Dimension Katalysatorrör Volvo 850

thorsens
23 maj 2022 · 92 Inlägg

Katalysatorröret har rostat sönder där det sitter ihop med avgasröret. Behöver kapa av några centimeter på kat röret och montera ihop det med avgasröret. Nu vill jag veta om det är samma yttre dimension 45 mm på båda rören eller måste man ha stegmuff och i så fall vilken storlek på muff. (har tyvärr ingen tillgång till svets). Någon som gjort detta och vet hur man gör. Tacksam för snabbt svar , Bilen är volvo 850 sedan 144hk manuell. Mvh C-G

Mossan1
23 maj 2022 · 2 796 Inlägg

Du får väl mäta....

Jag kapade bort den knappt längre existerande skruvflänsen och ersatte med ett rakt skarvrör med två klammer och lite pasta på en 1998 S70 144hk jag hade för länge sedan.
Men det var en S70 och jag minns inga mått. Tror det var rakt.

I samma veva bytte jag flexröret upp mot grenröret med ersättningsdel/repsats från Biltema.
Utmärkt, men det krävde svets.

Senast redigerat av Mossan1 (23 maj 2022)

thorsens
23 maj 2022 · 92 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du får väl mäta....

Jag kapade bort den knappt längre existerande skruvflänsen och ersatte med ett rakt skarvrör med två klammer och lite pasta på en 1998 S70 144hk jag hade för länge sedan.
Men det var en S70 och jag minns inga mått. Tror det var rakt.

I samma veva bytte jag flexröret upp mot grenröret med ersättningsdel/repsats från Biltema.
Utmärkt, men det krävde svets.

kan tyvärr inte komma åt att mäta katalysatorröret. men det är ju samma ljuddämpare och katalysator på s70 som volvo 850, så jag testar med en skarvmuff.mvh c-g

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang