Turbo sjunker i ladd vid gaspådrag 945 b230ft

945ltt0
18 maj 2022 · 19 Inlägg

Tjena. Har för några månader sen införskaffat mig en 945 med b230ft. När jag köpte den så satt ingen dumpventil på så han låt fränare. Sen när jag kände att jag ville tänka lite på turbons hälsa så kopplade jag in den igen samt en laddtrycksmätare. Såklart efter jag hade gjort det så passade jag på att bricka turbon så att den laddade lite mer. Satte 2 små brickor så han ska ladda runt 0,8-0,9 vilket han gjorde på min förra 940 jag hade. Jag satte mig då i bilen och tänkte kolla så allt stämde så jag gasade på och hamna på 1,5 i ladd samt att det sjönk direkt till typ 0,5 och fortsatte sjunka lite långsamt vid fullt gaspådrag. Vet inte riktigt om det hör ihop men min tomgång ligger på 2 tusen i varv, hörde på nån youtube video att tomgången strulade på hans bil sen så hittade han ett vakuum fel och åtgärda det så tomgången blev bättre. Och med tanke på att laddet kan få hjärnspöken när det läcker i nåt av tryckrören så tänkte jag om det va nåt sånt. Men jag kollade alla tryckrör och dom satt bra och inget som släppte ut luft. Har sedan plockat bort wastegaten och kollat hur den såg ut och då rann det en hel del olja ur den. Men inget som hjälpte laddtrycket

Är det någon som vet vad som kan va felet?
Om det typ är spjället som wastegaten öppnar som kan va fel på eller om det kan vara något annat.
Tacksam för svar

Jesper328
19 maj 2022 · 2 333 Inlägg

Troligtvis beror det på din membrandosa till WG som inte orkar hålla emot.
Men börja med att reda ut varför du har så hög tomgång, och se över alla vakuumslangar och dylikt.

Senast redigerat av Jesper328 (19 maj 2022)

Up the RA
945ltt0
29 maj 2022 · 19 Inlägg

Bytte wastegate precis, och gasa på lite. Då ladda den 0,3 sen långsamt åker den upp till 0,5 med 2 brickor till wastegate. Han borde ju inte ladda så lite med 2 brickor. Det är ju en 13c så han borde ju ladda snabbare men som sagt kommer den ba upp till 0,5 efter ett bra tag när den egentligen ska ladda runt 0,9. Det verkar ju va nåt med wastegate, blir ba förvirrad. Sen vet jag inte hur bra den här wastegaten är men den funkade på min gamla bil iaf

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang