Kapat fjäder vänster fram, höger fram är den orörd men ändå lika låg?!?

Mracing
17 maj 2022 · 3 Inlägg

Hej som rubriken lyder så har jag kapat fjädrarna fram på min w124! när jag kapade vänster fram å skulle sänka ner för att titta hur det blev så märkte jag att den var lika låg på höger sida fast jag inte gjort något åt den fjädern, man ser hur den är ihoptryckt. Nu till min fråga, är det fjädern som är kass eller är det krängningshämmaren som ”lägger” över all vikt  på den högra fjädern? Skall jag låta det vara så eller ska jag kapa den och den kommer inte att ändras på höjden utan bara att trycket försvinner?

jaka54
17 maj 2022 · 5 680 Inlägg

Kapat en fjäder??! Hur får du då en bra anläggningsyta mot nedre fjäderfästet??

Mossan1
17 maj 2022 · 2 751 Inlägg

Den fullgoda fjädern får bära mer last, naturligtvis.

Tattargrej för övrigt.
Ska man nu minst sänka, ska man ha fjädrar för ändamålet. Komner gå som kråka på vägen och fjäderändarna kommer gneka och ha sig mot säterna.

Glöm att bilprovningen godkänner, och det är underkänt på goda grunder.

Har du inte råd med sänkfjädrar = sänk först när du har råd.

Mracing
17 maj 2022 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Den fullgoda fjädern får bära mer last, naturligtvis.

Tattargrej för övrigt.
Ska man nu minst sänka, ska man ha fjädrar för ändamålet. Komner gå som kråka på vägen och fjäderändarna kommer gneka och ha sig mot säterna.

Glöm att bilprovningen godkänner, och det är underkänt på goda grunder.

Har du inte råd med sänkfjädrar = sänk först när du har råd.

Inte tänkt att bilprovningen ska godkänna de heller, gnekar ingenting! Om jag kapar den fullgoda fjädern kommer jag då att få samma höjd som på den kapade sidan?

Mracing
17 maj 2022 · 3 Inlägg

jaka54 skrev:
Kapat en fjäder??! Hur får du då en bra anläggningsyta mot nedre fjäderfästet??

Inga problem med anläggningsytan på de nedre fästet!

Steff240
18 maj 2022 · 1 005 Inlägg

Såvitt jag har förstått det så är det "okej" med kapade fjädrar i Bilprovningens ögon sålänge det inte finns risk att fjädern hoppar ur läge tex när du hissar upp bilen.
På min 740 räckte det med ett par rejäla slangklämmor längst ner som höll fast fjädern i skålen. Osäker på hur det ser ut på w124 men nåt liknande borde gå att lösa.

Nu var det nästan 10 år sen så reglerna kan ju ändrats, och jag kanske bara Råkade på snälla besiktare under dom åren jag åkte kapat, vem vet... roll

zemet
18 maj 2022 · 4 030 Inlägg

Steff240 skrev:
Såvitt jag har förstått det så är det "okej" med kapade fjädrar i Bilprovningens ögon sålänge det inte finns risk att fjädern hoppar ur läge tex när du hissar upp bilen.
På min 740 räckte det med ett par rejäla slangklämmor längst ner som höll fast fjädern i skålen. Osäker på hur det ser ut på w124 men nåt liknande borde gå att lösa.

Nu var det nästan 10 år sen så reglerna kan ju ändrats, och jag kanske bara Råkade på snälla besiktare under dom åren jag åkte kapat, vem vet... roll

Jag har exakt samma erfarenhet. Det var aldrig några problem med den kapade änden på fjädern.
Alla kompisar körde på samma sätt med slangklämmor eller svetsatde i fjäderskålen utan anmärkning på bes.

Det låter väldigt märkligt att bilen inte blev lägre, jag har ingen bra förklaring.

torsen
19 maj 2022 · 7 198 Inlägg

På en bil med EN(1) kapad fjäder riskerar du att få "diagonalobalans".

När bilen står stilla märks ingen skillnad.
Men vid körning kan den "rulla" olika vid höger- resp vänstersväng.
Lika så över "gupp" eller andra större ojämnheter.

På bilar m individuellt justerbar fjädring brukar jag förfara som följer för att kontrollera och eventuellt justera.

Mät upp exakta mitten på bilen fram på en chassiedel som tål att lyfta bilen på.
Placera en trekantig träbit på domkraften och lyft bilen på ovan funna chassiedel.
Lyft fram så att framhjulen lämnar underlaget på båda sidor.
Mät höjden över underlaget på båda sidor och notera resp värden.
Jag brukar ha B-stolpen som referens.
Nu har du fått differensen för bakfjädrarna.

Gör om samma procedur för framfjädrarna.
D v s höj bilen bak och notera skillnad i vagnhöjd vid B-stolparna på de olika sidorna.

Är det mycket stor skillnad får du byta fjädrarna.
På en bil med justerbar fjädring/vagnhöjd justerar du tills bilen kommer i balans.
Eller ställer in bilen, om du alltid eller oftast är ensam, så att den är någon eller några cm högre på förarsidan, för att kompensera för föraren vikt.
Om man köper nya fjädrar, från te x Calmini, så är alla 4 fyra fjädrarna märkta med var på bilen de ska placeras.
All "snedbelastning" påverkar hjulvinklarna, som i sin tur påverkar köregenskaperna - mer eller mindre.

Blanda aldrig soft- och HD-fjädrar på samma bil.

Diagonalobalans märks mest vid passage broskarvar eller järnvägsspår som inte går vinkelrätt över vägen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang