Köpråd: Första bil

Dementisten
21 maj 2022 · 17 Inlägg

Tjena garaget!
Söker just nu en första bil och har egentligen inte mycket aning på vad jag vill ha.
Krav:
- Manuell
- "Rolig"?
- Budget runt 20-30k
-Inte kombi

Kollat lite på e46, vet inte om det är vettigt som första bil eller inte. 320i verkar vara inom budgeten, bra bil eller bättre att lägga till lite för en "fetare" modell?
Tack på förhand.

Utmarks-Loke
21 maj 2022 · 5 813 Inlägg

E46 är en bra nybörjarbil men köp en 318i, allt blir så mycket enklare och billigare med en fyrcylindrig motor

Noobnisse
24 maj 2022 · 181 Inlägg

Beror kanske vad man är ute efter, en e46 BMW är utan tvekan en riktigt fin bil det finns ett uttryck att "det finns ingen dyrare bil än en billig tysk bil" och det ligger något i det. Man kan ha tur och då får man riktigt mycket bil för ganska lite pengar men man bör räkna med rätt höga driftskostnader och det är bra om man kan meka själv.

Jag hade tittat efter en lågmilad och välservad BMW om jag var inne på just det märket men man ska vara medveten om att även om de oftast är pålitliga bilar så är BMW premium och slitagedelar är därför dyrare.

Ett alternativ, som inte är lika rolig som en BMW men som förmodligen kommer vara billigare i drift är en japansk rackare:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /100947836
Dessa har problem med rost men är i övrigt väldigt billiga i drift.

Dementisten
26 maj 2022 · 17 Inlägg

Noobnisse skrev:
Beror kanske vad man är ute efter, en e46 BMW är utan tvekan en riktigt fin bil det finns ett uttryck att "det finns ingen dyrare bil än en billig tysk bil" och det ligger något i det. Man kan ha tur och då får man riktigt mycket bil för ganska lite pengar men man bör räkna med rätt höga driftskostnader och det är bra om man kan meka själv.

Jag hade tittat efter en lågmilad och välservad BMW om jag var inne på just det märket men man ska vara medveten om att även om de oftast är pålitliga bilar så är BMW premium och slitagedelar är därför dyrare.

Ett alternativ, som inte är lika rolig som en BMW men som förmodligen kommer vara billigare i drift är en japansk rackare:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /100947836
Dessa har problem med rost men är i övrigt väldigt billiga i drift.

Tackar för svaret. Har hört väldigt mycket fram och tillbaka om hurvida e46:or är pålitliga eller inte. Vet du något man bör se upp för om man ändå skulle köpa en? Några vanliga problem förutom rost?
Tanken är att meka själv så mycket det går, dock är jag väldigt oerfaren nu men förhoppningsvis kan jag lära mig.

Mazdan är egentligen inget av intresse, mestadels för synens skull.
Har en kompis som rekommenderar Saab 9-3 starkt men vet inte alls hur dem är. Någon som vet något om saab kan gärna flika in.

Noobnisse
29 maj 2022 · 181 Inlägg

Dementisten skrev:

Noobnisse skrev:
Beror kanske vad man är ute efter, en e46 BMW är utan tvekan en riktigt fin bil det finns ett uttryck att "det finns ingen dyrare bil än en billig tysk bil" och det ligger något i det. Man kan ha tur och då får man riktigt mycket bil för ganska lite pengar men man bör räkna med rätt höga driftskostnader och det är bra om man kan meka själv.

Jag hade tittat efter en lågmilad och välservad BMW om jag var inne på just det märket men man ska vara medveten om att även om de oftast är pålitliga bilar så är BMW premium och slitagedelar är därför dyrare.

Ett alternativ, som inte är lika rolig som en BMW men som förmodligen kommer vara billigare i drift är en japansk rackare:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /100947836
Dessa har problem med rost men är i övrigt väldigt billiga i drift.

Tackar för svaret. Har hört väldigt mycket fram och tillbaka om hurvida e46:or är pålitliga eller inte. Vet du något man bör se upp för om man ändå skulle köpa en? Några vanliga problem förutom rost?
Tanken är att meka själv så mycket det går, dock är jag väldigt oerfaren nu men förhoppningsvis kan jag lära mig.

Mazdan är egentligen inget av intresse, mestadels för synens skull.
Har en kompis som rekommenderar Saab 9-3 starkt men vet inte alls hur dem är. Någon som vet något om saab kan gärna flika in.

Har tyvärr dålig koll både på vanliga fel/vad man ska titta efter vid eventuellt köp. Vad gäller Saabar så tror jag att det är väldigt olika beroende på årsmodell  och motor. Många har problem med "Oil Sludge" så jag hade tittat extra noga på servicehistoriken och hur oljan ser ut.

En Volvo är i mina ögon en mycket bättre bil än både BMW och SAAB, men kanske på bekostnad på Rolighet.

https://www.blocket.se/annons/skane/vol … /100344797
Denna är tyvärr automat och kanske går bort därför? Väl värt att hålla ögonen öppna efter en manuell rackare. Driftsäkra 5-cylindriga motorer, egentligen är nog 2.5t som kom året efter att föredra men denna är också bra. Finns även utan turbo och de är så klart minst lika driftsäkra men drar mycket soppa och är slöare.

Dementisten
29 maj 2022 · 17 Inlägg

Noobnisse skrev:

Dementisten skrev:

Noobnisse skrev:
Beror kanske vad man är ute efter, en e46 BMW är utan tvekan en riktigt fin bil det finns ett uttryck att "det finns ingen dyrare bil än en billig tysk bil" och det ligger något i det. Man kan ha tur och då får man riktigt mycket bil för ganska lite pengar men man bör räkna med rätt höga driftskostnader och det är bra om man kan meka själv.

Jag hade tittat efter en lågmilad och välservad BMW om jag var inne på just det märket men man ska vara medveten om att även om de oftast är pålitliga bilar så är BMW premium och slitagedelar är därför dyrare.

Ett alternativ, som inte är lika rolig som en BMW men som förmodligen kommer vara billigare i drift är en japansk rackare:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /100947836
Dessa har problem med rost men är i övrigt väldigt billiga i drift.

Tackar för svaret. Har hört väldigt mycket fram och tillbaka om hurvida e46:or är pålitliga eller inte. Vet du något man bör se upp för om man ändå skulle köpa en? Några vanliga problem förutom rost?
Tanken är att meka själv så mycket det går, dock är jag väldigt oerfaren nu men förhoppningsvis kan jag lära mig.

Mazdan är egentligen inget av intresse, mestadels för synens skull.
Har en kompis som rekommenderar Saab 9-3 starkt men vet inte alls hur dem är. Någon som vet något om saab kan gärna flika in.

Har tyvärr dålig koll både på vanliga fel/vad man ska titta efter vid eventuellt köp. Vad gäller Saabar så tror jag att det är väldigt olika beroende på årsmodell  och motor. Många har problem med "Oil Sludge" så jag hade tittat extra noga på servicehistoriken och hur oljan ser ut.

En Volvo är i mina ögon en mycket bättre bil än både BMW och SAAB, men kanske på bekostnad på Rolighet.

https://www.blocket.se/annons/skane/vol … /100344797
Denna är tyvärr automat och kanske går bort därför? Väl värt att hålla ögonen öppna efter en manuell rackare. Driftsäkra 5-cylindriga motorer, egentligen är nog 2.5t som kom året efter att föredra men denna är också bra. Finns även utan turbo och de är så klart minst lika driftsäkra men drar mycket soppa och är slöare.

Har definitivt kollat på Volvo också, det tråkiga är att farsans bil jag lånar nu till och från är en XC70 från samma årsmodell med 2.5t. Tycker inte alls om hur den kör och självklart blir en mindre bil säkert "piggare" och känns inte lika stor som kombin men tänker att den i grunden är samma bil. Man kanske kan få den roligare på egen hand, vad vet jag men det jag upplevt av dem ensålänge är inte så bra tyvärr.
Har tänkt att bilen ska vara manuell men vid rätt bil är det väl egentligen inget måste. Hört rekommendationer om att köra manuell i början när man tagit körkort för att man verkligen ska lära in det men vet inte riktigt.

Lucif3r
29 maj 2022 · 2 183 Inlägg

Ptja, 850 och första generationen S/V70 med T5a kan väl inte direkt kallas tråkiga om allt är i bra skick. utrusta dem med lite bättre dämpare och hårdare bussningar så blir det ännu bättre smile
Eller behåll dem orginal om komfort är viktigare. Dom är inte dåliga i orginalutförande heller.
P2orna är ju inte dåliga heller, men kan nog vara svårt att hitta en T5a inom den budgeten, iaf en i bra skick.

Lättrycksturbona lämnar en del att önska ur "rolighets"perspektiv. AWD'n som t ex XC har lämnar mycket att önska också. Bra i vissa relativt sällsynta situationer, men i övriga fall är det bara onödig dövikt.

Visst kan man väl argumentera att framkraffs är tråkigt, men 95% av tiden kör man ändå på vägen "som folk", och inte på bredden.

torsen
30 maj 2022 · 7 198 Inlägg

Dementisten skrev:
Tjena garaget!
Söker just nu en första bil och har egentligen inte mycket aning på vad jag vill ha.
Krav:
- Manuell
- "Rolig"?
- Budget runt 20-30k
-Inte kombi


Kollat lite på e46, vet inte om det är vettigt som första bil eller inte. 320i verkar vara inom budgeten, bra bil eller bättre att lägga till lite för en "fetare" modell?
Tack på förhand.

Det beror på vad du ska ha bilen till?
Som driftsäkert fortskaffningsmedel år du inte mycket med din budget.
Som jämförelse så får man lägga till 22.000:- om man vil ha större fälgar på en Volvo XC90.
Eller att däckbudgeten för en mellanklass batteribil är 14.000:-/år, enligt en utredning Helsingborg gjort för ett tiotal bilar.

Gå i stället upp så att budgeten rymmer MINST 100.000:- och köp en Honda, Suzuki, Toyota eller Mazda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang