Volvo 940ltt problem vid kallstart

FilipStenmark
9 maj 2022 · 70 Inlägg

Som rubriken lyder så har jag ett problem med min 940 vid kallstart.
Notera att det endast är vid kallstart och inte när motorn är varm.
Den startar hackigt, nästan som att den går på 3 cylindrar men jämnar ut sig efter 10-20s. Jag testade och dra en tändhatt i taget för att se vilken cylinder det var som inte gick igång vid start men till min förvåning så gick bilen likadant oavsett vilken tändhatt jag drog? Vid varmstart går den som den ska men det tar några extra varv att gå igång.
Då jag inte har mycket pengar att byta saker hit och dit så frågar jag er som förhoppningsvis haft samma problem och fixat det eller er som har god kunskap kring demhär motorerna.
Tack!

FilipStenmark
12 maj 2022 · 70 Inlägg

Ingen alls? hmm Skulle hjälpa jättemycket om jag bara har en utgångspunkt smile

Brådhis * Voff voff *
12 maj 2022 · 10 244 Inlägg

Lyser "lambdalampan"? Om ja, blinka/läs ut felkod.

En gissning är att tempgivaren ger helt fel värden, men att dom är hyfsat okej vid varmstart och helt galna vid kallstart, så att den får för mycket soppa...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
FilipStenmark
13 maj 2022 · 70 Inlägg

Brådhis skrev:
Lyser "lambdalampan"? Om ja, blinka/läs ut felkod.

En gissning är att tempgivaren ger helt fel värden, men att dom är hyfsat okej vid varmstart och helt galna vid kallstart, så att den får för mycket soppa...

Näe lambdalampan lyser inte men kan va så att den bör göra det. Har ett lite lustigt problem med lambdalampan, lambdan funkar som den ska och ger info till datorn men lyser inte när man drar ut kontakten, men lampan lyser om man drar bort LMM.
Låter logiskt, går det att mäta motstånd om det är den? Det är den med flata stift va?

Jeebz
13 maj 2022 · 536 Inlägg

Lambdalampan är som en check engine light. Behöver inte vara fel på lambdan för att den ska lysa. Den indikerar bara att insprutningen eller tändningen lägger felkoder. Jag skulle också gissa på tempgivare.

Försvinner det kylarvätska?.

FilipStenmark
16 maj 2022 · 70 Inlägg

Jeebz skrev:
Lambdalampan är som en check engine light. Behöver inte vara fel på lambdan för att den ska lysa. Den indikerar bara att insprutningen eller tändningen lägger felkoder. Jag skulle också gissa på tempgivare.

Försvinner det kylarvätska?.

Näe ingen kylväska försvinner som tur är. Byter tempgivare nu i veckan så uppdaterar om det ger något resultat smile

FilipStenmark
20 maj 2022 · 70 Inlägg

Har bytt tempgivare nu och den verkar starta och gå som den ska nu big_smile
Tack för eran hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang