Vad har Volvo 744 gle -88 för utväxling & bakaxel?

dwadw
28 maj 2022 · 292 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

dwadw skrev:

Xebers76 skrev:
Är det inte lättare att bara lossa kåpan och kolla utväxlingen? Sakerna ska ju bort oavsätt.

Tja, har lossat kåpan, vart ser man nummerna man ska ha?

Räkna kuggarna på kronhjulet och pinjongen, sen är det bara att räkna ut vilken utväxling det är

3.54 utväxling har min kära kärra big_smile

Nu är det bara att handla bakaxel till honom.

Visst spelade det ingen roll om det var 1030 eller 1031 axel? Räknas min tidiga 88a som en äldre 740 eller ny 740? Har läst att 1030 brukar vara på 240 och dom äldre 740 men även att 1031 brukar vara på dom flesta 740s då 1030 tydligen var ovanligt. Vet inte om något av det stämmer.

Men bilen har iallafall ingen ABS så då är det 12 kuggig krans som gäller för att hastighetsmätaren ska fungera om jag förstått rätt?

Ännu en fråga, det spelar ingen roll vilket årtal axeln kommer ifrån? Så länge det är 1031, 3,54 utväxling och 12 kuggig krans?

EDIT: Jag må fan säga att det är sjukt roligt att pilla med bilar så jag är nästan glad att diffen rasade på bilen för jag har lärt mig så sjukt mycket bara av det haha smile

Senast redigerat av dwadw (28 maj 2022)

Arly165 Bakhjulsdriven
28 maj 2022 · 334 Inlägg

Kul att du kommit igång, och alltid nyttigt att lära sej nya saker. En 740 -88 är att betrakta som en nyare vagn.
Med hänvisning till det jag skrev tidigare, så vet jag inte hur jag skall kunna vara tydligare;
Det spelar ingen roll vilken årsmodell axeln kommer ifrån, 740 eller 940, vilken utväxling axeln har, om den är 1030 eller 1031. Har den 12 tands krans så kommer den att fungera i din bil. Du kan mycket väl montera en axel eller differential med annan utväxling om du känner för det. Lägre utväxling kommer göra att motorn varvar mer. Högre att den varvar mindre. Du bör dock akta dej för att montera en axel/diff från en automat, då den kommer att ha väldigt hög utväxling och det kan bli jobbigt att köra motorväg med bilen.
Lycka till med bakaxelbytet!

dwadw skrev:
3.54 utväxling har min kära kärra big_smile

Nu är det bara att handla bakaxel till honom.

Visst spelade det ingen roll om det var 1030 eller 1031 axel? Räknas min tidiga 88a som en äldre 740 eller ny 740? Har läst att 1030 brukar vara på 240 och dom äldre 740 men även att 1031 brukar vara på dom flesta 740s då 1030 tydligen var ovanligt. Vet inte om något av det stämmer.

Men bilen har iallafall ingen ABS så då är det 12 kuggig krans som gäller för att hastighetsmätaren ska fungera om jag förstått rätt?

Ännu en fråga, det spelar ingen roll vilket årtal axeln kommer ifrån? Så länge det är 1031, 3,54 utväxling och 12 kuggig krans?

EDIT: Jag må fan säga att det är sjukt roligt att pilla med bilar så jag är nästan glad att diffen rasade på bilen för jag har lärt mig så sjukt mycket bara av det haha smile

Senast redigerat av Arly165 (28 maj 2022)

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Lucif3r
29 maj 2022 · 2 183 Inlägg

88 är ett brytår som så många andra år (95, 97, 99 osv..). Det finns både "gamla" och "nya" modellen. I folkmun kallar vi det för 88A resp. 88B.
Enklaste(tycker jag iaf) sättet att veta vilken modell man har är att kolla om man har en felkodsläsare under huven(=LH2.4, 88B) eller inte (=LH2.2, 88A)....

1031 är "bara" en förstärkt 1030, vilket så klart alltid är bättre. Men ska du inte köra som en biltjuv och/eller med massor av effekt under huven spelar det nog ingen större roll. Det är nog dock enklare att hitta en billig 1031 med rätt utväxling osv än en 1030, även om det skulle råka sitta en 1030 på bilen nu.

dwadw
29 maj 2022 · 292 Inlägg

Lucif3r skrev:
88 är ett brytår som så många andra år (95, 97, 99 osv..). Det finns både "gamla" och "nya" modellen. I folkmun kallar vi det för 88A resp. 88B.
Enklaste(tycker jag iaf) sättet att veta vilken modell man har är att kolla om man har en felkodsläsare under huven(=LH2.4, 88B) eller inte (=LH2.2, 88A)....

1031 är "bara" en förstärkt 1030, vilket så klart alltid är bättre. Men ska du inte köra som en biltjuv och/eller med massor av effekt under huven spelar det nog ingen större roll. Det är nog dock enklare att hitta en billig 1031 med rätt utväxling osv än en 1030, även om det skulle råka sitta en 1030 på bilen nu.

Ahh okej!

Hittade nå bakaxlar i ludvika för 3500, är det rimligt? Det är någon firma som säljer dom så går nog inte att pruta ned heller. Men då får jag ju rätt utväxling och jag har ingen aning hur svårt det är att hitta bakaxlar annars.

dwadw
29 maj 2022 · 292 Inlägg

Arly165 skrev:
Kul att du kommit igång, och alltid nyttigt att lära sej nya saker. En 740 -88 är att betrakta som en nyare vagn.
Med hänvisning till det jag skrev tidigare, så vet jag inte hur jag skall kunna vara tydligare;
Det spelar ingen roll vilken årsmodell axeln kommer ifrån, 740 eller 940, vilken utväxling axeln har, om den är 1030 eller 1031. Har den 12 tands krans så kommer den att fungera i din bil. Du kan mycket väl montera en axel eller differential med annan utväxling om du känner för det. Lägre utväxling kommer göra att motorn varvar mer. Högre att den varvar mindre. Du bör dock akta dej för att montera en axel/diff från en automat, då den kommer att ha väldigt hög utväxling och det kan bli jobbigt att köra motorväg med bilen.
Lycka till med bakaxelbytet!

dwadw skrev:
3.54 utväxling har min kära kärra big_smile

Nu är det bara att handla bakaxel till honom.

Visst spelade det ingen roll om det var 1030 eller 1031 axel? Räknas min tidiga 88a som en äldre 740 eller ny 740? Har läst att 1030 brukar vara på 240 och dom äldre 740 men även att 1031 brukar vara på dom flesta 740s då 1030 tydligen var ovanligt. Vet inte om något av det stämmer.

Men bilen har iallafall ingen ABS så då är det 12 kuggig krans som gäller för att hastighetsmätaren ska fungera om jag förstått rätt?

Ännu en fråga, det spelar ingen roll vilket årtal axeln kommer ifrån? Så länge det är 1031, 3,54 utväxling och 12 kuggig krans?

EDIT: Jag må fan säga att det är sjukt roligt att pilla med bilar så jag är nästan glad att diffen rasade på bilen för jag har lärt mig så sjukt mycket bara av det haha smile

Nu börjar jag bli lite vilse gällande bakaxlar. Jag är osäker om min volvo 744 gle -88 har 12 tandig krans eller 48. Bilen verkar inte ha någon ABS vad jag kan se, det är en tidig 88a från mars någon gång.

Någon jag tänkt köpa bakaxel av säger att den har en elektronisk givare så om bilen har ABS eller ej spelar heller ingen roll. Men att det skiljer sig från om man ska ha alukåpa, årsmodell från 88a eller plåtkåpa till årsmodell 87. Jag är inte riktigt säker om min bil har alukåpa eller plåtkåpa heller, är det alukåpa han har?

Läste även att alukåpor är till 48 tandiga kransar.

Lucif3r
29 maj 2022 · 2 183 Inlägg

Kolla vilken krans du har. Det är rätt enkelt att se då 12-kuggskransen ser ut som en "korg" eller "nät"; https://www1.garaget.org/gallery/images … a09c62.jpg

Medans 48-kuggaren ser mer ut som ett kugghjul; https://www1.garaget.org/gallery/images … 794d84.jpg

Snubben i ludvika tar f.ö. oförskämt mycket betalt för allt...

dwadw
29 maj 2022 · 292 Inlägg

Lucif3r skrev:
Kolla vilken krans du har. Det är rätt enkelt att se då 12-kuggskransen ser ut som en "korg" eller "nät"; https://www1.garaget.org/gallery/images … a09c62.jpg

Medans 48-kuggaren ser mer ut som ett kugghjul; https://www1.garaget.org/gallery/images … 794d84.jpg

Snubben i ludvika tar f.ö. oförskämt mycket betalt för allt...

https://ibb.co/RPck7YK

Ser ut att vara 12 kuggig isåfall smile Men har 12 kuggiga kransar och 740s utan ABS aluminiumkåpor?

Vet inte hur enkelt det är att hitta nå bakaxlar annars, av den där firman i ludvika kommer jag kunna köpa rätt axel. Bildelsbasen kostar ju axlarna runt 1500-3000kr + 1000 spänn frakt... Marketplace verkar inge bra heller då det oftast är nissar som inte vet vad dom har för något.

Senast redigerat av dwadw (29 maj 2022)

Steff240
30 maj 2022 · 1 005 Inlägg

3500 ska du inte behöva betala för en standard 3:54 axel, då ska den vara fabriksny eller special på något sätt.... Typ en 500 är mer rimligt enligt mig...

3:54 är den absolut vanligaste varianten så leta upp en från en bil utan ABS så blir det bra. Kolla tex folkrace-och motorsport grupper på Facebook.
Eller åk till en skrot med självplockning om det finns i närheten.

Det stämmer att hastighetsgivaren är elektronisk, men jag har för mig att dom skiljer mellan ABS och icke-ABS axlar så jag tror inte att det fungerar så bra att switcha emellan dom.

dwadw
30 maj 2022 · 292 Inlägg

Steff240 skrev:
3500 ska du inte behöva betala för en standard 3:54 axel, då ska den vara fabriksny eller special på något sätt.... Typ en 500 är mer rimligt enligt mig...

3:54 är den absolut vanligaste varianten så leta upp en från en bil utan ABS så blir det bra. Kolla tex folkrace-och motorsport grupper på Facebook.
Eller åk till en skrot med självplockning om det finns i närheten.

Det stämmer att hastighetsgivaren är elektronisk, men jag har för mig att dom skiljer mellan ABS och icke-ABS axlar så jag tror inte att det fungerar så bra att switcha emellan dom.

Okej, ska försöka hitta någon annan. 👍

dwadw
30 maj 2022 · 292 Inlägg

Steff240 skrev:
3500 ska du inte behöva betala för en standard 3:54 axel, då ska den vara fabriksny eller special på något sätt.... Typ en 500 är mer rimligt enligt mig...

3:54 är den absolut vanligaste varianten så leta upp en från en bil utan ABS så blir det bra. Kolla tex folkrace-och motorsport grupper på Facebook.
Eller åk till en skrot med självplockning om det finns i närheten.

Det stämmer att hastighetsgivaren är elektronisk, men jag har för mig att dom skiljer mellan ABS och icke-ABS axlar så jag tror inte att det fungerar så bra att switcha emellan dom.

En fråga till bara.. Jag hittade en bakaxel från en 744 GLE fast årsmodell -86, det gör ingenting om att min bil/bakaxel är ifrån -88 om det bara är 3:54 utväxling och en bil utan ABS så det är 12 tandig krans?

Den här axeln var ju också från en m46 låda med overdrive så det är ju nästa likadan bil som min, till och med likadan plåtlock för diffen. Vet dock inte vad det skiljer mellan -86 och -88.

Senast redigerat av dwadw (30 maj 2022)

Steff240
30 maj 2022 · 1 005 Inlägg

dwadw skrev:

Steff240 skrev:
3500 ska du inte behöva betala för en standard 3:54 axel, då ska den vara fabriksny eller special på något sätt.... Typ en 500 är mer rimligt enligt mig...

3:54 är den absolut vanligaste varianten så leta upp en från en bil utan ABS så blir det bra. Kolla tex folkrace-och motorsport grupper på Facebook.
Eller åk till en skrot med självplockning om det finns i närheten.

Det stämmer att hastighetsgivaren är elektronisk, men jag har för mig att dom skiljer mellan ABS och icke-ABS axlar så jag tror inte att det fungerar så bra att switcha emellan dom.

En fråga till bara.. Jag hittade en bakaxel från en 744 GLE fast årsmodell -86, det gör ingenting om att min bil/bakaxel är ifrån -88 om det bara är 3:54 utväxling och en bil utan ABS så det är 12 tandig krans?

Den här axeln var ju också från en m46 låda med overdrive så det är ju nästa likadan bil som min, till och med likadan plåtlock för diffen. Vet dock inte vad det skiljer mellan -86 och -88.

Den ska passa. Mest troligt är den likadan som den du har.

Lucif3r
30 maj 2022 · 2 183 Inlägg

Steff240 skrev:
Det stämmer att hastighetsgivaren är elektronisk, men jag har för mig att dom skiljer mellan ABS och icke-ABS axlar så jag tror inte att det fungerar så bra att switcha emellan dom.

Det är samma givare. Det är ju bara en simpel induktiv givare som skickar ut square-wave pulser baserat på hastighetskransen(eller ABS krans, eller svänghjul, osv osv).
Givaren har ju ingen aning om det är 48 pulser per varv, eller 12 pulser per varv. Den pulsar bara på smile

Steff240
30 maj 2022 · 1 005 Inlägg

Lucif3r skrev:

Steff240 skrev:
Det stämmer att hastighetsgivaren är elektronisk, men jag har för mig att dom skiljer mellan ABS och icke-ABS axlar så jag tror inte att det fungerar så bra att switcha emellan dom.

Det är samma givare. Det är ju bara en simpel induktiv givare som skickar ut square-wave pulser baserat på hastighetskransen(eller ABS krans, eller svänghjul, osv osv).
Givaren har ju ingen aning om det är 48 pulser per varv, eller 12 pulser per varv. Den pulsar bara på smile

Jaså då har jag lärt mig nåt nytt smile Men hur stämmer det i hastighetsmätaren sen? Annan mätare?

Lucif3r
30 maj 2022 · 2 183 Inlägg

Yup, annan mätare med annorlunda motstånd osv för att matcha impulserna smile

dwadw
30 maj 2022 · 292 Inlägg

Steff240 skrev:

dwadw skrev:

Steff240 skrev:
3500 ska du inte behöva betala för en standard 3:54 axel, då ska den vara fabriksny eller special på något sätt.... Typ en 500 är mer rimligt enligt mig...

3:54 är den absolut vanligaste varianten så leta upp en från en bil utan ABS så blir det bra. Kolla tex folkrace-och motorsport grupper på Facebook.
Eller åk till en skrot med självplockning om det finns i närheten.

Det stämmer att hastighetsgivaren är elektronisk, men jag har för mig att dom skiljer mellan ABS och icke-ABS axlar så jag tror inte att det fungerar så bra att switcha emellan dom.

En fråga till bara.. Jag hittade en bakaxel från en 744 GLE fast årsmodell -86, det gör ingenting om att min bil/bakaxel är ifrån -88 om det bara är 3:54 utväxling och en bil utan ABS så det är 12 tandig krans?

Den här axeln var ju också från en m46 låda med overdrive så det är ju nästa likadan bil som min, till och med likadan plåtlock för diffen. Vet dock inte vad det skiljer mellan -86 och -88.

Den ska passa. Mest troligt är den likadan som den du har.

Det verkar dock inte finnas några bakaxlar till ett vettigt pris.

Den där bakaxeln kostar 1600kr+1200kr frakt från bildelsbasen. Positiva är ju att det är precis likadan axel från en likadan bil som min.

Marketplace finns inge bra heller och dessutom grejer som säljaren inte ens vet vad det är för något.

Borde man slå till på den där axeln eller ha is i magen? Vill kunna cruisa runt igen med lite meduza eller bara dra och fiska sad

Senast redigerat av dwadw (30 maj 2022)

Steff240
1 juni 2022 · 1 005 Inlägg

Jag personligen hade inte brännt iväg nästan 3000 spänn för en axel men det är ju bara min åsikt roll

Utmarks-Loke
1 juni 2022 · 5 813 Inlägg

Någon tusenlapp till så får man snart en ford explorer axel som är starkare och har diffbroms, fast då får man förstås bygga om fästena lite

dwadw
2 juni 2022 · 292 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag personligen hade inte brännt iväg nästan 3000 spänn för en axel men det är ju bara min åsikt roll

Det dryga är bara att det finns absolut ingenting i min närhet på marketplace. Dom andra axlarna ligger för långt bort och kostar drygt 1000-1500 dom också.

Utmarks-Loke
2 juni 2022 · 5 813 Inlägg

Det är nog en tidsfråga innan gamla volvoaxlar blir hårdvaluta. Antalet bakhjulsdrivna volvo har minskat drastiskt de sista åren och snart når vi en punkt där inga bilar skrotas längre. Sedan kommer axlarna bli svårare och svårare att få tag på. Ungefär som att försöka få tag på en frisk och bra amazonaxel idag, det går men det kostar. Så 3000kr för en axel kanske känns dyrt idag men om ett par år kommer det kosta mycket mer.

Steff240
2 juni 2022 · 1 005 Inlägg

Förvisso sant att det kommer bli dyrare, men än så länge finns det objekt och överblivna delar som ligger och skräpar. Hänger mycket på vilket kontaktnät man har dock.

Exakt vad är det som rasat i TS bakaxel? Kanske är värt att göra iordning den om ingen frisk begagnad går att finna?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang