torsen
19 maj 2022
· 7 198 Inlägg
På en bil med EN(1) kapad fjäder riskerar du att få "diagonalobalans".
När bilen står stilla märks ingen skillnad.
Men vid körning kan den "rulla" olika vid höger- resp vänstersväng.
Lika så över "gupp" eller andra större ojämnheter.
På bilar m individuellt justerbar fjädring brukar jag förfara som följer för att kontrollera och eventuellt justera.
Mät upp exakta mitten på bilen fram på en chassiedel som tål att lyfta bilen på.
Placera en trekantig träbit på domkraften och lyft bilen på ovan funna chassiedel.
Lyft fram så att framhjulen lämnar underlaget på båda sidor.
Mät höjden över underlaget på båda sidor och notera resp värden.
Jag brukar ha B-stolpen som referens.
Nu har du fått differensen för bakfjädrarna.
Gör om samma procedur för framfjädrarna.
D v s höj bilen bak och notera skillnad i vagnhöjd vid B-stolparna på de olika sidorna.
Är det mycket stor skillnad får du byta fjädrarna.
På en bil med justerbar fjädring/vagnhöjd justerar du tills bilen kommer i balans.
Eller ställer in bilen, om du alltid eller oftast är ensam, så att den är någon eller några cm högre på förarsidan, för att kompensera för föraren vikt.
Om man köper nya fjädrar, från te x Calmini, så är alla 4 fyra fjädrarna märkta med var på bilen de ska placeras.
All "snedbelastning" påverkar hjulvinklarna, som i sin tur påverkar köregenskaperna - mer eller mindre.
Blanda aldrig soft- och HD-fjädrar på samma bil.
Diagonalobalans märks mest vid passage broskarvar eller järnvägsspår som inte går vinkelrätt över vägen.