Tips ang generatorbyte, beställning

JohanJo84
23 maj 2022 · 3 Inlägg

Hej hej!

Jag fick nyligen problem med en generator som håller på och ger upp på min Toyota avensis combi 08, andra generationen, rasslar fint vid både tomgång och gaspådrag. (Rullat 16 000 mil)

Själv har jag tummen mitt i handen o det grövsta när det kommer till bilar. Men som tur var lyssnade en mekaniker på det och fastslog att det var generatorn.

Jag ska få hjälp av en bekant att byta grejerna. Däremot är jag lite osäker på vad det är jag ska beställa hem mer exakt.

Först tänkte jag byta generator och multirem  bara. Sen slog tanken mig att jag kanske är snål som inte byter styrrulle, vibrationsdämpare, spännrulle och sträckare på samma gång?

Fråga 1. Vilka av dessa delar bör sannolikt bytas ut när man ändå är där och pillar?

Fråga 2. Funderar på en billig AS generator, runt 2000:- på AUTODOC - är det ett rimligt val på min gamla bil eller borde jag välja en lite bättre? Sitter en Bosch i bilen just nu.

Snabba svar från någon kunnig vore jäkligt välkommet då jag sitter och vill beställa men hålls tillbaka av en amatörs okunnighet!

Mvh Johan

Jesper328
23 maj 2022 · 2 371 Inlägg

Det är väl alltid bra att byta rullar, rem, osv innan det havererar.
Jag hade demonterat multiremmen och känt igenom allt och bytt det som känts lite halvdåligt.

Däremot så är ju dessa prylar förhållandevis billiga, och det kanske väger upp tiden för vad det tar att kontrollera komponenterna om du nu måste ta hjälp av någon.

Köper du delar ifrån autodoc så är mitt tips att du tar reda på delnumret på din nuvarande generator, och söker på det.
Likaså rullar.
Brukar sitta en lapp med nummer, eller ingjutet/stansat.
Alternativt kolla upp delen på Mekonomen, och ta delnummer därifrån. (OE-nummer)

Senast redigerat av Jesper328 (23 maj 2022)

Up the RA
JohanJo84
23 maj 2022 · 3 Inlägg

Tack för tipset! Det skall jag göra.

JohanJo84
23 maj 2022 · 3 Inlägg

Ännu en fråga som någon vänlig själ kanske kan svara på.

Jag har nu kollat upp OE nummer och matchat det på produkten jag är intresserad av. Däremot står det ”med remskiva” på vissa och med ”flerspårsremskiva” på andra. Är det samma sak i praktiken bara titulerat olika?

Generatormodellen som skall bytas ut står det ”med flerspårsremskiva” på profuktinfon när jag sökt upp modellen på nätet.

Senast redigerat av JohanJo84 (23 maj 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang