Turbokonvertering b230fb Volvo 940

Hampuz-stahl
12 maj 2022 · 3 Inlägg

Tjenare!
Har turbo-konverterat min b230fb från 1991 men den vill inte gå riktigt! Har bytt till ett orginal Grenrör med en orginal turbo.
Har även original intercooler och har bytt elsystem till turbons. har även röda saab monterade.
Bilen startar men dör om man gasar fort! Någon som haft samma problem eller kan vetas vad det är?

Mew
12 maj 2022 · 2 152 Inlägg

Har du tagit allting från Turbon, även LMM, boxar osv? Och du har inte kvar spridarmotstånden? De behövs ju med Turbons original lågohmiga spridare, men de röda Saabspridarna är högohmiga och ska inte ha motståndet (vilket är största anledningen till varför de är så vanliga vid turbobyggen, man slipper klabba med motstånd). smile

Inga felkoder?

Hampuz-stahl
12 maj 2022 · 3 Inlägg

Jag har allt från turbon. elsystem lmm hela köret. allt förutom motorn. har även byglat spridarmotståndet så jag ska kunna köra med röda saab. Har ännu inte kunnat kolla felkoder pga volvon jag tog elsystemet har obd2 och har ingen kabel jag kan köra mellan obd2 och datorn för att kunna använda vol-fcr programmet.
Bytte även till turbo insuget om de nu skulle göra något.
Kan de vara så att luften och bensinen inte får plats i cylindrarna då de  sprutar soppa som fan när man tar ut tändstiften?

Hampuz-stahl
12 maj 2022 · 3 Inlägg

Kan testa koppla in spridarmotståndet och testa med turbons orginal spridare om det kan vara felet

Lucif3r
12 maj 2022 · 2 183 Inlägg

vol-fcr används inte för 940is heller... Man får vackert bygga sig en egen läsare mha. en LED, en tryckknapp, och ett par kablar.
Samma princip som på 85x70 med fenix eller motronic4.3-systemet; https://i35.photobucket.com/albums/d157 … LC_LED.jpg

Du är ju dock i ett rätt fint läge - du kan ta din orginalblinkdosa under huven och konvertera till OBDII-plug smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang