Volvo V70 1998, övertryck efter byte av topplockspackning

Green_
22 maj 2022 · 14 Inlägg

Hej!

Jag har ett litet problem, hade övertryck i kylsystemet, så blev rekommenderad att byta topplockspackningen, det skulle hjälpa.
Det har inte hjälpt, vart ska jag fortsätta min felsökning?

Tips & Råd mottages gärna!

Gäller en V70 1998 smile

Mack Forum- och sitemoderator
22 maj 2022 · 26 133 Inlägg

Hur ter sig övertrycket mer specifikt?
Gjorde du något mer än bara bytte packning?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Green_
22 maj 2022 · 14 Inlägg

Kör som vanligt och får övertryck / kokar. Ne förutom det vanliga med att ha gjort rent smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2022 · 14 039 Inlägg

Green_ skrev:
Kör som vanligt och får övertryck / kokar. Ne förutom det vanliga med att ha gjort rent smile

Har du dragit toppen rätt? Du ska dra bultarna från mitten och utåt sidorna med momentnyckel och helst så ska du ha nya bultar också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
22 maj 2022 · 26 133 Inlägg

Vettemannen skrev:

Green_ skrev:
Kör som vanligt och får övertryck / kokar. Ne förutom det vanliga med att ha gjort rent smile

Har du dragit toppen rätt? Du ska dra bultarna från mitten och utåt sidorna med momentnyckel och helst så ska du ha nya bultar också.

/Benny

Och var toppen rak efter att ha kokat?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2022 · 14 039 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

Green_ skrev:
Kör som vanligt och får övertryck / kokar. Ne förutom det vanliga med att ha gjort rent smile

Har du dragit toppen rätt? Du ska dra bultarna från mitten och utåt sidorna med momentnyckel och helst så ska du ha nya bultar också.

/Benny

Och var toppen rak efter att ha kokat?

Jaa, det kan ju vara ett problem om toppen har blivit skev.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Green_
22 maj 2022 · 14 Inlägg

Det ska vara rätt enligt personen som gjorde det. Men då är det ny topplockspackning och expansionskärl med lock som gäller första steget?

Green_
22 maj 2022 · 14 Inlägg

För hade det varit blocket så hade det ju läckt och motorn hade inte gått bra alls / stannat eller hur?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2022 · 14 039 Inlägg

Green_ skrev:
För hade det varit blocket så hade det ju läckt och motorn hade inte gått bra alls / stannat eller hur?

Topplockspackningen kan vara trasig mellan nån cylinder och nån kylkanal då går avgaserna över i kylsystemet och det blir ett övertryck i kylsystemet. Lukta i kylaren för att se om det lyktar avgaser. Sen så kan du ju ta ett kompressionsprov för att se om det är nån avvikelse mellan cylindrarna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jesper328
22 maj 2022 · 2 365 Inlägg

Green_ skrev:
Kör som vanligt och får övertryck / kokar. Ne förutom det vanliga med att ha gjort rent smile

Sticker tempen iväg väldigt fort efter kallstart?
Försvinner det kylarvätska ur exp. kärlet?
Blir övre och undre kylarslang lika varma?

Up the RA
Utmarks-Loke
22 maj 2022 · 5 833 Inlägg

Köp en kompressionsprovare för några hundralappar på biltema så ser du om det är läckage mellan någon cylinder och vattenkanalerna

Lucif3r
23 maj 2022 · 2 207 Inlägg

Lukta i expansionskärlet. Läcker det så mycket att bilen kokar så kommer det stinka avgaser ur expansionskärlet så man slår sig baklänges.

Mossan1
23 maj 2022 · 2 792 Inlägg

Några saker:

En seriös planar INTE en topp till en Volvo 5a av dom årgångarna av anledningen att toleransen på skevheten är större än toleransen för vad man får ta bort. (Enl bekant som sysslar med sådant)

Har man konstaterat avgaser i kylvätskan, eller bara gått på tryck?
Om bara på tryck är det av stort intresse NÄR och HUR det blir för högt tryck.

Om den bara överhettar är det ju troligen vattenpumpen.

Visar den normal temp fast beter sig som kokande kan det också vara för LÅGT tryck. Nornalt är över 100'. Då krävs tryck. Läckande ventil i expkärl locket ger sådana symptom.  Eller spricka i kärlet.

Att topplockspackningen går på Volvo 5or är nästan alltid ett följdfel. Dvs den har överhettat FÖRST.  Mycket ovanligt med dålig packning annars.

jaka54
23 maj 2022 · 5 715 Inlägg

Misstänker man avgaser i kylsystemet/expansionkärlet så finns testare på bl.a Biltema, kostar runt 700 :-

Lucif3r
24 maj 2022 · 2 207 Inlägg

Mossan1 skrev:
En seriös planar INTE en topp till en Volvo 5a av dom årgångarna av anledningen att toleransen på skevheten är större än toleransen för vad man får ta bort. (Enl bekant som sysslar med sådant)

Detta stämmer mycket bra. Är toppen så skev att den "behöver planas" ska den kastas. All annan "skevhet" man mäter upp inom toleranserna rätar ut sig själva när man drar toppen rätt. Den är byggd för det.
Det som händer när man planar toppen, vilket är sant på dom flesta DOHC-toppar, är att den blir rak där nere men är fortfarande lika skev uppe vid kammarna - med den stora skillnad att överdelen av toppen inte längre kan "dras rak" och är förevigt skev, med risk att kammarna nyper i extrema fall.

Visst kan man spänna upp toppen så den är rak vid planingen men... då kommer vi till följande;
Max bearbetning på dessa toppar är 0.3mm från det att toppen var ny. Toleranserna är 0.5mm bågning på längden och 0.3mm på tvären. Så i bästa fall är en planing bara pengar i sjön, och i sämsta fall gör det bara saken värre.

Och som du säger så går inte toppackningarna på dessa motorer utan förorsak. Det är inte en gammal rödblockare där packningen ryker vid mer eller mindre normal körning wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang