kan inte minnas att jag hade detta ljud med den förra laddaren.

Batteriet:
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … 2000029872

Laddaren:
https://www.clasohlson.com/se/Batterila … r411331000

Senast redigerat av Jojje_ (10 maj 2022)

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
mats757
9 maj 2022 · 913 Inlägg

Med en 7 A laddare ska inte batteriet bli speciellt varmt.
Ta av laddare och låt batteriet stå ett dygn och mät spänningen.  Spänningen ska åtminstonde vara 12,5 volt. Är det inte det finns det risk att det är kortslutningen i en cell. Då blir de andra cellerna överladdade.....

torsen
10 maj 2022 · 7 234 Inlägg

Jojje_ skrev:
Hej alla.

Kör med ett 70Ah AGM-batteri i Mustangen från Biltema.

Säljer Biltema Mustang???????

Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
10 maj 2022 · 887 Inlägg

torsen skrev:

Jojje_ skrev:
Hej alla.

Kör med ett 70Ah AGM-batteri i Mustangen från Biltema.

Säljer Biltema Mustang???????

Hahaha...

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
10 maj 2022 · 887 Inlägg

mats757 skrev:
Med en 7 A laddare ska inte batteriet bli speciellt varmt.
Ta av laddare och låt batteriet stå ett dygn och mät spänningen.  Spänningen ska åtminstonde vara 12,5 volt. Är det inte det finns det risk att det är kortslutningen i en cell. Då blir de andra cellerna överladdade.....

Skall mäta nu. Batteriet har stått sedan igår.
Om spänningen är 12,5v. Är det bara tuta och köra på med laddning även om det fräser?

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj 2022 · 17 470 Inlägg

Fräsande batteri är väl inget jag hade kört runt med... Bilen laddar ju den med. Finns viss risk här.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
10 maj 2022 · 887 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Fräsande batteri är väl inget jag hade kört runt med... Bilen laddar ju den med. Finns viss risk här.

Mätte lite på batteriet.
Vid laddning laddar batteriet på 14v.
Antar att bilens generator laddar i samma effekt.
Skall försöka spela in ljud på hur det låter.

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
jaka54
10 maj 2022 · 5 719 Inlägg

Har ett likadant Biltema batteri i min Audi TT och laddar med en "gammal hederlig" 12V/4A laddare och har aldrigt hört batteriet "fräsa".  Brukar aldrig ladda det batteriet med min CTEC laddare!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang