Fel på NOx-sensorn

TaxiBenz
11 maj 2022 · 130 Inlägg

Presidento skrev:
Iväg och avprogrammera adblue och allt det där 3-4k så slipper du problemen..

Gör legitima verkstäder det eller ska man gå till en liten gömd verkstad i skogen för det?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2022 · 13 732 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Presidento skrev:
Iväg och avprogrammera adblue och allt det där 3-4k så slipper du problemen..

Gör legitima verkstäder det eller ska man gå till en liten gömd verkstad i skogen för det?

lite mitt i mellan  någon som gör optimering på bilar fixar det. 

det är få som talar öppet om det men dom mesta som optimerar kan fixa det..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TaxiBenz
11 maj 2022 · 130 Inlägg

Growe skrev:

TaxiBenz skrev:

Presidento skrev:
Iväg och avprogrammera adblue och allt det där 3-4k så slipper du problemen..

Gör legitima verkstäder det eller ska man gå till en liten gömd verkstad i skogen för det?

lite mitt i mellan  någon som gör optimering på bilar fixar det. 

det är få som talar öppet om det men dom mesta som optimerar kan fixa det..

Det finns ingen garanti kvar på bilen men försäkringsbolaget kanske inte gillar att man gör det? Är det ens lagligt att avprogrammera AdBlue och avgasreningssystemet?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 maj 2022 · 13 732 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Growe skrev:

TaxiBenz skrev:

Gör legitima verkstäder det eller ska man gå till en liten gömd verkstad i skogen för det?

lite mitt i mellan  någon som gör optimering på bilar fixar det. 

det är få som talar öppet om det men dom mesta som optimerar kan fixa det..

Det finns ingen garanti kvar på bilen men försäkringsbolaget kanske inte gillar att man gör det? Är det ens lagligt att avprogrammera AdBlue och avgasreningssystemet?

nej det är det inte.. inte utan en registreringsbesiktning och då blir bilen underkänd eftersom den måste ha hela avgasreningen fungera.

sen ser dom det inte på bilprovningen just nu.    men hur framtiden ser ut är svårt att säga.  jag kan se om någon varit där.
men man måste veta var man ska titta.   

vet att dom har avslöjat utländksa lastbilar med adblue blockers monterade men då är det en extern sak som är monterad hurvida polisen vet hur man kollar personbilar ställer jag mig tveksam till det är ju inte jättte många bilar som rullar runt med modifierad programvara just för att stänga av vissa funktioner.. 

för bilen är det ofarligt att köra utan adblue och nox sensore.  detta är något som sker efter förbränningen så på det sättet riskerar man inte att skada motorn iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TaxiBenz
12 maj 2022 · 130 Inlägg

Dåliga nyheter. Motorlampan är gul igen och jag var till Mercedes där de sa att sensorn är slut i lager i hela Europa. Kan ta 1 månad att få hem den. Jag kör bilen tills den stannar. Undrar om jag kan köra 500 mil innan bilen slutar fungera?

Mack Forum- och sitemoderator
12 maj 2022 · 26 134 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Dåliga nyheter. Motorlampan är gul igen och jag var till Mercedes där de sa att sensorn är slut i lager i hela Europa. Kan ta 1 månad att få hem den. Jag kör bilen tills den stannar. Undrar om jag kan köra 500 mil innan bilen slutar fungera?

Jag tror inte det går säga på rak arm hur långt du kommer.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
TaxiBenz
12 maj 2022 · 130 Inlägg

Mack skrev:

TaxiBenz skrev:
Dåliga nyheter. Motorlampan är gul igen och jag var till Mercedes där de sa att sensorn är slut i lager i hela Europa. Kan ta 1 månad att få hem den. Jag kör bilen tills den stannar. Undrar om jag kan köra 500 mil innan bilen slutar fungera?

Jag tror inte det går säga på rak arm hur långt du kommer.

Okej, men är det helt säkert att bilen stannar eller går i limpläge? Verkstaden som har hand om bilen sa att det bara är avgasreningen och den fungerar att köra.  Men de är inte så kunniga om Mercedes.

Mack Forum- och sitemoderator
12 maj 2022 · 26 134 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Mack skrev:

TaxiBenz skrev:
Dåliga nyheter. Motorlampan är gul igen och jag var till Mercedes där de sa att sensorn är slut i lager i hela Europa. Kan ta 1 månad att få hem den. Jag kör bilen tills den stannar. Undrar om jag kan köra 500 mil innan bilen slutar fungera?

Jag tror inte det går säga på rak arm hur långt du kommer.

Okej, men är det helt säkert att bilen stannar eller går i limpläge? Verkstaden som har hand om bilen sa att det bara är avgasreningen och den fungerar att köra.  Men de är inte så kunniga om Mercedes.

Mig veterligen har du inte ännu sagt vad det är för modell ännu, men om den reagerar på samma sätt
som min bil i jobbet så kommer den att efter några omstarter att gå ner i limp.
Så visst, den funkar ju, men du blir omkörd av epatraktorer..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
TaxiBenz
12 maj 2022 · 130 Inlägg

Mack skrev:
Mig veterligen har du inte ännu sagt vad det är för modell ännu, men om den reagerar på samma sätt
som min bil i jobbet så kommer den att efter några omstarter att gå ner i limp.
Så visst, den funkar ju, men du blir omkörd av epatraktorer..

E220. Menar du vanliga starter med "omstarter"? Jag har startat bilen säkert 10-20 gånger sedan motorlampan tändes.

Mack Forum- och sitemoderator
12 maj 2022 · 26 134 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Mack skrev:
Mig veterligen har du inte ännu sagt vad det är för modell ännu, men om den reagerar på samma sätt
som min bil i jobbet så kommer den att efter några omstarter att gå ner i limp.
Så visst, den funkar ju, men du blir omkörd av epatraktorer..

E220. Menar du vanliga starter med "omstarter"? Jag har startat bilen säkert 10-20 gånger sedan motorlampan tändes.

Precis, vanliga omstarter.
Ja, det lär ju kunna vara olika från motor till motor, modell till modell.
I min varnade den i displayen att den skulle gå ner i limp-mode efter omstart, men jag kunde göra det
runt..ja tio gånger kanske innan det faktiskt hände. Någonstans där.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
TaxiBenz
12 maj 2022 · 130 Inlägg

Mack skrev:
Precis, vanliga omstarter.
Ja, det lär ju kunna vara olika från motor till motor, modell till modell.
I min varnade den i displayen att den skulle gå ner i limp-mode efter omstart, men jag kunde göra det
runt..ja tio gånger kanske innan det faktiskt hände. Någonstans där.

Jag har inte fått något varningsmeddelande på min display, vilket jag tycker är lite konstigt. Endast motorlampan som varnar. Det brukar visas meddelanden på displayen om något är fel.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 maj 2022 · 13 732 Inlägg

Mack skrev:

TaxiBenz skrev:

Mack skrev:
Mig veterligen har du inte ännu sagt vad det är för modell ännu, men om den reagerar på samma sätt
som min bil i jobbet så kommer den att efter några omstarter att gå ner i limp.
Så visst, den funkar ju, men du blir omkörd av epatraktorer..

E220. Menar du vanliga starter med "omstarter"? Jag har startat bilen säkert 10-20 gånger sedan motorlampan tändes.

Precis, vanliga omstarter.
Ja, det lär ju kunna vara olika från motor till motor, modell till modell.
I min varnade den i displayen att den skulle gå ner i limp-mode efter omstart, men jag kunde göra det
runt..ja tio gånger kanske innan det faktiskt hände. Någonstans där.

ja det verkar vara olika vissa bilar varnar andra bara tappar effekt så är det på våra sprintar den enda varningen man får är när motorlampan tänds sen rätt vad det är så går den i limp läge och rör sig knappt framåt.
samma händer tydligen på våran Temsa buss oxå inget jag märkt själv. 

strunt grejer att dom har rätt att låsa ihop bilarna totalt. 

fort transit bussar startar inte när man kört för länge med lysande motorlampa och det är ju skit skoj eller inte.. framför allt när ford själva inte klarar av att laga dom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Robban_F Avstängd
12 maj 2022 · 301 Inlägg

Kommer ni (äldre) ihåg när man åkte till en OK självservicehall och hissade upp bilen, lagade avgasröret med lite kladd, bytte en dålig tändstiftskabel och den utslitna vattenpumpen?
Kostade några hundra ...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 maj 2022 · 13 732 Inlägg

Robban_F skrev:
Kommer ni (äldre) ihåg när man åkte till en OK självservicehall och hissade upp bilen, lagade avgasröret med lite kladd, bytte en dålig tändstiftskabel och den utslitna vattenpumpen?
Kostade några hundra ...

Ja det var tider det värsta som kunde hända var att rotorn eller stiften brann lite.   Men inget man inte kunde fixa lite enkelt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TaxiBenz
12 maj 2022 · 130 Inlägg

mb_pucken skrev:

Growe skrev:

mb_pucken skrev:
Årsmodell och miltal? Om den inte är allt för gammal och inte gått så långt kan sensorn täckas av din avgasgaranti.
Är fortfarande problem att få tag på vissa sensorer tyvärr. Eftermarknadsdelar har vi testat flera olika med 90% funkar ej att programmera. Dock är risken stor att om man köper en direkt från Mercedes så är den uppdaterad och kräver en ny programvara i motorstyrenheten.

ja visst är det underbart..    mb sa samma med våran sprinter när vi hade problem..    har vi inte delen på lager måste vi vänta tills bussen pajar och kommer hit på bärgare innan vi får beställa delen smile    det verkar gå bra för mb.. skräp grejer är vad det är.

vi har ständiga problem med  adblue systemet på våran sprinter. 
den servas när den ska och allt sköts till punkt och pricka och skiten går sönder minst 1gång om året.


dock fungerar våra Mb Turismo bussar mycket bättre     vi har haft ett adblue problem efter en service på en av våra stora bussar.  då plockade jag isär och sköljde igenom ett filter med varmt vatten sen fungerande den.. jag tror dom hade gjort något knas på servicen då den tändes direkt efter serivcen påväg hem från Vetlanda..  det har hänt en buss vi hade tidigare oxå. men räckte med att skölja rent filtret med varmt vatten tar kanske 15min att skruva isär och ihop och inga delar åtgår.

på dom är det dock partikelfilterbyte var 30.000mil=svindyrt

Dessutom brukar båda sensorerna behöva bytas för att fixa en ny programvara.. dock tror jag inte det är Mercedes som är problemet, vi byter skiten på både MB, Nissan, Peugeot, och inbytta bilar. Är oftast Continental som tillverkar dom. Brukar vara samma kontakt och pin.

Tror inte ens biltillverkarna vill ha skiten. Lär kosta en förmögenhet bara under garantitiden.

Ne programmera bort skiten så man slipper bry sig :-)

Vad kan det kosta att byta båda sensorerna och installera en ny programvara i motorstyrenheten?

zzr94092
12 maj 2022 · 4 385 Inlägg

Det kan en MB verkstad tala om...

mb_pucken
12 maj 2022 · 5 087 Inlägg

TaxiBenz skrev:

mb_pucken skrev:

Growe skrev:

ja visst är det underbart..    mb sa samma med våran sprinter när vi hade problem..    har vi inte delen på lager måste vi vänta tills bussen pajar och kommer hit på bärgare innan vi får beställa delen smile    det verkar gå bra för mb.. skräp grejer är vad det är.

vi har ständiga problem med  adblue systemet på våran sprinter. 
den servas när den ska och allt sköts till punkt och pricka och skiten går sönder minst 1gång om året.


dock fungerar våra Mb Turismo bussar mycket bättre     vi har haft ett adblue problem efter en service på en av våra stora bussar.  då plockade jag isär och sköljde igenom ett filter med varmt vatten sen fungerande den.. jag tror dom hade gjort något knas på servicen då den tändes direkt efter serivcen påväg hem från Vetlanda..  det har hänt en buss vi hade tidigare oxå. men räckte med att skölja rent filtret med varmt vatten tar kanske 15min att skruva isär och ihop och inga delar åtgår.

på dom är det dock partikelfilterbyte var 30.000mil=svindyrt

Dessutom brukar båda sensorerna behöva bytas för att fixa en ny programvara.. dock tror jag inte det är Mercedes som är problemet, vi byter skiten på både MB, Nissan, Peugeot, och inbytta bilar. Är oftast Continental som tillverkar dom. Brukar vara samma kontakt och pin.

Tror inte ens biltillverkarna vill ha skiten. Lär kosta en förmögenhet bara under garantitiden.

Ne programmera bort skiten så man slipper bry sig :-)

Vad kan det kosta att byta båda sensorerna och installera en ny programvara i motorstyrenheten?

Vet faktiskt inte :-p jag byter och programmerar bara, betalning m.m sköter andra :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Jesper328
12 maj 2022 · 2 365 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Vad kan det kosta att byta båda sensorerna och installera en ny programvara i motorstyrenheten?

Har själv aldrig bytt två sensorer samtidigt, utan det går finfint att byta en och sedan göra en inlärning.
Skulle det krävas en uppdatering för Adblue-styrdonet så tar denna ca 30 min, dock har detta varit en aktion och skall således vara kostnadsfri om den ej redan är gjord.
Kan även vara så att din bil är tillverkad efter att denna aktionen blev aktuell.
En inlärning efter byte tar en minut.

Nox-sensor? 6000-8000kr
Arbete - ca 1 timma á 1500kr

Sen kan dessa sensorer ha satt sig duktigt jäkla bra så att man får med sig gängorna ut när man lossar dem, och då kostar det mera i arbete.

Up the RA
TaxiBenz
19 juni 2022 · 130 Inlägg

Har fortfarande inte fått filtret. Jag har kört ca 500 mil utan problem, ta i trä. Någon som vet om Adblue inte fungerar utan detta filter? Det var länge sedan jag fyllde på och bilen har ännu inte varnat för att den behöver fyllas på med Adblue.

TaxiBenz
17 oktober 2022 · 130 Inlägg

6 månader och 2000 mil senare sitter nu en ny sensor i bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang