Är det bortkastade pengar att installera megasquirt på en Volvo 850?

johanZ
18 maj 2022 · 26 Inlägg

Hej!

Har en -97a 850 med turbo som är i original. Funderar på om det finns något roligt jag kan göra med den, tillexempel installera megasquirt i den.

Är det värt? Kommer den att bli bränslesnålare?

Mack Forum- och sitemoderator
18 maj 2022 · 26 113 Inlägg

Ska du inte göra några andra större modifikationer så anser i alla fall jag att det är bortkastade pengar.
En stor service gör nog mer.

Edit: Men om någon är av någon annan åsikt, så är det självklart välkommet att motprestera en sådan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
simlar
19 maj 2022 · 5 516 Inlägg

Vad är syftet?

Om du ska trimma mer än dom färdiga trimstegen som firmor erbjuder och inte har möjlighet att mappa om original-motorstyrning själv så kanske det är värt.
(Dock är Speeduino mer prisvärt jämfört med MegaSquirt 1 och 2 om du vill ha budget-grejer)


Om målet är att sänka bränsleförbrukningen så lär det inte löna sig.
Det är såpass modern motorstyrning i 850 så är nog svårt få ner förbrukningen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
johanZ
19 juli 2022 · 26 Inlägg

Ja det hade vart bra, speciellt i dessa tider, att få ner bränsleförbrukningen. Vart kan jag köpa en speeduino?

Utmarks-Loke
19 juli 2022 · 5 814 Inlägg

Du lär inte få ner bränsleförbrukningen och speciellt inte så mycket att du sparar alla de tusenlappar som styrsystemet och mappningen kostar. Dessutom kommer besiktningen ha åsikter om saken ifall de upptäcker bytet. Lägg pengarna på en kurs i eco-driving istället

johanZ
19 juli 2022 · 26 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Du lär inte få ner bränsleförbrukningen och speciellt inte så mycket att du sparar alla de tusenlappar som styrsystemet och mappningen kostar. Dessutom kommer besiktningen ha åsikter om saken ifall de upptäcker bytet. Lägg pengarna på en kurs i eco-driving istället

Jaha kan de ha åsikter? Står det verkligen i registreringsbeviset vad man har för typ av bränslesystem?

Vart kan jag köpa en speeduino?

Jesper328
19 juli 2022 · 2 333 Inlägg

Speeduino kan du köpa ifrån t.ex diy-efi.
Vet ej hur det ser ut med färdigbyggda, men gds kit köper man för 1200-1800kr.
Ett färdigt ms1 köper du för 3000kr, sen lite extra funktioner och sånt man gärna vill ha så är du uppe i 4000kr.
Kabelstam och eventuellt nya sensorer - 1000-2000kr.
Licens på Tunerstudio är att rekommendera också. - 500kr

Kostnad för mappning är allt mellan 0kr och 20000kr beroende på vem som utför.

Efter detta kanske du kan klämma ur 40-50hkr beroende på turbo och bränslesystem, och minska förbrukningen med 5-10%.

Såvida du inte tänker bygga motorn ordentligt så finns det absolut ingen mening med ett sprut, isåfall är det mer värt att köpa ett ”chiptrim” direkt ifrån lagerhyllan.

Edit: Plus en bredbandslambda á 2700kr.

Senast redigerat av Jesper328 (19 juli 2022)

Up the RA
Utmarks-Loke
19 juli 2022 · 5 814 Inlägg

johanZ skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Du lär inte få ner bränsleförbrukningen och speciellt inte så mycket att du sparar alla de tusenlappar som styrsystemet och mappningen kostar. Dessutom kommer besiktningen ha åsikter om saken ifall de upptäcker bytet. Lägg pengarna på en kurs i eco-driving istället

Jaha kan de ha åsikter? Står det verkligen i registreringsbeviset vad man har för typ av bränslesystem?

Vart kan jag köpa en speeduino?

Om du inte har original skall det stå i registreringsbeviset men det är i princip omöjligt att regga en så ny bil med ombyggt motorstyrningssytem. Miljökraven är rigorösa och du kan inte göra de miljötester som behövs för att det skall bli godkänt. Om du lyckas dölja det extremt bra så de inte ser det kanske du klarar besiktningen men du kan glömma att göra det på normal väg.

johanZ
23 juli 2022 · 26 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

johanZ skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Du lär inte få ner bränsleförbrukningen och speciellt inte så mycket att du sparar alla de tusenlappar som styrsystemet och mappningen kostar. Dessutom kommer besiktningen ha åsikter om saken ifall de upptäcker bytet. Lägg pengarna på en kurs i eco-driving istället

Jaha kan de ha åsikter? Står det verkligen i registreringsbeviset vad man har för typ av bränslesystem?

Vart kan jag köpa en speeduino?

Om du inte har original skall det stå i registreringsbeviset men det är i princip omöjligt att regga en så ny bil med ombyggt motorstyrningssytem. Miljökraven är rigorösa och du kan inte göra de miljötester som behövs för att det skall bli godkänt. Om du lyckas dölja det extremt bra så de inte ser det kanske du klarar besiktningen men du kan glömma att göra det på normal väg.

Ta inte detta som kritik nu, jag vill gärna lära mig, men; ända gången jag behöver registreringsbesiktning bilen är om jag ändrar något på bilen, exempelvis taklucka, dubbelkommando, dragkrok, motoreffekt osv https://www.bilprovningen.se/tjanster/r … besiktning.


Jag hittar följande i TFSF 2010:87 (Transportstyrelsens författningssamling)


2 kap 2 § Den som ställer in ett ändrat fordon till registreringsbesiktning ska lämna en skriftlig redogörelse för vilka ändringar som har gjorts på fordonet.

3 kap 1 § Vid registreringsbesiktning av ett ändrat fordon avgör besiktnings- organet beroende på ändringens art vilken omfattning registrerings- besiktningen ska ha med avseende på de kontroller som behöver göras och vilka uppgifter som behöver fastställas eller korrigeras. För att avgöra omfattningen av besiktningen, ska besiktningsorganet bedöma om ändringen kan ha påverkat funktionen eller egenskaper hos fordonet på andra områden än de som uppgivits.

Enligt 2 kap 2 §, borde ett ändrat fordon således vara när den tekniska beskrivningen eller datan som finns i registreringsbeviset inte längre är korrekt. Då borde vi hamna i del 1 av registreringsbeviset, ruta "Miljöfakta". Att punkt V.7 och V.8 inte längre stämmer, de värdena borde ha sänkts....

Men säg att man har en gammal bil, där de fälten inte innehåller någon data, då borde det vara fritt fram att ändra på sitt fordon utan krav på registreringsbesiktning.

Men oavsett om du har en bil som har data i rutan "Miljöfakta" eller inte, är det enda som besiktningsorganet kan göra är att mäta co2. Tänker då på 3 kap 2 § "fastställas eller korrigeras"

EDIT: Inte någonstans står det vilket inspurt-system jag har i min bil.

Senast redigerat av johanZ (23 juli 2022)

Marlboroman
23 juli 2022 · 8 228 Inlägg

Det behöver inte stå i registreringsbeviset. Motorn som sitter i bilen har ett avgascertifikat från fabrik. Det upphör att gälla om man byter till exempel insprutningssystem, turbo, spridare och så vidare. Och det är där problemet med besiktning börjar, OM det upptäcks.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
johanZ
24 juli 2022 · 26 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det behöver inte stå i registreringsbeviset. Motorn som sitter i bilen har ett avgascertifikat från fabrik. Det upphör att gälla om man byter till exempel insprutningssystem, turbo, spridare och så vidare. Och det är där problemet med besiktning börjar, OM det upptäcks.

Alright! Tack för bra diskussion

Utmarks-Loke
24 juli 2022 · 5 814 Inlägg

1976 började man med avgascertifierade motorer, från det året får man inte ändra något på motorn som påverkar avgaserna. Däremot får man byta till en annan motor med bättre avgascertifikat, lite förenklat, man kan alltså sätta i en nyare motor om man inte ändrar något på den. Detta går bra fram till 1993 ungefär, när bilarna blir helbilsgodkända. Då blir det ännu jobbigare.
Sedan finns det, eller har funnits, ett kryphål i form av etanolkonvertering. Gör man det får man ändra på motorn. Så länge man följer övriga regler med maximal effektökning och så vidare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang