Knapp till handbromsspaken har lossnat, kommer den gå igenom besiktningen? Skoda RS 2014

hey_it_me
21 maj 2022 · 49 Inlägg

Hej,

Helt plötsligt lossnar knappen som man trycker in för att dra åt spaken till handbromsen. Det sitter en fjäder där också som är lös. Bromsen fungerar när man sätter tillbaka knappen och trycker in den hela tiden men man måste dra upp spaken några gånger innan den fastnar i det läget. Nu är det så att bilen ska besiktas på måndag. Jag kan ju ändra tid men den ska besiktas senast sista maj ändå så. Kommer bilen gå igenom besiktningen med detta problem? Och är det någon som vet hur det sitter ihop så man kan laga det? Tänker om det är en sprint eller något också. Hittade bara fjädern.

Senast redigerat av hey_it_me (21 maj 2022)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2022 · 14 042 Inlägg

hey_it_me skrev:
Hej,

Helt plötsligt lossnar knappen som man trycker in för att dra åt spaken till handbromsen. Det sitter en fjäder där också som är lös. Bromsen fungerar när man sätter tillbaka knappen och trycker in den hela tiden men man måste dra upp spaken några gånger innan den fastnar i det läget. Nu är det så att bilen ska besiktas på måndag. Jag kan ju ändra tid men den ska besiktas senast sista maj ändå så. Kommer bilen gå igenom besiktningen med detta problem? Och är det någon som vet hur det sitter ihop så man kan laga det? Tänker om det är en sprint eller något också. Hittade bara fjädern.

Först och främst så kan du väl skriva vilken bil det gäller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Robban_F Avstängd
21 maj 2022 · 301 Inlägg

En bra mall för att skriva en fråga kan vara att börja med bilmärke, modell, år, körsträcka och ev. färg och andra attribut. För TS skulle det kunna vara;

Audi, RS3, 2011
Hej,

Helt plötsligt lossnar knappen som man trycker in för att dra åt spaken till handbromsen.
....

hey_it_me
21 maj 2022 · 49 Inlägg

Robban_F skrev:
En bra mall för att skriva en fråga kan vara att börja med bilmärke, modell, år, körsträcka och ev. färg och andra attribut. För TS skulle det kunna vara;

Audi, RS3, 2011
Hej,

Helt plötsligt lossnar knappen som man trycker in för att dra åt spaken till handbromsen.
....

Jag vet att man brukar skriva så när man ställer en fråga. Men trodde inte bilmärke hade betydelse för denna fråga. Man avgör väl inte om den går igenom besiktningen eller inte beroende på bilmärke. Och jag antog att de flesta knappar till handbromsspakar fungerar på liknande sätt. Dock ska jag lägga till bilmärke i tråden ändå.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2022 · 14 042 Inlägg

hey_it_me skrev:

Robban_F skrev:
En bra mall för att skriva en fråga kan vara att börja med bilmärke, modell, år, körsträcka och ev. färg och andra attribut. För TS skulle det kunna vara;

Audi, RS3, 2011
Hej,

Helt plötsligt lossnar knappen som man trycker in för att dra åt spaken till handbromsen.
....

Jag vet att man brukar skriva så när man ställer en fråga. Men trodde inte bilmärke hade betydelse för denna fråga. Man avgör väl inte om den går igenom besiktningen eller inte beroende på bilmärke. Och jag antog att de flesta knappar till handbromsspakar fungerar på liknande sätt. Dock ska jag lägga till bilmärke i tråden ändå.

Du skrev ju så här: Och är det någon som vet hur det sitter ihop så man kan laga det?

Då kan det ju vara bra att veta vilken bil det gäller och nej, alla handbromsar fungerar inte likadant.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
hey_it_me
21 maj 2022 · 49 Inlägg

Vettemannen skrev:

hey_it_me skrev:

Robban_F skrev:
En bra mall för att skriva en fråga kan vara att börja med bilmärke, modell, år, körsträcka och ev. färg och andra attribut. För TS skulle det kunna vara;

Audi, RS3, 2011
Hej,

Helt plötsligt lossnar knappen som man trycker in för att dra åt spaken till handbromsen.
....

Jag vet att man brukar skriva så när man ställer en fråga. Men trodde inte bilmärke hade betydelse för denna fråga. Man avgör väl inte om den går igenom besiktningen eller inte beroende på bilmärke. Och jag antog att de flesta knappar till handbromsspakar fungerar på liknande sätt. Dock ska jag lägga till bilmärke i tråden ändå.

Du skrev ju så här: Och är det någon som vet hur det sitter ihop så man kan laga det?

Då kan det ju vara bra att veta vilken bil det gäller och nej, alla handbromsar fungerar inte likadant.

/Benny

Ja jag antar att det är en fjäder och en knapp på de flesta spakar men jag är inte så bilkunnig. Istället för att slösa tid på att diskutera hur jag skrivit kan du ju hjälpa mig med frågan istället, nu när jag har uppdaterat rubriken med bilmodell.

Robban_F Avstängd
21 maj 2022 · 301 Inlägg

Det finns ingen knapp du kan trycka på för att lösa problemet. Faktiskt inte.
Om du inte vet hur man praktiskt lagar något så fråga en kompis. Kompisen kanske känner någon?

zzr94092
21 maj 2022 · 4 385 Inlägg

Går inte igenom bes...

Mossan1
22 maj 2022 · 2 805 Inlägg

Exakt hur man fixar knappen på spaken vet jag inte.

Jag tvivlar också på att bilprovningen godkänner, men jag är osäker.  S0 länge den är tillfredställande spärrad åtdragen....  Som nödbroms funkar den ju ändå utan knapp...

På sådan fråga får du nog bara gissningar

torsen
22 maj 2022 · 7 234 Inlägg

hey_it_me skrev:
Hej,

Helt plötsligt lossnar knappen som man trycker in för att dra åt spaken till handbromsen. Det sitter en fjäder där också som är lös. Bromsen fungerar när man sätter tillbaka knappen och trycker in den hela tiden men man måste dra upp spaken några gånger innan den fastnar i det läget. Nu är det så att bilen ska besiktas på måndag. Jag kan ju ändra tid men den ska besiktas senast sista maj ändå så. Kommer bilen gå igenom besiktningen med detta problem? Och är det någon som vet hur det sitter ihop så man kan laga det? Tänker om det är en sprint eller något också. Hittade bara fjädern.

Svar NEJ!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang