Audi A6 2010 Dött batteri nu vägrar allt fungera.

HolySeagull
9 maj 2022 · 3 Inlägg

Hej, problemet gäller en Audi A6 Årsmodell 2010.
Bilen har stått i dryga halvåret och givetvis är batteriet stendött. Går ej att låsa upp med fjärr. Kommer endast in genom förardörren genom att använda nyckelhålet. Nyckeln går att vrida men händer inte någonting. Displayen i instrumentpanelen är stendöd och inget lyser överhuvudtaget.
Har testat en del saker. Skriver dom här i turordning.
Först provade jag att koppla en startbooster till batteriet (inte direkt i batteriet utan i det framdragna under motorhuven.)
Resultatet av detta blev ett sjuhelvetes larm som gick igång och fortsatte tills jag tog bort startboostern ifrån polerna.
Fick tänka om och kopplade från batteriet (det riktiga) i bagaget ifrån bilen och provade att ladda upp det, batteriet tog emot ström och blev uppladdat. När jag sen kopplar in batteriet igen hörs några knäpp från någonstans framme i bilen (svårt att lokalisera då jag satt i bagaget när jag pillade med batteriet). Men inte mer än så. Provar att trycka på fjärrnyckeln och blinkers blinkar typ 1 gång var 10:e tryck och detta tänds även i displayen. Tillslut fastnar blinkers indikatorerna i displayen istället för att blinka är det ett fast sken i displayen ifrån pilarna. Provar efter en stund igen att trycka på fjärrnyckeln och då släcks dom och samma visa igen allting är stendött på displayen. Inget händer när jag vrider nyckeln och här är jag nu.
Är det någon som varit med om liknande? Är i stort behov av hjälp.
Tack på förhand.

Mossan1
10 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Lossa batteriet i 10min och återanslut

Och, är du säker på att batteriet nu har god ström ?
Spänningsbrist ger märkliga fenomen, och ibland måste hela CAN starta om.
Därför bryta strömmen igen.

Kontrollera batteriets status innan återanslutning.

Senast redigerat av Mossan1 (10 maj 2022)

uhlin
10 maj 2022 · 2 831 Inlägg

Mossan1 skrev:
Lossa batteriet i 10min och återanslut

Och, är du säker på att batteriet nu har god ström ?
Spänningsbrist ger märkliga fenomen, och ibland måste hela CAN starta om.
Därför bryta strömmen igen.

Kontrollera batteriets status innan återanslutning.

Håller med. Låter som sopslut batteri.

granadadr
10 maj 2022 · 7 269 Inlägg

en fråga,, hur kan man ens komma på tanken att lämna en bil i månader utan att lossa batteri?? eller ha laddare på  är som att be om problem,,  speciellt i dagens bilar smile

Senast redigerat av granadadr (10 maj 2022)

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
HolySeagull
10 maj 2022 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Lossa batteriet i 10min och återanslut

Och, är du säker på att batteriet nu har god ström ?
Spänningsbrist ger märkliga fenomen, och ibland måste hela CAN starta om.
Därför bryta strömmen igen.

Kontrollera batteriets status innan återanslutning.

Troligen har batteriet gjort sitt för gott, men jag tycker ändå att någon indikation mer än att blinkersen lyser, Eftersom batteriet tar emot ström. Displayen i instrumentpanelen är som sagt kolsvart utom blinkersindikatorerna. Får bli ett nytt batteri åtminstone så får jag ta det nya tag från det. Mest rädd att den har gått i något typ av baklås programmeringsmässigt.(kompisen som killgissar.) Tack för ditt svar hursomhelst.

HolySeagull
10 maj 2022 · 3 Inlägg

granadadr skrev:
en fråga,, hur kan man ens komma på tanken att lämna en bil i månader utan att lossa batteri?? eller ha laddare på  är som att be om problem,,  speciellt i dagens bilar smile

Hej, omständigheterna har ej varit normala det senaste halvåret.

Mossan1
10 maj 2022 · 2 752 Inlägg

HolySeagull skrev:
Mest rädd att den har gått i något typ av baklås programmeringsmässigt.(kompisen som killgissar.) Tack för ditt svar hursomhelst.

Jo, den kan gå i baklås, typ,  men inte programmässigt utan konfigurationsmässigt.
Som en dator som får spel. Då konfigurationsfel mellan program, i regel.  Här mellan moduler.
Du har någonstans mellan 10 och 20 moduler som kommunicerar i nätverk.
Spänningsfall gör att någon eller några inte "orkar med" och får EN konfigureringsfel drar det många funktioner med sig.  Oftast någon av dom större noderna som "går i baklås" och då fungerar knappt någonting.
Åtetställer sig inte alltid med korrekt spänning, utan reeboot krävs. Omstart medelst strömlös. Som hemdatorn.
Kodning, program,osv, försvinner inte.

Att starta om med kass batteri är ruta 1.

Därför, säkerställ att batteriet är i alla fall någorlunda laddat, god polsko-kontakt och att batteriet efter laddning har rätt spänning.  Har tex en cell rasat kan det förefalla ta ström men ändå bara få typ 11v.  (6 celler i 12v batteri = Ca 2v per cell)
Bra alddst 12v batteri har ca 12.8v.
Skall inte vara under 12v kort efter tändning på. Då är batteriet kass, eller något som drar för mycket ström.

Självklart kan bilen ha tråkigare fel än batteriet eller pol-sko.
Fuktskadad CAN nod, råtta som käkat kablar, osv...

Ev huvudräkning också.  Lätt att kolla och byta.

En multimeter är bra att ha och billigt felsökningsverktyg.

Ladda framme under huven på pluspolen för starthjälp är helt ok.
Det är ju den vägen det kommer från generarorn...

Till övriga!
Det finns så många (ibland tragiska) anledningar till varför bilar kan bli stående länge utan att förberedas.
Orsaken har INGEN med att göra!
Den faktan tillför inget heller.
Tyvärr egen erfarenhet på området.

Senast redigerat av Mossan1 (10 maj 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang