Fel på NOx-sensorn

TaxiBenz
11 maj 2022 · 130 Inlägg

Motorlampan började lysa gult så jag åkte till verkstaden där de felsökte och kom fram till att det är NOx-sensorn som har problem. Nu är frågan om det går att köra bilen utan att byta ut denna sensor. Jag har lite ont om stålar och en ny sensor kostar minst 5-6000 kr. Kan motorn skadas om jag fortsätter köra bilen trots att motorlampan varnar för detta?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2022 · 13 673 Inlägg

problemet är att avgarsreningen inte fungerar som tänkt.  men det är adblue systemet som strular ur.  och då går bilen i limpläge och man tappar all effekt t.o.m så pass att bilen inte går att starta längre..  olika på olika märken har du kollat online efter givare?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TaxiBenz
11 maj 2022 · 130 Inlägg

Growe skrev:
problemet är att avgarsreningen inte fungerar som tänkt.  men det är adblue systemet som strular ur.  och då går bilen i limpläge och man tappar all effekt t.o.m så pass att bilen inte går att starta längre..  olika på olika märken har du kollat online efter givare?

Aj då. Limpläge har jag kört med en gång tidigare, var inte så roligt när kunder hade bråttom. Bäst är väl att köpa sensorn direkt från Mercedes och låta den billiga verkstan fixa det.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2022 · 13 673 Inlägg

ja antagligen.   sen är det ju inte till 100% att givaren är död säkring eller liknande kan ju gå sönder oxå.    det hände på våran buss en säkring gick och givaren var paj.   tror vi bytte 2 olika nox givare 8000kr+moms/styck  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TaxiBenz
11 maj 2022 · 130 Inlägg

Growe skrev:
ja antagligen.   sen är det ju inte till 100% att givaren är död säkring eller liknande kan ju gå sönder oxå.    det hände på våran buss en säkring gick och givaren var paj.   tror vi bytte 2 olika nox givare 8000kr+moms/styck  smile

Om det är en säkring borde väl motorlampan lysa hela tiden? Nu slocknade motorlampan efter nollställningen och sen började den lysa igen efter +20 mil och visade samma fel.

Mack Forum- och sitemoderator
11 maj 2022 · 26 113 Inlägg

Growe skrev:
problemet är att avgarsreningen inte fungerar som tänkt.  men det är adblue systemet som strular ur.  och då går bilen i limpläge och man tappar all effekt t.o.m så pass att bilen inte går att starta längre..  olika på olika märken har du kollat online efter givare?

Verkar vara en vanlig sjukdom.
Precis detta har hänt två gånger på kort tid på min arbetsbil, en Mercedes Sprinter.
Som du säger går den ner i limp-home och går inte att köra.
När detta hände senast, för några månader sedan, var det svårt för verkstaden att ens få tag i en nox-sensor pga brist.
Tog ett antal veckor innan de fick tag i en. Hoppas lagret ser bättre ut numer.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
TaxiBenz
11 maj 2022 · 130 Inlägg

Mack skrev:

Growe skrev:
problemet är att avgarsreningen inte fungerar som tänkt.  men det är adblue systemet som strular ur.  och då går bilen i limpläge och man tappar all effekt t.o.m så pass att bilen inte går att starta längre..  olika på olika märken har du kollat online efter givare?

Verkar vara en vanlig sjukdom.
Precis detta har hänt två gånger på kort tid på min arbetsbil, en Mercedes Sprinter.
Som du säger går den ner i limp-home och går inte att köra.
När detta hände senast, för några månader sedan, var det svårt för verkstaden att ens få tag i en nox-sensor pga brist.
Tog ett antal veckor innan de fick tag i en. Hoppas lagret ser bättre ut numer.

Hur många mil kunde du köra innan limpmode satte igång?

Mack Forum- och sitemoderator
11 maj 2022 · 26 113 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Mack skrev:

Growe skrev:
problemet är att avgarsreningen inte fungerar som tänkt.  men det är adblue systemet som strular ur.  och då går bilen i limpläge och man tappar all effekt t.o.m så pass att bilen inte går att starta längre..  olika på olika märken har du kollat online efter givare?

Verkar vara en vanlig sjukdom.
Precis detta har hänt två gånger på kort tid på min arbetsbil, en Mercedes Sprinter.
Som du säger går den ner i limp-home och går inte att köra.
När detta hände senast, för några månader sedan, var det svårt för verkstaden att ens få tag i en nox-sensor pga brist.
Tog ett antal veckor innan de fick tag i en. Hoppas lagret ser bättre ut numer.

Hur många mil kunde du köra innan limpmode satte igång?

Första gången det hände så försökte jag köra så länge det gick.
Gick bra några mil och ett par omstarter (försökte ha igång bilen utan att stänga av)
men till slut glömde jag bort mig och efter en omstart så var den i limp-mode.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
TaxiBenz
11 maj 2022 · 130 Inlägg

Mack skrev:
Första gången det hände så försökte jag köra så länge det gick.
Gick bra några mil och ett par omstarter (försökte ha igång bilen utan att stänga av)
men till slut glömde jag bort mig och efter en omstart så var den i limp-mode.

Jag har kört 40-50 mil sedan motorlampan började lysa gult för första gången. Bilen fungerar fortfarande. Men det är kanske bäst att kolla med Mercedes så att de har sensorn i lager. Sensorn är väl tillverkad i Tyskland och inte Kina? så det borde inte vara några problem.

Mack Forum- och sitemoderator
11 maj 2022 · 26 113 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Mack skrev:
Första gången det hände så försökte jag köra så länge det gick.
Gick bra några mil och ett par omstarter (försökte ha igång bilen utan att stänga av)
men till slut glömde jag bort mig och efter en omstart så var den i limp-mode.

Jag har kört 40-50 mil sedan motorlampan började lysa gult för första gången. Bilen fungerar fortfarande. Men det är kanske bäst att kolla med Mercedes så att de har sensorn i lager. Sensorn är väl tillverkad i Tyskland och inte Kina? så det borde inte vara några problem.

Ingen aning om var den tillverkas tyvärr.
Vet bara att verkstan sa att det kunde dröja (vilket det också gjorde) innan vi fick den bytt.
Men som sagt, det kan ju ha bättrats sedan dess.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
mb_pucken
11 maj 2022 · 5 083 Inlägg

Årsmodell och miltal? Om den inte är allt för gammal och inte gått så långt kan sensorn täckas av din avgasgaranti.
Är fortfarande problem att få tag på vissa sensorer tyvärr. Eftermarknadsdelar har vi testat flera olika med 90% funkar ej att programmera. Dock är risken stor att om man köper en direkt från Mercedes så är den uppdaterad och kräver en ny programvara i motorstyrenheten.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2022 · 13 673 Inlägg

själva nox sensorn är ju igentligen oviktig som sensor.  den sitter där för att se om noxgaserna blir lägre..  det är alltså för att se att adblue systemet fungerar.   att det tar tid efter nollning är normalt.  det gör våran Temsa md9 buss oxå när givaren var paj.   jag kunde åka nästa 3gånger örebro-tokholm innan lampan tände sig igen.   det hände 2gånger.    vi nollade den först beställde ny nox sensor tände sig någon dag senare ett par hundra mil senare alltså.   sen bytte vi givaren jag körde cirka 60mil och den tändes igen.  sen fick dom göra en grundligare felsökning och då var det något strul på strömmatningen till givaren.  och efter det har motorlampan varit släckt..         så jag gissar på att rätt förutsättningar måste ske innan den läser nox givaren. och derför tar det tid vilket krånglar till felsökningen något extremt.     

nu felsökte jag aldrig våran buss själv.  och det är ju tyvärr så att det alltid är bråttom och man har inte tid att göra en grundlig felsökning utan kastar delar på dom istället.  och jag rör inte den typen av saker på tunga fordon. för jag vägrar ta det ansvaret. 

men man ska aldrig lita på en snabb felsökning vilket gjorde att vårat fel kostade 8000kr extra i delar+jobb pga ingen gjorde rätt felsökning och kollade att givaren faktist hade ström.

dessa moderna skräp system skapar bara en massa problem till ingen som helst nytta.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TaxiBenz
11 maj 2022 · 130 Inlägg

mb_pucken skrev:
Årsmodell och miltal? Om den inte är allt för gammal och inte gått så långt kan sensorn täckas av din avgasgaranti.
Är fortfarande problem att få tag på vissa sensorer tyvärr. Eftermarknadsdelar har vi testat flera olika med 90% funkar ej att programmera. Dock är risken stor att om man köper en direkt från Mercedes så är den uppdaterad och kräver en ny programvara i motorstyrenheten.

2016, W212, 25 000 mil.

Vet inte om jag vill veta svaret men vad kostar en ny programvara?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2022 · 13 673 Inlägg

mb_pucken skrev:
Årsmodell och miltal? Om den inte är allt för gammal och inte gått så långt kan sensorn täckas av din avgasgaranti.
Är fortfarande problem att få tag på vissa sensorer tyvärr. Eftermarknadsdelar har vi testat flera olika med 90% funkar ej att programmera. Dock är risken stor att om man köper en direkt från Mercedes så är den uppdaterad och kräver en ny programvara i motorstyrenheten.

ja visst är det underbart..    mb sa samma med våran sprinter när vi hade problem..    har vi inte delen på lager måste vi vänta tills bussen pajar och kommer hit på bärgare innan vi får beställa delen smile    det verkar gå bra för mb.. skräp grejer är vad det är.

vi har ständiga problem med  adblue systemet på våran sprinter. 
den servas när den ska och allt sköts till punkt och pricka och skiten går sönder minst 1gång om året.


dock fungerar våra Mb Turismo bussar mycket bättre     vi har haft ett adblue problem efter en service på en av våra stora bussar.  då plockade jag isär och sköljde igenom ett filter med varmt vatten sen fungerande den.. jag tror dom hade gjort något knas på servicen då den tändes direkt efter serivcen påväg hem från Vetlanda..  det har hänt en buss vi hade tidigare oxå. men räckte med att skölja rent filtret med varmt vatten tar kanske 15min att skruva isär och ihop och inga delar åtgår.

på dom är det dock partikelfilterbyte var 30.000mil=svindyrt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TaxiBenz
11 maj 2022 · 130 Inlägg

Mercedes använder dessutom två NOx sensorer, en före SCR-katalysatorn och en sensor efter.

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil … a-mercedes

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2022 · 13 673 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Mercedes använder dessutom två NOx sensorer, en före SCR-katalysatorn och en sensor efter.

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil … a-mercedes

Tror alla gör detm för att säkerhets ställs funktionen.  Det är som  bensinbilar från 2000ochvuppåt med dubbla lamdasebsorer en före och en efter katalysator

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TaxiBenz
11 maj 2022 · 130 Inlägg

Verkstaden sa också att jag skulle försöka gasa mer som om det skulle hjälpa. Idag stod jag parkerad och tryckte gasen i botten några gånger och gasade lite mer än vanligt när jag körde. Om motorlampan inte börjar lysa imorgon efter 20 mil kanske en skit på sensorn försvann av sig själv?

Presidento Of World
11 maj 2022 · 3 306 Inlägg

Iväg och avprogrammera adblue och allt det där 3-4k så slipper du problemen..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2022 · 13 673 Inlägg

Presidento skrev:
Iväg och avprogrammera adblue och allt det där 3-4k så slipper du problemen..

hade jag hållt med om.. men yrkestrafik big no no och hålla på..    med sin privata bil är det okej.. men inte annars.   

det är lite som att använda pirat program privat är okej men så fort man kommer till ett företag så är det big no no.. då är man på djupt vatten.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mb_pucken
11 maj 2022 · 5 083 Inlägg

Growe skrev:

mb_pucken skrev:
Årsmodell och miltal? Om den inte är allt för gammal och inte gått så långt kan sensorn täckas av din avgasgaranti.
Är fortfarande problem att få tag på vissa sensorer tyvärr. Eftermarknadsdelar har vi testat flera olika med 90% funkar ej att programmera. Dock är risken stor att om man köper en direkt från Mercedes så är den uppdaterad och kräver en ny programvara i motorstyrenheten.

ja visst är det underbart..    mb sa samma med våran sprinter när vi hade problem..    har vi inte delen på lager måste vi vänta tills bussen pajar och kommer hit på bärgare innan vi får beställa delen smile    det verkar gå bra för mb.. skräp grejer är vad det är.

vi har ständiga problem med  adblue systemet på våran sprinter. 
den servas när den ska och allt sköts till punkt och pricka och skiten går sönder minst 1gång om året.


dock fungerar våra Mb Turismo bussar mycket bättre     vi har haft ett adblue problem efter en service på en av våra stora bussar.  då plockade jag isär och sköljde igenom ett filter med varmt vatten sen fungerande den.. jag tror dom hade gjort något knas på servicen då den tändes direkt efter serivcen påväg hem från Vetlanda..  det har hänt en buss vi hade tidigare oxå. men räckte med att skölja rent filtret med varmt vatten tar kanske 15min att skruva isär och ihop och inga delar åtgår.

på dom är det dock partikelfilterbyte var 30.000mil=svindyrt

Dessutom brukar båda sensorerna behöva bytas för att fixa en ny programvara.. dock tror jag inte det är Mercedes som är problemet, vi byter skiten på både MB, Nissan, Peugeot, och inbytta bilar. Är oftast Continental som tillverkar dom. Brukar vara samma kontakt och pin.

Tror inte ens biltillverkarna vill ha skiten. Lär kosta en förmögenhet bara under garantitiden.

Ne programmera bort skiten så man slipper bry sig :-)

Senast redigerat av mb_pucken (11 maj 2022)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang