Skapa en ny bilnyckel till Toyota Celica T230

BMO11
18 maj 2022 · 2 Inlägg

Hejsan!
Har nyligen skaffat en ny bil och det blev en Toyota Celica T230 från 2000. Efter köptet märkte jag att jag hade fått 2 nycklar men endast en av dem funkar att starta bilen med. Läste mer om det och det verkar som att det behövs ett transponder chip i nyckeln för att den ska kunna starta motorn. Varit förbi toyota och frågat med det var inget de kunde lösa. Så jag har endast en fungerade nyckel och en skärd nyckel som funkar att låsa upp bilen men inte starta motorn.

Känns ganska riskfullt att endast ha en fungerade nyckel till, så frågar här ifall någon har något bra tips eller lösning.
Finns det något sätt att skapa en fungerade nyckel till celican eller något sätt att lura tändningslåset att starta bilen utan en transponder-nyckel?

Tack för hjälpen!

Mossan1
19 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Du borde väl kunna köpa en ny nyckel på Toyota?

Der går inte med en nyckel utan transponder, och heller inte lägga in en annan begagnad nyckel med transponder.
Toyota av dom årgångarna är öite speciella med nycklarna.
Har man ingen nyckel måste man byta databox/ar. Går visst inte att lägga til någon ny utan en godkänd nyckel.

Så köp en reservnyckel.

uhlin
19 maj 2022 · 2 831 Inlägg

Isåfall är väl enda alternativet att du får nycklar tillverkade så många du vill ha hos nån som tillverkar nycklar. Ta sen den nyckeln med transponder och tejpa fast i närheten av "antennringen" till startspärren.

Inte stöldsäkert längre dock så funkar det.

Gjorde så på min Mitsubishi Carisma där nyckeln föll isär som är en sjuka på carismor. Tog dock lös själva antennringen och tejpade fast nyckeln direkt på ringen och la allt inne bland rattkåpor.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 maj 2022 · 13 669 Inlägg

idag kan många kopiera nycklar med chip och även få det att fungera.  ibland gör dom ren kopia på den du har i nyckeln ibland programerar dom in nya nycklar. 
många gånger behöver man inte åka till märkesverkstaden.  men det finns ju vissa fördelar med att åka till toyota..  tex att du får en riktig toyota nyckel.  och ingen konstig kina nyckel.

sen är det inte säkert att det blir billigare att göra en ny nyckel hos någon skomakare.  ibland kan det bli dyrare. men det finns iallfall massor av olika möjligheter.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
19 maj 2022 · 10 244 Inlägg

Dom här har jag anlitat med gott resultat och kan varmt rekommendera dom:

https://www.nybilnyckel.se/

Nu var det iofs till en äldre Volvo, men dom löste det som Volvo inte kunde lösa åt mig...

Senast redigerat av Brådhis (19 maj 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
BMO11
21 maj 2022 · 2 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du borde väl kunna köpa en ny nyckel på Toyota?

Der går inte med en nyckel utan transponder, och heller inte lägga in en annan begagnad nyckel med transponder.
Toyota av dom årgångarna är öite speciella med nycklarna.
Har man ingen nyckel måste man byta databox/ar. Går visst inte att lägga til någon ny utan en godkänd nyckel.

Så köp en reservnyckel.

Growe skrev:
idag kan många kopiera nycklar med chip och även få det att fungera.  ibland gör dom ren kopia på den du har i nyckeln ibland programerar dom in nya nycklar. 
många gånger behöver man inte åka till märkesverkstaden.  men det finns ju vissa fördelar med att åka till toyota..  tex att du får en riktig toyota nyckel.  och ingen konstig kina nyckel.

sen är det inte säkert att det blir billigare att göra en ny nyckel hos någon skomakare.  ibland kan det bli dyrare. men det finns iallfall massor av olika möjligheter.

Tack för hjälpen!
Tyvärr har jag redan varit förbi toyota och pratat med dem. Och de sa att bilen var för gammal, så det gick inte att fixa fler reservnycklar. Så jag antar att jag får till något annat ställe som fixar det.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj 2022 · 13 669 Inlägg

BMO11 skrev:

Mossan1 skrev:
Du borde väl kunna köpa en ny nyckel på Toyota?

Der går inte med en nyckel utan transponder, och heller inte lägga in en annan begagnad nyckel med transponder.
Toyota av dom årgångarna är öite speciella med nycklarna.
Har man ingen nyckel måste man byta databox/ar. Går visst inte att lägga til någon ny utan en godkänd nyckel.

Så köp en reservnyckel.

Growe skrev:
idag kan många kopiera nycklar med chip och även få det att fungera.  ibland gör dom ren kopia på den du har i nyckeln ibland programerar dom in nya nycklar. 
många gånger behöver man inte åka till märkesverkstaden.  men det finns ju vissa fördelar med att åka till toyota..  tex att du får en riktig toyota nyckel.  och ingen konstig kina nyckel.

sen är det inte säkert att det blir billigare att göra en ny nyckel hos någon skomakare.  ibland kan det bli dyrare. men det finns iallfall massor av olika möjligheter.

Tack för hjälpen!
Tyvärr har jag redan varit förbi toyota och pratat med dem. Och de sa att bilen var för gammal, så det gick inte att fixa fler reservnycklar. Så jag antar att jag får till något annat ställe som fixar det.

Kolla med mer återförsäljare för det låter väldigt märkligt att dom inte kan få fram en nyckel    isånt fall lär man akta sig för jeg Toyota bilar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
22 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Growe skrev:
Kolla med mer återförsäljare för det låter väldigt märkligt att dom inte kan få fram en nyckel    isånt fall lär man akta sig för jeg Toyota bilar

I så fall handlar det sannolikt om att deras utrustning idag inte är bakåtkompatibelt med dom tidigaste systemen.
Inget unikt för Toyota.
Ex;
Ta en Volvo v70 1998 125hk eller144hk och åk till Volvo för att få den felkodsläst.....
Det klarar dom inte.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj 2022 · 13 669 Inlägg

Mossan1 skrev:

Growe skrev:
Kolla med mer återförsäljare för det låter väldigt märkligt att dom inte kan få fram en nyckel    isånt fall lär man akta sig för jeg Toyota bilar

I så fall handlar det sannolikt om att deras utrustning idag inte är bakåtkompatibelt med dom tidigaste systemen.
Inget unikt för Toyota.
Ex;
Ta en Volvo v70 1998 125hk eller144hk och åk till Volvo för att få den felkodsläst.....
Det klarar dom inte.

det är väldigt illa..  det är ju ingen vetenskap..  tex med att koda nycklar så krävs det ju enligt tillverkarna själva deras egna utrustning.  dom ger ju inte ägaren låskoder och skit för att kunna göra det själv det vägrar dom totalt.  oavsätt vilka du frågar.  men då ska dom oxå tillhanda möjligheten att med deras hjälp göra så enkla grejer.

när det är dom som låser ut ägaren.  det ska ju inte vara så att man ska behöva skrota bilen för att man tappar nyckeln till bilen.

totalt uruselt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
22 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Growe skrev:
totalt uruselt.

Ja, det är det verkligen.

Utmarks-Loke
22 maj 2022 · 5 809 Inlägg

Klart man kan programmera nycklar själv, med rätt piratverktyg. Nyckelämnen går att köpa från Kina. Nu är detta en VW men Toyota är ju såpass stora att det förstås går till dom också.

https://www.youtube.com/watch?v=P_eVGDYFYdY

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang